Wednesday, November 30, 2011

Orang Melayu Taraf Antarabangsa oleh Ismail Pantek




PELAJAR MELAYU TERBAIK: Ramai pelajar kita seperti Natalia Nadila Muhamad Nasir (kanan) semakin menunjukkan kecemerlangan dalam pelajaran. Natalia adalah pelajar Melayu/Islam terbaik Peperiksaan Tamat Sekolah Rendah (PSLE) tahun ini. Kakaknya, Natasha Nabila (kiri) adalah pelajar terbaik PSLE dengan agregat tertinggi 294 pada 2007. - Foto TUKIMAN WARJI

Kumpulan baru orang Melayu yang tidak mudah mengaku kalah dalam mengejar cita-cita, baik di dalam mahupun di luar negara



27 Nov 2011

EKSTRA!

Orang Melayu Taraf Antarabangsa
KALAU masih ada orang yang meragui kemampuan anakanak Melayu/Islam kita mencapai kecemerlangan dalam pelajaran, saya harap keputusan Peperiksaan Tamat Sekolah Rendah (PSLE) yang diumumkan beberapa hari lalu dapat menjadi jawapan yang mengikis keraguan mereka.

Kita berbangga melihat kemunculan Yasmin Ziqin Mohamed Yuosof sebagai pelajar terbaik PSLE ini.

Begitu juga dengan Natalia Nadila Muhamad Nasir, Muzammil Arif Din s/o Abdul Jabbar dan Nur Batrisyia Abdul Wahil yang turut mencatat pencapaian cemerlang.

Bahkan, pelajar madrasah kita juga, Labiba Nur Hasna Idham, tidak kurang membanggakan dengan pencapaian cemerlangnya.

Memang benar, Yasmin Ziqin berketurunan India. Namun, hakikat bahawa dia dan keluarganya beragama Islam cukup membuat kita tumpang bangga.

Ini bukan kali pertama kita melihat anak-anak Melayu/Islam kita muncul cemerlang dalam pelajaran.

Kalau anda masih ingat, dalam 2007, Natasha Nabila, kakak kepada Natalia, muncul pelajar terbaik PSLE dengan markah agregat 294.

Bahkan, kita sudah menyaksikan ramai pelajar kita yang cemerlang dalam peperiksaaan lebih tinggi - dari Sijil Am Pelajaran (GCE) peringkat 'O' kepada GCE 'A', politeknik, universiti hinggalah ke peringkat pos ijazah.

Kalau kita kumpulkan mereka semua, seperti yang kita lihat dalam majlis Anugerah Mendaki yang diadakan setiap tahun, kita akan sedar bahawa orang Melayu sudah agak jauh melangkah.

Anak-anak Melayu kita telah menunjukkan kecemerlangan di pelbagai peringkat dan bidang pengajian.

Mereka tidak lagi takut untuk melangkah jauh, melanjutkan pelajaran di luar negara dan mendapat tempat di universiti-universiti unggul di Amerika, Eropah serta lain-lain bahagian dunia.

Bahkan, ada yang tekun mencipta nama di luar negara, bekerja dengan badan-badan antarabangsa dan memberi sumbangan di pentas yang lebih besar.

Kita kini sudah ada istilah yang saya fikir sesuai untuk mengungkap kemunculan satu golongan baru Melayu yang progresif.

Istilah yang saya maksudkan itu ialah Orang Melayu Taraf Antarabangsa (OMTA).

Saya temui istilah ini dalam satu e-mel oleh seorang bernama Tengku Indra, yang dihantar kepada sekumpulan orang Melayu/Islam termasuk karyawan dan pemimpin masyarakat bulan lalu

Dalam e-mel itu, Tengku Indra menggunakan OMTA untuk mengungkap seorang wanita Melayu, Cik Hidayah Mohd Amin.

Cik Hidayah merupakan penulis buku Gedung Kuning yang merakamkan kisah sejarah keluarganya yang pernah memiliki bangunan Gedung Kuning (kini menempatkan Restoran Tepak Sireh) di Kampung Gelam.

Tengku Indra mengutus e-mel tersebut sebagai mengulas e-mel yang dihantar oleh seorang mantan wartawan, Encik Ismail Kassim, yang juga memuji kebolehan Cik Hidayah.

E-mel Encik Ismail itu antara lain menyifatkan Cik Hidayah sebagai memiliki tiga 'P' iaitu passionate (ghairah), persistent (tekun atau tabah) dan plucky (berani).

'Dengan kesungguhan itu, beliau berjaya dalam banyak tempat - di Universiti Nasional Singapura (NUS), sebagai sarjana Fullbright di Univerisiti LeHigh, sebagai intern atau pelatih di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), dan kini mengejar ijazah sarjana di Universiti Cambridge,' ujarnya.

Saya sendiri tidak kenal rapat dengan Cik Hidayah. Tetapi, selaku salah seorang anggota Lembaga Pengamanah LBKM, saya pernah turut dalam sesi temuduga ketika beliau memohon biasiswa LBKM untuk pengajian di universiti unggul.

Berdasarkan rekod pencapaian, azam dan keyakinan yang ditunjukkan, memang Cik Hidayah menepati ciri OMTA - Orang Melayu Taraf Antrabangsa - yang disebutkan Tengku Indra.

Bahkan, saya lihat ada ramai anak Melayu lain seperti Cik Hidayah - mereka yang kuat azam dan tidak mudah menyerah kepada takdir dalam usaha mereka mengejar kecemerlangan dalam pendidikan di institusi pengajian unggul di dunia.

Bagi saya, orang-orang seperti ini mencerminkan semangat baru dalam masyarakat kita.

Mereka ini fokus pada apa yang mereka inginkan dan berusaha gigih untuk mencapainya.

Mereka tidak mudah mengaku kalah dalam menghadapi tantangan atau cabaran-cabaran yang datang satu-persatu.

Kemunculan orang seperti ini memberi harapan bahawa masyarakat Melayu kita mahu maju dan sanggup berusaha untuk mencapai matlamat yang diinginkan.

Memanglah, dari masa ke masa, kita berhadapan dengan kenyataan-kenyataan yang seolah-olah mendedahkan kelemahan atau keburukan masyarakat kita.

Masih ada kepincangan dalam masyarakat kita. Kita masih dihambat dengan masalah-masalah perpecahan keluarga, jenayah dan penyalahgunaan dadah.

Masih ada sebahagian besar masyarakat kita yang menempati golongan 20 peratus paling bawah di kalangan warga Singapura.

Kadangkala, kewibawaan dan harga diri kita bagaikan tercabar oleh perbuatan segelintir orang yang seolah-olah mempermainkan agama kita.

Namun, kesemua itu perlu dipandang secara rasional dan dari perspektif yang betul.

Dalam kita menangani kelemahan dalam masyarakat kita, jangan kita mudah patah semangat dan berputus asa lalu berkata Melayu kita memang sebuah masyarakat yang tidak mampu maju.

Sebaiknya, kita terus melangkah menghasilkan generasi Melayu baru yang berilmu, mempunyai nilai progresif dan sedia berbakti kepada bangsa, negara dan dunia antarabangsa.

No comments:

Post a Comment