Monday, July 19, 2010

pelajar bahasa melayu

12 Jul 2010

EKSTRA!

PERISTIWA BAHASA
Cakap saja pandai, tulis tersadai


Oleh
Mohd Gani Ahmad
Penulis Tamu

SEMPENA Hari Bapa, saya dan isteri diajak anak dan menantu makan tengah hari. Kami dibawa ke sebuah restoran yang menyajikan masakan Melayu kampung yang terletak di tengah-tengah kota Singapura, di Bencoolen Street.

Hari itu, ramai pengunjung yang makan. Tampang, gaya dan dialek pertuturan bahasa mereka, sepertinya mereka pelancong dari negara jiran: Brunei, Indonesia dan Malaysia.

Kami makan sambil bersembang dengan anak, seorang guru muda yang baru mengajar setahun.

Saya mengajukan pertanyaan mengenai kerjayanya yang baru diceburinya itu, beliau pun berkata: 'Mengajar kanak-kanak yang pernah menuntut di sekolah antarabangsa di luar negeri; mereka dapat bertutur dengan fasih tetapi tidak dapat menumpahkan kelancaran bertuturnya dalam bentuk tulisan. 'Karangan mereka agak teruk. Ejaan mereka lemah dan tidak dapat membina ayat dengan sempurna dan gramatis.'

Anak-anak Singapura pula, katanya lagi, kurang fasih bertutur tetapi lebih baik menulis.

Itulah antara masalah yang dihadapi anak saya pada masa mengajar.

Anak saya yang selesa dipanggil Ren ini pernah bekerja dengan beberapa syarikat swasta.

Beliau pernah juga mengusahakan syarikat perniagaan dalam bidang teknologi maklumatnya sendiri tetapi kurang berjaya.

Mungkin kerana kurang: berpengalaman dan giat; ada masalah sampingan yang mengganggu perhatian dalam bidang usaha niaganya.

Pada masa berniaga, Ren mencipta beberapa alat bantu mengajarkan bahasa Melayu yang berbentuk permainan komputer: Dekak-dekak, Putaran Minda dan Ingin Jadi Jutawan?

Masalah yang Ren hadapi bagaimana hendak mengajar anak didiknya mengarang dengan baik inilah yang akan kami sembangkan kali ini.

Berdasarkan pengalaman saya yang pernah mengajar bahasa Melayu selama 22 tahun - setahun sebagai penulis tetap di Grow Publication, 13 tahun sebagai penulis khas buku-buku teks dan alat bantu mengajar dan 4 tahun sebagai pegawai kurikulum bahasa Melayu di Kementerian Pendidikan.

Saya dapati masalah kelemahan mengarang di kalangan para pelajar, umumnya kerana mereka kurang diberikan pendedahan yang sewajarnya dan latihan mengarang yang teratur.

Mereka mungkin kurang dikenalkan dengan kaedah mengarang yang betul, bersistem, bertahap-tahap berdasarkan kebolehan dan kegemaran mereka pada peringkat awal.

Kebanyakan mereka terdidik dengan kaedah dan pendekatan komunikatif, yang lebih menekankan kemahiran bertutur daripada menulis.

Mereka biasanya kurang gemar mengarang kerana lemah memindahkan idea yang terkandung dalam emosi dan mindanya ke dalam bentuk tulisan.

Masalah ini sebenarnya menjadi masalah umum manusia. Mereka lebih bijak bercakap daripada melaksanakan sesuatu kerja yang lebih mencabar, apa lagi mengarang.

Mengarang memerlukan bakat, ketrampilan dan latihan yang berulang dan berterusan.

Ketrampilan mengarang ini haruslah dilatih dan diamalkan selalu supaya menjadi tabiat dan budaya hidup sehingga menjadi norma yang sesuai dengan peribahasa: Alah bisa tegal biasa.

Mereka yang memperolehi ketrampilan bertutur sahaja, bahasa mereka kurang gramatis.

Laras lisan boleh disingkat-singkatkan ayatnya, tidak bersandarkan hukum pembinaan ayat yang sempurna.

Kadangkala menggugurkan subjek, predikat atau objeknya, imbuhan, kata depan dan kata hubung yang seharusnya wujud dalam pembinaan ayat yang gramatis.

Untuk mengatasi masalah kelemahan mengarang, berikut beberapa saranan yang saya fikir wajar dipraktikkan dan mudah-mudahan dapat meningkatkan keterampilan mengarang:

Langkah pertama: Giatkan pembelajaran ejaan; adakan latih tubi mengeja akan setiap perkataan yang dituturkannya.

Gunakan permainan bahasa: silang kata, teka kata dan yang sebagainya supaya lebih menarik dan menyeronokkan pembelajaran bahasa.

Galakkan mereka berdampingan atau merujuk kamus pada setiap masa belajar bahasa.

Luaskan pengetahuan kosa kata, perkataan: seerti, seiras, berlawan, berpasang dan pelbagai makna. Banyakkan latihan mengisi tempat kosong dengan perkataan dalam ayat.

Langkah kedua: Galakkan mereka menulis setiap ayat yang dituturkannya.

Banyakkan latihan menyusun semula perkataan-perkataan yang tidak teratur supaya menjadi ayat yang gramatis.

Banyakkan latihan menyusun semula ayat-ayat menjadi wacana atau perenggan yang berurutan dan secara kronologi.

Langkah ketiga: Banyakkan latihan menulis berdasarkan gambar sekeping dan bersiri.

Latihan mengarang di komputer lebih menarik para pelajar yang sedemikian kerana foto atau ilustrasi yang menarik dan merangsang minda boleh digunakan bagi kegiatan mengarang.

Adakan latihan mengisi kotak dialog atau ruang kata bual kepada gambar yang diberikan.

Langkah selanjutnya, latih mereka menulis perenggan demi perenggan, bahagian demi bahagian: pendahuluan, isi dan penutup akan tajuk-tajuk karangan yang menarik perhatian dan yang paling dekat dengan hati golongan ini.

Mengenai pelajar Singapura yang kebanyakannya lebih pandai menulis daripada bertutur, perkara ini akan kami sembangkan dalam esei yang akan datang, insya-Allah.

No comments:

Post a Comment