Monday, July 19, 2010

Kerajaan melayu Lama Singapura

17 Jul 2010

SINGAPURA

Kerajaan Melayu lama Singapura beragama Buddha?

Bukti diperolehi melalui kajian ke atas Sejarah Melayu


Ramai menyangka kerajaan Melayu lama di Singapura beragama Hindu. Namun, seorang sejarawan setempat, Encik Kwa Chong Guan, yang menjalankan kajian ke atas buku 'Sejarah Melayu' telah mengemukakan satu teori bahawa mereka mungkin beragama Buddha. Teori beliau itu disampaikan dalam satu seminar anjuran Pusat Kajian Sejarah Asia, Pusat Nalanda-Sriwijaya di Iseas. NURUL DAYANA SIMANGOON (dayans@sph.com.sg) menyusuri teori tersebut.

SEBELUM kedatangan Islam, ramai menyangka kerajaan Melayu lama di Singapura dan penduduknya menganuti agama Hindu.

Namun, teori seorang sejarawan setempat, Encik Kwa Chong Guan, telah menarik perhatian apabila beliau menyatakan bahawa kerajaan Melayu lama itu mungkin asalnya merupakan penganut agama Buddha.

Ini berdasarkan kajian beliau ke atas enam bab pertama Sejarah Melayu, yang menurutnya mengandungi beberapa unsur agama tersebut.

Buku Sejarah Melayu atau Sulalatus Salatin, yang tidak asing di kalangan para akademik dan pelajar pengajian Melayu, ditulis oleh Tun Sri Lanang, bendahara Johor, pada 1612.

Encik Kwa membuat kajian ke atas versi Sejarah Melayu milik Sir Stamford Raffles, yang digelar Raffles Malay 18 - versi paling lama yang disusun pada kurun ke-19.

Ia dokumen sejarah penting mengisahkan kebangkitan, kegemilangan dan kejatuhan zaman kerajaan Melayu lama di rantau ini, termasuk di Singapura.

Encik Kwa, daripada Sekolah Pengajian Antarabangsa S. Rajaratnam (RSIS) Universiti Teknologi Nanyang (NTU), berkata unsur-unsur Buddha itu dipercayai antara bukti Semenanjung Tanah Melayu, termasuk Singapura, mungkin pernah berada di bawah pengaruh agama Buddha sebelum Islam tersebar luas di rantau ini sekitar kurun ke-15.

Ini sekali gus mungkin dapat mengukuhkan lagi teori wujudnya satu kerajaan Melayu lama di Singapura yang membina istana di Bukit Larangan atau Fort Canning Hill sebelum penemuan Singapura moden oleh Sir Stamford Raffles pada 1819.

Kerajaan yang dipercayai didirikan Sang Nila Utama atau digelar Sri Tri Buana pada kurun ke-13 itu dan berterusan selama lima keturunan, dikatakan mungkin mengamalkan agama Buddha Mahayana, yang tersebar luas di rantau Melayu ketika itu.

Encik Kwa, yang juga Ketua Program Luar RSIS, telah menyampaikan hujahnya itu dalam satu seminar The Buddhist Origins of 'Singapura': Re-reading Chapters 1-6 of the Sejarah Melayu (Asal Usul Buddha Singapura: Pengkajian Semula Bab 1-6 Sejarah Melayu).

Ia dianjurkan Pusat Kajian Sejarah Asia, Pusat Nalanda-Sriwijaya, di Institut Pengajian Asia Tenggara (Iseas).

Menjelaskan kajiannya, Encik Kwa berkata meskipun orang Melayu sudah memeluk Islam ketika Sejarah Melayu ditulis, mereka masih dipengaruhi agama Buddha dan Hindu - amalan nenek moyang mereka.

Lantaran itu tidak hairanlah Sejarah Melayu dicampuradukkan dengan pelbagai mitos dan legenda berunsur agama Buddha, Hindu dan pagan, selain Islam.

Antara unsur ketara ialah nama Sri Tri Buana (juga dikenali sebagai Sang Nila Utama) yang dipetik daripada kekata agama Buddha bermaksud 'raja tiga alam' dalam bahasa Sanskrit.

'Penganut Buddha Mahayana percaya seseorang itu boleh dilahirkan dalam tiga alam - arapudhatu atau alam tertinggi yang penghuninya telah mendapat petunjuk, rupadhatu atau alam pertengahan yang belum mendapat petunjuk, dan kamadhatu atau alam terbawah yang tidak mendapat petunjuk.

'Oleh itu gelaran raja tiga alam itu menunjukkan penulis Sejarah Melayu mungkin telah memaparkan Sang Nila Utama sebagai penjelmaan semula dewa Buddha mazhab Mahayana, Avalokitesvara. Ini memandangkan pengaruh kuat agama tersebut di Nusantara sebelum ketibaan Islam,' ujar beliau, yang juga mantan pengarah Muzium Negara.

Menurutnya, tujuan Sejarah Melayu ditulis mungkin berunsur politik - bagi memberikan raja-raja Melayu hak dari segi moral dan agama untuk terus bertakhta dengan mendakwa diri mereka keturunan dewa-dewi serta mempunyai kuasa sakti atau daulat.

Satu lagi unsur Buddha yang diketengahkan Encik Kwa, juga salah seorang penulis buku Singapore: 700 Year History, adalah asal usul nama Singapura.

Menurut Sejarah Melayu, Sang Nila Utama, raja Bintan yang berpindah ke Temasek, menamakan pulau ini Singapura selepas melihat seekor singa - dianggap satu petanda baik yang membawa tuah. Singapura bermaksud Kota Singa dalam bahasa Sanskrit.

Namun, singa juga merupakan antara simbol penting agama Buddha iaitu lambang kerajaan, kekuatan dan kekuasaan Buddha.

Malah, terutama dalam amalan Buddha Tibet, Buddha biasanya dipaparkan sebagai menduduki takhta atau singgahsana berbentuk singa. Ajaran Buddha juga kadangkala digelar 'ngauman singa'.

'Avalokitesvara dikenali sebagai dewa yang mempunyai 'Takhta Singa' atau Sinhasana dalam bahasa Sanskrit. Oleh itu, mungkin kisah asal usul nama Singapura itu sebenarnya melambangkan pulau itu sebagai pilihan utama Sri Tri Buana, iaitu penjelmaan semula dewa Buddha bagi 'Takhta Singa' beliau,' ujarnya.

Kontrak sosial antara raja Palembang, Sang Sapurba, yang mewakili raja Melayu dan ketua menteri, Demang Lebar Daun, yang mewakili rakyat, dalam bab kedua Sejarah Melayu juga mungkin berunsur Buddha.

Diriwayatkan Demang Lebar Daun telah menawarkan anaknya, Wan Sendari, kepada Sang Sapurba sebagai isteri dengan syarat raja menepati satu waad (perjanjian) agar anaknya terselamat daripada penyakit kulit yang melanda semua isteri Sang Sapurba (akibat kuasa sakti).

Sang Sapurba pula meminta agar rakyat tidak sesekali menitikkan darah raja ke bumi, walau raja Melayu jahat dan zalim pekertinya.

Beliau berkata barang siapa tidak menetapi perjanjian itu, maka 'dibalikkan Allah bumbung rumahnya ke bawah, kaki tiangnya ke atas'.

Teori kontrak sosial seperti itu, kata Encik Kwa, mungkin wujud dalam kitab Buddha digelar Digha Nikaya, di bahagian Agganna Suttanta.

Satu lagi unsur Buddha ialah upacara bersiram, yang dikisahkan dalam bab kedua Sejarah Melayu.

Diriwayatkan, setelah Sang Sapurba mengahwini Wan Sendari, satu 'panca persada (tempat bersiram) tujuh pangkat, lima kemuncaknya... bekas air mandi sekaliannya emas berpermata' telah ditukangi.

Selepas genap 40 hari dan 40 malam 'makan minum bersuka-sukaan, pasangan suami isteri itu diarak tujuh kali berkeliling panca persada itu dan dimandikan'.

Menurut Encik Kwa, upacara itu serupa dengan upacara bersiram yang diamalkan penganut Buddha mazhab Tantrik bagi menyucikan diri, digelar kalas abhiseka.

17 Jul 2010

SINGAPURA

Kajian atas arca dan batu bersurat perkuat teori kewujudan agama Buddha


SELAIN kajian yang dibuat terhadap enam bab pertama buku Sejarah Melayu, kajian arkeologi turut membuktikan bahawa kerajaan Melayu lama di Singapura pernah berada di bawah pengaruh agama Buddha.

Pakar sejarah dan kaji purba, Profesor Madya Dr John Miksic, berkata 90 peratus daripada arca dan batu bersurat purba yang ditemui di Semenanjung Tanah Melayu dan Sumatera berasal daripada agama Buddha.

Menurutnya, hanya 10 peratus sahaja daripada penemuan tersebut berasal daripada agama Hindu, sekali gus membuktikan bahawa teori yang diajukan sejarawan setempat, Encik Kwa Chong Guan, kemungkinan adalah benar.

Dalam seminarnya baru-baru ini, Encik Kwa berkata kerajaan Melayu lama Singapura dan penduduknya mungkin asalnya beragama Buddha, berdasarkan kajian beliau terhadap bab pertama hingga keenam teks Sejarah Melayu karya bendahara Johor, Tun Sri Lanang.

Ini kerana beliau menemui unsur-unsur agama Buddha dalam versi teks Sejarah Melayu milik Sir Stamford Raffles, Raffles Malay 18 - versi paling lama disusun pada kurun ke-19.

Dr Miksic memberikan beberapa contoh artifak yang membuktikan kewujudan pengaruh Buddha.

Antaranya batu bersurat ditulis dalam bahasa Sanskrit dengan skrip purba Devanegari kurun ke-10, yang ditemui di Pulau Karimun, sekitar 30 kilometer dari Singapura. Ia masih terdapat di sana.

'Tulisan di permukaannya menyatakan ia ditulis penganut agama Buddha Mahayana. Ia ditulis dalam zaman Kerajaan Sriwijaya, kerajaan Melayu silam beragama Buddha Mahayana yang berkuasa dari kurun ke-7 hingga ke-13,' ujarnya.

Kerajaan Sriwijaya berpusat di Palembang dan pengaruhnya tersebar luas hingga ke seluruh Indonesia, Malaysia dan Filipina.

Ia banyak dipengaruhi budaya India - pertama budaya agama Hindu, diikuti agama Buddha, yang diperkenalkan di sana pada 425 Masihi.

Menurutnya, nama Sri Tri Buana, pengasas Singapura purba, adalah istilah agama Buddha yang biasa digunakan pada kurun ke-14.

'Sebuah kitab Buddha bahasa Thai daripada kurun ke-14 yang mengisahkan tentang takdir berjudul Doktrin Trai Phum atau Doktrin Tri Buana dalam bahasa Sanskrit. Seperti yang dikatakan Encik Kwa, Tri Buana bermaksud tiga alam yang dipercayai wujud dalam agama Buddha.

'Nama-nama empat raja Melayu pertama memerintah Singapura lama (Sri Tri Buana, Paduka Sri Pikrama Wira, Sri Rama Wikerma, Paduka Seri Maharaja) juga bukan nama Islam,' ujar pensyarah Jabatan Pengajian Asia Tenggara, Universiti Nasional Singapura (NUS) itu.

Menurut beliau, keramat Iskandar Shah di Fort Canning juga kemungkinan besar sebuah candi Buddha.

'Tidak mungkin beliau dikebumikan di sini kerana beliau menjadi sultan di Melaka dan meninggal dunia di sana sekitar 1413. Malah, keramat tidak semestinya menempatkan kubur. Ia juga boleh jadi tempat memuja, tempat bertafakur dan lain-lain lagi,' ujar beliau, yang mengetuai penggalian arkeologi pertama di Singapura pada 1984.

Malah, penghuni Singapura berbangsa British pertama, John Crawford, juga pernah mencatatkan bahawa terdapat saki-baki candi dan biara Buddha di Fort Canning.

Menurut Dr Miksic, agama Buddha dibawa ke rantau Melayu oleh pedagang dan kelasi Melayu yang menjelajah ke negeri India.

Katanya, pada kurun kelima, sesetengah orang Melayu di Kedah dan Patani menjadi penganut Buddha - terbukti daripada inskripsi Buddha yang ditemui di selatan Kedah dan Seberang Perai di Pulau Pinang.

Pada kurun ke-7 pula, kerajaan Sriwijaya memeluk agama Buddha Mahayana. Agama Buddha mungkin tersebar ke sana dari rantau Bihar, timur laut India, tempat terletaknya biara Nalanda.

'Sriwijaya adalah antara tempat utama bagi pembelajaran agama Buddha ketika itu. Selain guru-guru India, sami Buddha berbangsa Benggali, Atisha, serta sami Cina, Yijing, juga belajar di sana sebelum meneruskan perjalanan ke India untuk belajar di biara Nalanda.

'Malah, orang Melayu dulu kala juga yang merintis jalan perdagangan jarak jauh merentasi Lautan Hindi. Penghuni pertama Madagascar pada kurun ke-5 juga bukan orang India atau Afrika, tetapi orang Melayu,' kata beliau.

17 Jul 2010

SINGAPURA

Kisah dan cara buku ditulis banyak dipengaruhi unsur Islam


TEORI sejarawan setempat, Encik Kwa Chong Guan, yang menyatakan bahawa kerajaan Melayu lama Singapura mungkin menganuti agama Buddha berdasarkan unsur-unsur agama itu yang terdapat dalam buku Sejarah Melayu mungkin kurang tepat, kata pakar sastera Melayu yang juga Penolong Profesor Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Nasional Singapura (NUS), Dr Jan Van Der Putten.

Ini kerana buku itu sebenarnya adalah teks berunsur agama Islam kerana sebahagian besar kisah yang terkandung di dalamnya dan cara ia ditulis dipengaruhi budaya Islam.

Meskipun buku itu mengandungi unsur Buddha, Hindu, animisme dan pagan, terutama dalam enam bab pertama, ia lebih banyak dipengaruhi unsur Islam kerana ditulis pada zaman Kesultanan Johor - kerajaan Islam.

Malah, buku yang disusun dan ditulis bendahara Johor, Tun Sri Lanang, pada 1612 itu mula ditulis dalam zaman Kesultanan Melaka, juga kerajaan Islam.

Menurut Dr Van Der Putten, pengaruh kuat agama Islam dalam Sejarah Melayu jelas terbukti dalam prolognya.

'Sejarah Melayu dimulakan dengan bacaan bismillah, puji-pujian kepada Allah, syahadat, serta pujian dan bacaan selawat ke atas Nabi Muhammad saw,' ujarnya.

Malah, ia juga diberi nama Sulalatus Salatin oleh pengarangnya, yang bermaksud pertuturan atau salasilah segala raja dalam bahasa Arab.

Keseluruhan buku itu juga ditulis dalam Jawi, cara penulisan yang diubah suai daripada bahasa Arab - bahasa perantaraan kaum Islam sejagat.

Dr Van Der Putten menambah meskipun unsur-unsur kepercayaan orang Melayu purba seperti Buddha dan Hindu dicampuradukkan dalam Sejarah Melayu, ia telah disesuaikan kepada konteks agama Islam oleh pengarangnya.

Beliau memberikan contoh 'kontrak sosial' antara ketua menteri Palembang, Demang Lebar Daun, dengan raja Palembang, Sang Sapurba, dalam bab kedua buku itu.

Demang Lebar Daun sebagai wakil rakyat meminta raja Melayu agar tidak memberi aib kepada rakyat. Sang Sapurba pula meminta rakyat agar tidak sesekali menitikkan darah raja ke bumi dan menderhaka sekalipun raja berbuat zalim.

Menurut Encik Kwa, kontrak sosial seperti itu mungkin tercatat dalam kitab Buddha, Digha Nikaya, tetapi Dr Van Der Putten berpendapat bahawa kontrak sosial itu menggambarkan undang-undang syariah Islam.

Dalam bab keenam, kerajaan Singapura ditimpa 'bala' dan binasa diserang Majapahit. Katanya, senario tersebut menggambarkan azab daripada Tuhan yang menimpa negeri itu - akibat raja tidak mematuhi undang-undang yang ditetapkan dan bertindak zalim ke atas rakyat.

Malah, bendahara Singapura, Sang Rajuna Tapa, yang menderhaka kepada raja dan negeri sendiri, juga bertukar menjadi batu.

Menurutnya, meskipun beliau tidak pasti sama ada konsep kontrak sosial itu berasal daripada agama Buddha, beliau berpendapat konsep tersebut dan hukuman yang menimpa sesiapa yang tidak mematuhi raja adalah sesuatu yang lebih universal daripada agama Buddha.

No comments:

Post a Comment