Wednesday, November 30, 2011

Hasilkan pantun bermutu

28 Nov 2011

EKSTRA!

MARI BERPANTUN
Hasilkan pantun bermutu

Oleh
Mohamad Ashik
SAUDARA pembaca yang dihormati, dalam Kamus Dewan banyak terdapat perkataan Melayu, yang jarang sekali digunakan dalam bahasa persuratan, di institusi-institusi pengajian tinggi, di sekolah-sekolah, dalam akhbar dan majalah-majalah.

Perkataan-perkataan yang terdapat dalam Kamus Dewan, ada yang tidak diketahui oleh generasi sekarang.

Pernah saya bertanya kepada seseorang tentang makna perkataan rembang, tetapi mereka hanya menggelengkan kepala, tanda tidak tahu.

Menurut Kamus Dewan, 'rembang' bermaksud waktu tengah hari, ketika matahari benar-benar berada di atas kepala.

Dalam keluaran kali ini, sekali lagi saya ingin mengajak anda menilai pantun pusaka lama yang bermutu dan biasa didengar oleh orang-orang lama agar dapat kita menghasilkan pantun yang baik lagi bermutu.

Bagi orang yang telah lama bermandi di kolam pantun, apabila disebut dua perkataan awal, Pucuk Pauh, tentu akan dapat meneruskan pantun yang selengkapnya.

Cuba perhatikan pantun pusaka ini:

Pucuk pauh delima batu,
Anak sembilang di tapak tangan,
Sungguh jauh beribu batu;
Hilang di mata di hati jangan.

Pauh ialah sejenis pokok atau buah dan delima juga sejenis tumbuhan. Tetapi apa kena mengenanya dengan anak sembilang di tapak tangan! Sembilang adalah sejenis ikan yang bisa sengatnya.

Apabila difikirkan itu hanyalah sandaran kata untuk dijadikan pembayang maksud pantun dan pengucapnya mungkin tinggal di kawasan perdesaan. Pantun tersebut terucap ketika dua pasangan yang berkasihan ditakdirkan akan berpisah, maka dipantunkan orang:

Pucuk pauh delima batu,
Anak sembilang di tapak tangan;
Sungguh jauh beribu batu,
Hilang di mata di hati jangan.

Pantun sedemikian biasanya disusuli dengan pantun luahan rasa hati, apabila perpisahan bernatijahkan kesepian dan kerinduan yang tidak terhingga terhadap orang yang telah berpergian jauh di negeri orang.

Dalam kesepian dan kerinduan, maka terlafaz pantun begini:

Hendak gugur, gugurlah nangka,
Jangan menimpa si batang pauh;
Hendak tidur, tidurlah mata,
Jangan mengenang si orang jauh.

Sungguh cantik dan bermutu pantun pusaka tadi. Semoga dengan mengikutinya sambil menilaikan, anda pembaca dapat menghasilkan pantun-pantun yang bermutu, hasil karangan anda sendiri.

No comments:

Post a Comment