Monday, July 19, 2010

Tapis - censor

24 Jun 2010

KOMENTAR

KALAM INSAN
Teruskan tapis

Oleh
A. Rahman Basrun
PENGAWALAN (regulation) atau penapisan (censorship)? Begitu hangatnya perbincangan mengenai kebebasan berkarya, termasuk filem dan pementasan.

Sayangnya, sekali lagi kehangatan itu langsung tidak terasa di kalangan masyarakat kita. Padahal kesudahannya boleh menjejas nilai dan pegangan orang kita nanti.

Apakah isunya?

Sedang Jawatankuasa Semakan Penapisan (CRC) yang dibentuk pemerintah meneliti semula sistem penapisan karya seni di Singapura, muncul satu kertas saranan di Internet hasil sekumpulan seniman setempat (http://sites.google.com/site/artsengagesg).

Kini lebih 850 orang membubuh sokongan di laman web itu - hanya sekitar 30 orang atau 4 peratus daripadanya Melayu.

Ringkasnya, kertas saranan itu menampilkan pendirian:

Penapisan tidak berkesan, jadi amalkanlah pengawalan.

Apa itu penapisan? Mengharamkan sesebuah karya atau menyunting sebahagian karya itu.

Pengawalan pula bermaksud membataskan siapa yang boleh menikmati karya seni itu - misalnya menurut batasan usia seperti kategori R21 bagi filem.

Secara amnya, penapisan atau pengawalan dilaksana menurut sejauh mana nilai-nilai yang terkandung dalam sesebuah karya itu bercanggah dengan nilai-nilai yang dianggap menjadi pegangan sesebuah masyarakat.

Sebenarnya, kalau dibaca betul-betul, kertas saranan di Internet itu tidak menolak penapisan secara bulat-bulat, tetapi menyalahkan penapisan yang tidak telus sehingga melahirkan suasana tidak pasti dan curiga.

Lebih teruk jika sistem penapisan tadi mencipta budaya menapis karya sendiri (self-censorship) atas dasar khuatir karyanya itu kelak ditapis.

Misalnya, menurut kertas itu:

'Maka kami hanya ada satu saranan: gantikan sistem yang ada kini dengan sistem yang jelas membezakan antara pengawalan dengan penapisan.' Yang dimahukan adalah 'proses yang konsisten, jelas dan telus'.

Kalau itu kisahnya, saya setuju. Cuma persetujuan saya bersyarat.


Peradaban masyarakat Asia

Kita maklum bagaimana penyelewengan dan kelakuan tidak senonoh anggota masyarakat kita - termasuk orang Melayu - semakin berani dan berahi pada usia semakin muda. Misalnya, gejala berpacaran dan seks luar nikah.

Melonggarkan kriteria penapisan atas dasar masyarakat kita kini lebih 'berfikiran terbuka' tentang gejala sebegitu tentu tidak bijaksana. Kalau serigala semakin lapar dan buas, takkanlah kita buka lebih luas pintu kandang kita?

Lantaran itu, saya menyeru agar kriteria penapisan dan pengawalan diperketatkan lagi, terutamanya perihal media telefon bimbit dan Internet.

Saranan CRC kelak juga harus cukup luas dan luwes untuk menampung kemunculan media baru dalam tahun-tahun mendatang.


Gambaran seniman itu mulia

Sebagaimana seniman mahu proses penapisan lebih 'jelas dan telus', saya juga mahu seniman menjadi lebih 'jelas dan telus'.

Maaf cakap, bukan sekali saya menemui karya yang membuat saya mempersoal ketulusan senimannya.

Pernah saya membidas pameran seorang artis Melayu kerana berunsur lucah.

Apabila The New Paper menyoalnya kemudian, beliau marah-marah menafikannya - padahal akhbar The Straits Times sendiri menyifatkan lukisannya sebagai 'berbentuk erotik yang menggambarkan kemaluan wanita' seminggu sebelum tersiarnya pojok saya itu!

Bahkan, brosur di galeri pamerannya itu sendiri menyatakan lukisannya memang berunsur 'sensual' dan 'erotik'. Tak marah pun?

Kerana itulah, penapisan masih diperlukan bagi menutup sebarang kemungkinan seseorang seniman memaparkan atau 'menyeludup' unsur tidak sihat melalui seninya.

Seniman sungguhpun bebas berkarya masih ada tanggungjawab moral kepada masyarakatnya.


Seniman insan yang agung

Pun ada gambaran bahawa seniman adalah insan yang agung dan arif tentang seninya, yang memperjuangkan seninya dan menuntut kesempurnaan dalam berkarya.

Hakikatnya, seniman juga insan biasa.

Pernah sebuah pementasan memaparkan seorang isteri dirogol ketika membaca Al-Quran dan ketika suaminya bersembahyang. Apa yang 'agung' tentang unsur itu?

Baca ulasan di akhbar ini tentang adegan rogol tersebut:

'Malah, ia agak memberahikan dan menimbulkan kegelisahan penonton. Sesetengah penonton wanita dilihat menutup mukanya ketika (si perogol) membenamkan wajahnya ke dada (si mangsa).'

Mungkin seniman sengaja mahu menimbulkan rasa jelik di kalangan penonton. Namun, memandangkan seniman insan kreatif, tiadakah cara lebih 'agung' tetapi sama kesannya?


Seniman tidak kisah wang ringgit

Seniman pun perlu cari makan.

Kehadiran adegan tidak wajar (gratuitous) atau kononnya berunsur seni (artsy) dalam sesebuah pementasan atau filem - biasanya percumbuan, seks atau berbogel - menunjukkan betapa sesetengah seniman masih menggunakan unsur 'sensasi' murahan untuk menarik perhatian. Di sinilah, penapisan tetap perlu.


Karya peka

Tentang isu bahasa, perkauman dan agama atau keselamatan negara, saya lebih menggemari pengawalan, bukan penapisan - selagi perutusannya 'jelas dan telus'. Ini sejajar dengan lebih matangnya masyarakat kita. Lain kisahnya jika karya itu berniat jahat.

Akhir kalam, wartawan Clarissa Oon menyokong pengawalan agar seniman setempat dapat bangkit setara di negara lain (ST, 20 Jun, Time to censor the censors).

Bagi saya, buat apa, jika cara seniman itu sendiri tidak telus, terhormat atau mulia.

No comments:

Post a Comment