Sunday, November 13, 2011

membaca

12 Nov 2011

EKSTRA!

10 kebaikan membaca


DALAM zaman teknologi maklumat ini, semakin kurang orang membaca kerana mereka lebih bergantung kepada Internet, e-mel dan pelbagai lagi bahan teknologi untuk mendapatkan informasi.

Membaca dalam konteks ini dimaksudkan membaca secara berterusan penulisan lengkap seperti buku cereka dan bukan cereka.

Jadi, mengapakah kita harus terus membaca?

Dirangkai di sini 10 kebaikan membaca.

1. Membaca ialah satu proses mental yang aktif.

Tidak seperti menonton televisyen, membaca membuat kita menggunakan otak kita. Semasa membaca, kita akan terdorong mempersoalkan apa yang ditulis. Dalam proses ini, sel-sel kelabu dalam otak kita akan terangsang, membuat kita lebih pintar.

2. Membaca membaiki perbendaharaan kata. Kita akan terdedah kepada banyak perkataan, frasa atau ungkapan baru. Apa yang penting ialah mendapatkan buku yang bermutu.

3. Ia membuka minda kita kepada budaya dan tempat-tempat lain di dunia yang kita mungkin tidak tahu.

4. Membaca meningkatkan tumpuan dan daya fokus kita kerana kita mengambil masa yang lama untuk menghabiskan sesebuah buku yang dibaca.

Internet atau e-mel hanya memberi sedikit maklumat, tetapi buku menghidangkan kita dengan setimbun informasi.

5. Ia meningkatkan harga diri kita. Lebih banyak kita membaca, lebih luas pengetahuan dan keyakinan diri kita.

6. Ia membaiki daya ingatan. Banyak kajian menunjukkan bahawa jika kita kurang merangsang otak, daya ingatan boleh terjejas. Membaca adalah salah satu cara merangsang otak.

7. Membaca juga membaiki disiplin. Jika kita mendapatkan buku yang baik dan menarik, kita pasti akan luangkan masa untuk membacanya. Bahkan adalah baik mengetepikan satu masa khas hanya untuk membaca setiap hari.

8. Ia juga meningkatkan kreativiti. Bagaimana? Membaca mendedahkan kita kepada pelbagai idea dan informasi baru. Ini boleh merangsang minda untuk berinovasi jika kita memikirkan sesuatu.

9. Membaca membantu kita dalam perbualan. Kita akan mempunyai modal yang menarik untuk diperkatakan dengan teman-teman dan tidak akan hanya berbual kosong atau ketandusan idea.

10. Membaca mengurangkan rasa bosan.

Buku juga adalah sahabat karib dalam perjalanan jauh, misalnya di dalam pesawat atau kereta api, jika sedang menunggu teman yang lambat tiba atau terpaksa terperuk di rumah kerana hujan lebat di luar.

No comments:

Post a Comment