Monday, July 19, 2010

Usah lupa bahasa kita

16 Jul 2010

EKSTRA!

DUTA MINGGU INI
Usah lupa bahasa kita

Dua pelajar kursus media tajamkan pena demi cinta

Oleh
Haryani Ismail
RASA kurang senang menyelinap di benak dua pelajar politeknik, Nur Amalina Shalan dan Nur Isyana Isaman, setiap kali ada belia Melayu dengan nada bangga berkata:

'Can speak English or not? My Malay is not good!' (Boleh awak bertutur dalam bahasa Inggeris atau tidak? Bahasa Melayu saya tidak bagus!').

'Saya bertemu dengan beberapa remaja Melayu dalam kursus komunikasi massa yang saya ambil ini. Mereka terang-terangan berkata bahasa Melayu tidak kool berbanding bahasa Inggeris. Saya kurang senang dengan kenyataan begitu.

'Bagi saya, bahasa Melayu itu bahasa warisan. Memang tidak dapat dinafikan mungkin penguasaan bahasa Melayu kita ada yang kurang ampuh. Namun, ia bukanlah sebab untuk meninggalkan bahasa Melayu secara menyeluruh atau berasa aib terhadapnya,' kata Nur Amalina, 18 tahun, pelajar Politeknik Ngee Ann.

Penuntut Diploma Media dan Komunikasi di Politeknik Singapura, Nur Isyana, juga 18 tahun, pula menyifatkan masalah paling ketara di dalam masyarakat kita adalah pengaruh negara Barat yang terlalu kuat yang melanda remaja Melayu kita yang terus terikut-ikut dengan budaya Barat sehingga lupa daratan.

'Pada pendapat saya, pucuk pangkal kita semua masih tetap Melayu dan keupayaan fasihkan diri kita dengan bahasa Melayu adalah langkah pertama untuk membuktikannya. Kita sepatutnya berbangga bertutur dalam bahasa Melayu sepertimana warga Jepun berbangga dengan bahasa dan hidangan susyi mereka!' ujar Nur Isyana.

Kededua Nur Amalina dan Nur Isyana, baru-baru ini dipilih sebagai Duta Bahasa bagi institut pengajian tinggi sempena Bulan Bahasa 2010.

Walaupun kursus yang mereka ceburi ini mendedahkan mereka pada lebih banyak penggunaan bahasa Inggeris, dua gadis manis ini tidak melupakan bahasa ibunda mereka, bahkan, aktif mengarang puisi dan menulis rencana dalam bahasa Melayu.

Nur Amalina tidak menduga beliau dipilih sebagai Duta Bahasa kerana sejak meninggalkan bangku Sekolah Menengah Kranji, penggunaan bahasa Melayunya semakin berkurangan. Ini disebabkan faktor struktur kurikulum politeknik yang sememangnya tiada modul atau pengkhususan bahasa Melayu. Meskipun terdapat Persatuan Budaya Melayu, penekanan terhadap aspek bahasa hampir tiada, katanya.

Untuk memastikan beliau sentiasa mesra dengan bahasa Melayu, Nur Amalina sendiri mengorak langkah menulis sajak dan menyiapkan ulasan buku untuk terbitan akhbar ini untuk memastikan penggunaan bahasa Melayunya kekal di tahap memuaskan.

Beliau juga menyahut cabaran mewakili politekniknya di gelanggang bahas Persatuan Pemuda Pemudi Melayu (4PM) sejak tahun lalu. Tahun ini, pasukannya mara hingga ke peringkat akhir dan akan menentang Maktab Rendah Innova.

Nur Isyana yang juga menulis untuk akhbar pelajar, i3, merasakan banyak sekali cara yang boleh diusahakan untuk mendekatkan pelajar dengan keindahan bahasa Melayu. Cara paling mudah, katanya, adalah menerusi lagu-lagu Melayu.

'Mungkin ada di kalangan remaja Melayu yang mengkategorikan lagu-lagu Melayu sebagai 'terlalu jiwang' tetapi jika betul-betul didengari, sebenarnya lirik lagu Melayu mempunyai makna yang dalam dan sebuah cerita yang tersirat. Selain daripada itu, bacalah surat khabar, novel dan majalah!' tambah penerima biasiswa Politeknik Singapura itu.

Beliau akur remaja hari ini ingin suara mereka diperdengarkan dan mencetus perubahan. Justeru cara terbaik membangkitkan lagi semangat belia Melayu hari ini adalah dengan mengadakan bengkel bahasa Melayu bersama karyawan, baik yang terlibat dalam pembangunan negara, peguam, doktor mahupun golongan asatizah.

Apabila diminta menyambung ayat berikut, 'Aku menulis...', Nur Amalina yang bercita-cita menjadi wartawan, berkata beliau mencoretkan ilhamnya kerana ada mesej yang ingin disampaikan kepada masyarakat umum.

'Bagi saya, kebolehan saya untuk menulis ini adalah anugerah dan amanah daripada Allah. Dengan adanya kebolehan ini, saya rasa ia satu tanggungjawab bagi saya untuk menyampaikan mesej atau berkongsi ilmu yang ada kepada masyarakat, khususnya belia, demi mencapai keredaan-Nya dan menegakkan kebenaran hakiki. Insya-Allah,' katanya.

Nur Isyana yang menanam hasrat membuka sebuah syarikat penerbitan filem dan menjual filem-filem dengan unsur-unsur kemelayuan dan keislaman ala Ayat-Ayat Cinta di pasaran global pula menulis sebagai wadah menyuarakan pendapat sambil membangkitkan kesedaran.

Dalam mereka meneroka bahasa Melayu yang indah ini, pernahkah mereka menemui perkataan baru dalam kosa kata Melayu yang mengagumkan atau mencuit hati mereka?

Kata Nur Amalina: 'Ada. 'Lelaman sesawang'. Saya mempelajarinya secara tidak langsung dalam salah satu pusingan pertandingan bahas peringkat suku akhir ketika Madrasah Aljunied Al-Islamiah menentang Maktab Rendah Raffles. Selama ini, saya hanya menggunakan istilah 'lelaman web'.'

Nur Isyana pula menambah: 'Pernah dengar 'gigibiru'? Ia adalah terjemahan bluetooth. Kamus Dewan turut menyenaraikannya tau! Ia merupakan sejenis teknologi wayarles untuk bertukar-tukar data di antara jarak dekat menerusi gelombang radio.'

No comments:

Post a Comment