Monday, July 19, 2010

Pencinta bahasa

16 Jul 2010

EKSTRA!

Pencinta bahasa

Dua peguam tiada masalah menguasai bahasa Melayu

Oleh
Dewani Abbas
Baik karyawan mahupun pelajar posmenengah yang berada di sekitaran berbahasa Inggeris akur perlunya memupuk terus cinta terhadap bahasa ibunda. Kami menyelongkar kisah mereka dalam halaman ini dan halaman selanjutnya.

MELIHAT dua wanita Melayu profesional yang manis lagi dikenali dalam masyarakat ini, khasnya golongan pelajar, sering timbul kekaguman, bagaimanakah mereka dapat terus menampilkan diri sebagai karyawan yang tiada masalah langsung menguasai bahasa Melayu.

Maklumlah, ramai karyawan Melayu muda yang berpendidikan Inggeris di sini sering mengakui bahasa Melayu mereka tidak baik.

'My Malay is not good,' sering begitu mereka mengungkapkan. Ada kala ada nada bangga dengan pengakuan itu. Tetapi ada juga yang berasa malu.

Lantas, untuk mengetahui lebih mendalam, sempena Bulan Bahasa Melayu yang sedang belangsung sekarang, Berita Harian telah mengundang dua karyawan yang dimaksudkan itu - Cik Guy Ghazali, 27 tahun, dan Cik Rahayu Mahzam, 29 tahun.

Kedua-duanya adalah peguam dan merupakan sahabat baik. Kedua-duanya juga aktif dalam dunia aktiviti Melayu, khasnya yang melibatkan pelajar dan remaja.

Cik Guy dan Cik Rahayu sama-sama terlibat hampir saban tahun sebagai pembimbing atau pengadil dalam acara-acara bahas dalam bahasa Melayu yang diadakan di peringkat sekolah menengah dan maktab rendah.

Diselongkar keupayaannya fasih dalam bahasa Melayu walaupun dikelilingi unsur-unsur berbahasa Inggeris sejak di sekolah mahupun di tempat kerjanya kini, Cik Guy, yang sedang hamil lima bulan anak sulungnya, menyatakan:

'Asas. Itu yang penting. Bagi saya, sejak di sekolah menengah saya telah mempunyai asas yang kukuh dalam bahasa Melayu. Untuk itu, saya sangat berterima kasih kepada guru bahasa Melayu saya, Cikgu Asnah Asrap, yang boleh saya katakan seorang yang inginkan kesempurnaan daripada setiap pelajarnya.

'Beliau yang tanamkan kepada kami para pelajar agar menggunakan bahasa Melayu yang betul dengan peribahasanya, nahunya,' terang Cik Guy, yang menuntut di Sekolah Menengah Anderson sebelum beralih ke Maktab Rendah Temasek dan Universiti Nasional Singapura (NUS).

Namun, Cik Guy, anak kelima enam beradik, akui setelah memasuki dunia pekerjaan, penggunaan bahasa Melayu yang kurang menjejas sedikit kelancarannya berbahasa Melayu, tetapi ia hanyalah kesan sementara.

'Apabila saya kembali ditugaskan menjadi pembimbing bahas, umpamanya, kelancaran itu terbit semula. Tapi, saya ingin tegaskan, yang saya maksudkan ialah penggunaan bahasa Melayu formal, bukan bahasa Melayu pasar yang kita gunakan di rumah,' ujarnya yang juga merupakan seorang penggemar puisi Melayu dan telah menghasilkan banyak kuntum sajak yang pernah diterbitkan di akhbar.

'Sekali lagi saya tujukan punca saya gemar dengan kekata Melayu indah ini kepada Cikgu Asnah yang suka menggalakkan kami menyemak kamus dan mencari perkataan-perkataan Melayu yang 'susah',' terang Cik Guy dengan senyuman.

Cik Rahayu pula menerangkan, pendidikan di rumah dilihatnya sebagai punca utama kecintaannya kepada bahasa Melayu terus mekar.

'Semasa di sekolah, emak saya selalu berpesan agar saya mesti lulus dalam bahasa Melayu dengan cemerlang. Sejak di sekolah rendah lagi beliau dah galakkan begitu sebab katanya bahasa Melayu adalah bahasa ibunda kita, jadi tiada masalah untuk kita menguasainya.

'Dari situ minat saya pada bahasa Melayu tidak pernah luntur, cuma tidak seperti Guy, saya tak pandai olah kata-kata indah dalam bentuk puisi atau madah,' kata Cik Rahayu yang ibunya, Cik Kasmawati Manijan, 54 tahun, gemar menghasilkan sajak.

Berpendidikan di Sekolah Menengah Perempuan Raffles, kemudian Maktab Rendah Raffles dan NUS, anak sulung tiga beradik yang belum berumah tangga ini amat bersetuju bahawa bahasa Melayu sebenarnya cukup indah dan rugilah orang Melayu yang tidak tahu menghargainya.

'Keindahan bahasa Melayu terletak kepada budaya yang tercermin daripadanya yang menganjurkan kesopanan dan kelembutan,' kata Cik Rahayu.

Ini terlihat pada pantun-pantun dan peribahasa Melayu lama, selain ungkapan-ungkapan yang halus lembut.

Jadi, apakah pandangan mereka mengenai masa depan penggunaan bahasa Melayu di sini?

'Ia terletak kepada mentaliti bangsa kita, sama ada kita lihat bahasa Melayu sebagai bahasa yang lebih rendah statusnya di sini atau sebaliknya. Peranan meletakkan mentaliti yang betul ini terletak kepada ibu bapa, manakala sekolah adalah penyumbang saja,' kata Cik Guy.

Cik Rahayu pula berpendapat: 'Selagi kita utamakan identiti kita sebagai orang Melayu, selagi itulah bahasa Melayu akan terus penting. Jadi, kita kena tahu siapa kita.'

No comments:

Post a Comment