Tuesday, August 2, 2011

Belajar bahasa Melayu

30 Jul 2011

KOMENTAR

'Tua-tua' belajar bahasa Melayu

Sempena berakhirnya Bulan Bahasa hari ini, kami mewawancara, Encik Elgar Lee Yong Se, 28 tahun, warga Singapura yang mempelajari bahasa Melayu secara sendirian sehingga dapat menulis surat di akhbar ini. Mengapakah dan apakah caranya beliau mempelajari bahasa Melayu dan apakah pandangannya mengenai masa depan bahasa Melayu?

Oleh
Mohd Noor A. Rahman
SOALAN (S): Boleh ceritakan secara ringkas bilakah anda mula belajar bahasa Melayu dan apa caranya?

Jawapan (J): Saya mula belajar pada hujung 2004 apabila saya sedar bahasa Melayu penting memandangkan kedudukan negara ini yang terletak di kawasan Nusantara dengan penduduk negara-negara jiran Malaysia, Indonesia dan Brunei menggunakan bahasa Melayu. Sebagai warga Singapura, saya berasa perlu mempelajarinya.

Saya banyak belajar sendiri. Mulanya memang susah, tetapi bak pepatah tiada gunung tinggi yang tidak dapat didaki, tiada lurah dalam yang tidak dapat dituruni, saya belajar bersungguh-sungguh, antaranya dengan sering membaca akhbar Berita Harian. Setiap kali, saya belajar beberapa perkataan dengan menggunakan kamus Inggeris-Melayu sebagai rujukan.

Saya juga sering berbual dalam bahasa Melayu dengan rakan-rakan mahasiswa saya, pelajar Cina dari Malaysia yang fasih berbahasa Melayu di Universiti Nasional Singapura (NUS). Saya juga kadangkala mendengar berita di saluran Suria dan mendengar radio Warna.

Saya kemudian mengambil peperiksaan Bahasa Melayu bagi Sijil Am Pelajaran (GCE) Peringkat 'O' sebagai calon persendirian pada hujung 2006 dan mendapat gred B3. Setahun kemudian saya mengambil GCE 'AO' dan mendapat gred C6.


S: Kenapakah anda terdorong belajar bahasa Melayu?

J: Saya sebenarnya teruja apabila mantan Menteri Pembimbing, Encik Lee Kuan Yew, selepas berlakunya bencana tsunami di Aceh menggesa warga Singapura berbangsa Cina agar belajar bahasa Melayu. Katanya, agar ada sekitar 10 peratus bangsa Cina Singapura belajar dan fasih berbahasa Melayu.

Lagipun, saya mahu mempunyai kelebihan berbanding bangsa Cina Singapura lain yang tidak fasih berbahasa Melayu dengan menguasai bahasa Melayu yang juga Bahasa Kebangsaan. Tambahan pula, jika kita mahu luaskan rangkaian perhubungan di negara-negara jiran, kita perlu tahu bahasa Melayu.


S: Sebagai orang bukan Melayu, apakah manfaatnya berbahasa Melayu?

J: Pertama, ia dapat merapatkan hubungan saya dengan orang Melayu setempat selain memudahkan saya bercakap dengan orang Malaysia/Indonesia agar saya tidak menjadi 'bisu' dan 'pekak' semasa berada di negara itu. Kedua, penguasaan bahasa Melayu memberi saya kelebihan berbual dengan klien semasa di kerja selain bersama rakan kerja berbangsa Melayu.


S: Anda mula aktif dalam penulisan di Forum Berita Harian sejak setahun lalu. Kenapakah anda berbuat demikian?

J: Saya anggap penulisan di Forum BH sebagai latihan agar kemahiran yang saya ada dalam bahasa Melayu tidak hilang begitu sahaja. Ini selain saya juga dapat memberi maklum balas dan pandangan dalam beberapa isu yang mahu saya ketengahkan. Pada masa yang sama, saya mahu memberi pembaca BH sedikit kepelbagaian dari segi pandangan daripada seorang bukan Melayu.


S: Ada pihak menyatakan kian ramai orang Melayu, khususnya golongan muda, yang kurang mampu berbahasa Melayu. Apakah pendapat anda jika ini terus berlaku?

J: Saya berasa kesal tentang trend ini, namun kita harus ingat bahawa trend ini tidak terbatas pada orang Melayu sahaja. Ia juga berlaku pada kaum Cina Singapura berkaitan bahasa Mandarin. Memang sekarang ramai orang lebih sering menggunakan bahasa Inggeris sehingga bahasa ibunda mereka seperti diketepikan. Saya kesal kerana bahasa jiwa bangsa dan lenyap bahasa hilanglah bangsa.


S: Pada pendapat anda, bagaimanakah dapat kita menggalakkan orang Melayu menggunakan bahasa Melayu?

J: Satu perkara yang kini mendorong semakin ramai orang sedar akan kepentingan bahasa ibunda mereka adalah tentang pentingnya nilai bahasa itu sendiri dan peningkatan bahasa itu di mata dunia. Ramai orang Cina kini lebih insaf bahawa penguasaan bahasa Cina (Mandarin) adalah penting. Begitu juga seharusnya berlaku pada orang Melayu kerana bahasa ini penting. Ia merupakan bahasa yang selalu diguna pakai di kalangan penduduk negara jiran Singapura. Jadi orang Melayu sendiri perlu sedar tentang pentingnya penguasaan dan penggunaan bahasa Melayu.


S: Apakah bahasa Melayu mempunyai masa depan atau ia akan terkubur sedikit demi sedikit? Kenapa?

J: Saya yakin bahasa Melayu tidak akan terkubur, malah mempunyai masa depan yang baik. Pertama, ia adalah bahasa kebangsaan Singapura dan ini tertakluk di bawah perlembagaan dan pasti bahasa ini tidak akan pupus.

Kedua, bahasa Melayu akan sentiasa digunakan di seberang Tambak selain Indonesia dan Brunei. Jadi selagi ada jutaan orang menggunakan bahasa ini, ia tidak akan terkubur.

Cuma kita usah terlalu bergantung pada negara-negara jiran kerana orang Melayu Singapura juga perlu memainkan peranan demi melestarikan bahasa Melayu.

Ketiga, saya yakin ada golongan muda Melayu yang insaf akan perkara ini dan akan memartabatkan dan memperjuangkan pelestarian bahasa Melayu mereka secara bersungguh- sungguh.


S: Bulan Bahasa kini diadakan secara tahunan. Apakah ini langkah yang baik atau harus diadakan dua tahun seperti sebelumnya?

J: Ini adalah langkah baik kerana kegiatan bahasa Melayu akan lebih sering diadakan. Cuma cadangan saya adalah menggabungkan kempen bulan bahasa ini bagi ketiga-tiga bahasa ibunda rasmi iaitu Mandarin, Melayu dan Tamil, dan menjadikannya kempen Bulan Bahasa Ibunda. Dalam bulan ini, kita mahu menggalakkan semua bangsa berbual dalam bahasa ibunda sesama mereka.

Trend kemerosotan penggunaan bahasa ibunda memang sudah ketara dan berlaku kepada semua bahasa ibunda. Kita perlu lakukan sesuatu. Satu strategi adalah dengan melancarkan Bulan Bahasa Ibunda yang rancangannya dianjurkan di peringkat kebangsaan, lebih tersusun dan menyeluruh selain mempunyai dan menggunakan sumber yang lebih besar.

No comments:

Post a Comment