Monday, August 29, 2011

Warisan Melayu

29 Ogos 2011

EKSTRA!

WARISAN MELAYU
Bukti wujud kerajaan silam?

Gelang Kana Emas Majahapit dan batu bersurat pegang kunci sejarah silam kota Singa


Dengan Kerjasama
Majlis Pusat Pertubuhan-Pertubuhan
Budaya Melayu Singapura

GELANG KANA EMAS MAJAPAHIT

Gelang Kana Emas Majapahit ditemui di Fort Canning Hill, Singapura, pada 1928 - sewaktu kerja membina sebuah takungan air di situ dijalankan.

Tempat terjumpanya di dalam timbunan tanah zaman prakolonial ini menandakan telah wujud sebuah kerajaan lama sebelum ketibaan British di Singapura pada 1819.

Seni kerja tangan Jawa terpapar pada artifak emas padu ini. Ertinya, Singapura pernah berdagang atau dipengaruhi oleh kerajaan Majapahit.

Gelang kana ini diperbuat daripada emas. Ukurannya 24.6 cm x 1.95 cm. Motif Kala Jawa - ukiran yang lazim di banyak pintu candi purba di Indonesia - terpahat padanya.

Penemuan gelang kana ini menunjukkan Singapura bukanlah sebuah perkampungan nelayan yang mundur sebelum kedatangan British pada awal abad ke-20 itu.

Gelang kana sering digunakan dalam upacara diraja Majapahit. Ini menandakan bahawa kemungkinan besar Singapura mempunyai kerajaan Hindu atau dipengaruhi oleh tamadun Majapahit seawal abad ke-14 Masihi.

BATU BERSURAT

Artifak bersejarah ini merupakan antara tiga serpihan yang dipercayai daripada sebuah batu bersurat.

Batu bersurat yang asal dipercayai setinggi tiga meter dengan lebar tiga meter juga.

Ia ditemui di muara Sungai Singapura.

Batu ini pecah dan rosak kerana diledakkan ketika kerja pembangunan pelabuhan Singapura dilakukan.

Batu Singapura ini memaparkan tulisan Jawa kuno di permukaannya. Terdapat 50 baris tulisan yang sehingga kini belum dapat ditafsirkan. Ia dipercayai merupakan kunci kepada sejarah silam Singapura.

Tulisan Jawa kuno pada batu bersurat - hal ini merupakan tradisi bagi kerajaan di rantau ini - menandakan bahawa Singapura sudah mempunyai sebuah kerajaan pada abad ke-13 Masihi.

Batu Singapura ini telah disenaraikan sebagai antara khazanah terpelihara oleh Jawatankuasa Kebudayaan dan Penerangan Asean (COCI).


No comments:

Post a Comment