Sunday, November 13, 2011

Sejarah


MAKAM SULTAN ISKANDAR SHAH DI FORT CANNING: Sejarah bukan tentang orang yang sudah mati semata-mata. Pengetahuan tentang sejarah sendiri adalah penting untuk membantu mengukuhkan jati diri individu dan masyarakat umumnya.

13 Nov 2011

KOMENTAR

Usah butakan mata pada sejarah kita

(Kalau kita jahil akan sejarah sendiri, kita mudah diolok-olokkan oleh orang lain hingga menjejas jati diri dan keyakinan terhadap masyarakat kita)

oleh Ismail Pantek

APABILA ada orang kata bahawa orang Melayu pun merupakan kaum pendatang di Singapura ini, sama seperti kaum- kaum lain, bagaimanakah anda menjawabnya?

Memang secara kasar, datuk nenek kita dulu pun datang dari Jawa, Bawean, Sulawesi, Sumatra lalu menetap di sini, mencari rezeki dan melahirkan zuriat.

Jadi, apalah yang membezakan mereka daripada kaum-kaum lain yang juga datang dari luar seperti negeri China, India, Arab dan Barat?

Jika kita jahil tentang sejarah orang Melayu di rantau ini, mudah sahaja kita menerima pendapat sedemikian.

Kalau pun kita tidak bersetuju, sukar untuk kita menjelaskannya secara ilmiah kerana kita tidak tahu buktinya.

Begitu juga, jika ada yang kata masyarakat Melayu memang dari dahulu merupakan kaum yang malas, tidak mempunyai budaya kerja cemerlang, tiada tradisi berniaga dan sebagainya, bagaimanakah kita dapat menjawabnya?

Gara-gara buta sejarah, sukar sekali untuk kita menjawab andaian sedemikian.

Akibatnya, harga diri kita terjejas dan perasaan terhadap masyarakat kita sendiri mudah goyah.

Inikah yang kita mahukan dalam masyarakat kita sekarang?

Saya fikir, orang Melayu perlu kaji, tahu dan bangga dengan sejarah kita sendiri, sebagaimana kaum-kaum lain amat menitik beratkan soal sejarah datuk nenek mereka.

Sebabnya adalah jelas. Bangsa yang tahu dan dapat menguasai sejarah mereka akan mempunyai identiti serta jati diri yang lebih kukuh, tanpa mudah menerima pengaruh dari luar.

Tetapi, bagaimana dengan orang Melayu kita sekarang?

Hari ini, jika kita tanya ibu bapa dan anak muda sendiri tentang aspirasi mereka, tentu ramai yang berkata mereka mahu jadi karyawan seperti doktor, jurutera, peguam, guru dan sebagainya.

Mungkin tidak kurang yang mahu jadi ahli perniagaan yang berjaya.

Aspirasi sedemikian memang wajar. Ia mencerminkan pemikiran progresif kita yang ingin berjaya dalam hidup.

Tetapi, berapa ramai yang berminat kepada sejarah?

Saya yakin, hanya segelintir. Jika pun ada, mereka mungkin lebih terdedah kepada pengajian sejarah tamadun-tamadun besar dunia yang lain seperti Greece, India dan China dan Amerika.

Wal hal, kita perlu ada ahli sejarah, iaitu mereka yang berpendidikan dan berkemahiran serta mempunyai komitmen untuk mengkaji sejarah bangsa kita sendiri, bukan setakat mengagumi sejarah bangsa atau ketamadunan lain sahaja.

Selain itu, seluruh masyarakat kita juga perlu sekurang-kurangnya celik sejarah dan tidak membutakan mata terhadap apa yang berlaku dalam masyarakat sendiri.

Sebelum anda salah faham, biar saya jelaskan.

Sejarah bukan tentang orang yang sudah mati semata-mata. Sejarah bukan impian kisah silam yang tidak jelas salah benarnya.

Bagi saya, pengetahuan tentang sejarah adalah penting untuk membantu mengukuhkan jati diri seseorang individu atau masyarakat umumnya.

Kalau kita buta sejarah, kita akan mudah diolok-olokkan oleh orang lain atau ahli sejarah yang menguasai pengetahuan tentang sejarah kita sendiri, yang belum tentu tepat 100 peratus.

Sejarah adalah satu bidang yang boleh dimanipulasi oleh sejarawan tertentu menurut pandangan dan kepentingan mereka.

Lihat sahaja bagaimana sejarah Melayu kita dimanipulasi oleh penjajah dahulu yang banyak membesar-besarkan kelemahan hingga menjejas jati diri kita dan tanggapan orang terhadap kita.

Sejarah orang Melayu dari sudut kaca mata penjajah Inggeris dahulu menggambarkan masyarakat yang malas, bodoh dan tidak tahu berusaha.

Walhal, dari dahulu, orang Melayu memainkan peranan penting bukan sahaja sebagai pedagang dalam membawa barang dagangan antara China, rantau ini dan kawasan lain.

Banyak barang dagangan yang dibawa melalui laut ke China dibawa orang Melayu.

Melalui dagangan ini juga, bahasa Melayu tersebar di banyak kawasan memandangkan bahasa Melayu merupakan bahasa perantaraan perdagangan.

Jadi peranan pedagang Melayu dan penggunaan bahasa Melayu ini harus kita ketahui dan pelajari serta dibanggakan.

Cuba bayangkan, apakah kesannya terhadap pembangunan jiwa anak-anak kita jika mereka terus menerus didedahkan kepada tafsiran sejarah yang negatif itu.

Jika kita tidak mempunyai kepakaran dalam merakam sejarah sendiri, kita dan generasi anak cucu kita akan mudah hanyut dengan anggapan orang Melayu tidak ada sumbangan bermakna di negara kita ini.

Satu lagi contoh, kita lihat kepada Yayasan Mendaki kita yang ada sekarang.

Tahukah kita apa yang mendorong kepada penubuhan badan tersebut?

Berapa daripada anak-anak kita yang tahu bagaimana para pemimpin masyarakat, badan-badan dan pemimpin politik kita menggembleng pemikiran dan keringat untuk menubuhkan sebuah badan yang dapat dipertanggungjawabkan untuk meningkat taraf pendidikan masyarakat kita?

Lebih kita memahami sejarah dan pengorbanan yang dibuat oleh para pemimpin lalu, lebih mudah kita menginsafi bahawa Mendaki adalah milik masyarakat kita.

Jaya atau gagalnya Mendaki, mencerminkan jaya atau gagalnya perjuangan masyarakat kita sendiri. Ia tidak boleh dipandang ringan.

Banyak lagi contoh sejarah perjuangan dan kemajuan orang Melayu di bumi Singapura ini - tentang kampung-kampung yang pernah kita diami, perpindahan kita ke flat, penggemblengan tenaga setiap anggota masyarakat untuk maju dalam arus perdana - yang perlu dikaji dan didokumentasikan secara tepat sebagai bekalan untuk generasi akan datang.

Sebab itulah, kita perlu ada sebilangan anak Melayu kita yang dapat dipertanggungjawabkan sebagai ahli sejarah.

Kita juga perlu memastikan minat di kalangan masyarakat ramai untuk menghargai sejarah - bukan menganggapnya sebagai satu perkara sia- sia. Hakikatnya, jika pengetahuan tentang sejarah kita sendiri terhad, pemikiran kita juga terbatas.

Kita kurang mampu berfikiran luas dan tegas, sedangkan ini antara syarat penting untuk masyarakat Melayu kita terus maju.

No comments:

Post a Comment