Sunday, May 13, 2012

tangan

5 Mei 2012

EKSTRA!

REFLEKSI
Tangan Juga Lambang Kuasa

Tangan sangat bermakna dalam kehidupan dan harus disyukuri serta tidak disalah guna


SETIAP tahun dunia menghargai sumbangan para pekerja dengan menetapkan 1 Mei sebagai Hari Buruh atau Hari Pekerja. Tahun ini, ia jatuh pada Selasa lalu.

Pak Su tertarik dengan pendekatan akhbar The Straits Times Sabtu lalu meletakkan makna menjelang sambutan Hari Buruh atau Hari Pekerja - iaitu dengan memaparkan 13 pasang tangan pekerja mewakili beberapa bidang pekerjaan - pekerja binaan, mekanik, operator penyembelihan, tukang masak, tukang urut tapak kaki, tukang cuci pinggan, pembantu rumah, tukang urut badan, juruketip kuku, tukang gunting rambut, pembantu kedai kopi, petani dan tangan pekerja di pelabuhan ikan.

Ia melambangkan betapa tangan memainkan peranan penting dalam pelbagai pekerjaan.

Sebenarnya, kalau hendak disenaraikan terlalu banyak kerana hampir setiap bidang kerja perlukan gerakan tangan. Tangan menjadi lambang kerja. Maka itu, tenaga kerja dalam sesebuah syarikat diistilahkan juga sebagai kakitangan.

Namun peranan tangan kehidupan adalah jauh lebih luas. Pelbagai perbuatan - menulis, melukis, mengangkat, menyuap, membuka, memutar, mencuci, membancuh, memasak, makan dan minum, membuka, membina, membaling, menyangkul, mengorek, bermain dan seribu satu macam perbuatan - memerlukan penggunaan tangan.

Orang yang cacat penglihatan dan pendengaran banyak menggunakan tangan sebagai bahasa isyarat. Bayangkan betapa sukarnya hidup tanpa tangan.

Ia begitu bermakna hinggakan 'tangan' digunakan dalam banyak istilah.

Mengendalikan sesuatu, seperti masalah atau urusan, disebut dengan istilah 'menangani' (seperti menangani masalah).

Ungkapan 'kaki tangan dalam perut' menggambarkan sikap kepura-puraan seseorang - dari luar kelihatan baik, tetapi hal sebenarnya tidak begitu.

Ungkapan 'tangan yang mengayun buaian yang akan menggoncang dunia' pula menggambarkan hebatnya peranan wanita yang berkesan dalam kehidupan.

'Kecil tapak tangan, nyiru kami tadahkan' menggambarkan kesudian dengan rasa besar hati dan rendah hati menerima sesuatu.

'Ringan tangan' maknanya suka pukul; 'tangan macam lipas kudung' maknanya pergerakan yang sangat pantas; 'perahu sudah di air, pendayung sudah di tangan' bermakna ada kuasa melakukan ikut suka hati; 'menerima dengan tangan terbuka' menunjukkan kerelaan dan lapang dada.

Dalam majlis yang dihadiri ramai orang, jika mahukan perhatian (atau bertanya), seseorang perlu angkat tangan bagi menarik perhatian.

Dalam lain ketika (dan istilah), 'angkat tangan' juga bermakna menyerah kalah; 'turun tangan' bermakna selalu rugi (dalam perjudian), 'campur tangan' bererti masuk campur; 'lepas tangan' bermakna memisahkan diri daripada sesuatu keadaan yang melibatkan pertanggungjawaban; 'dalam tangan' (sudah hampir menang atau mencapai sesuatu); dan 'panjang tangan' ialah perbuatan mencuri (di Arab Saudi, pencuri dan perompak menghadapi hukuman potong tangan jika sabit kesalahan).

Tangan kiri dikatakan kidal, tangan kanan pula, selain bermakna tangan sebelah kanan, ia juga bermakna orang kanan (pembantu utama).

Ungkapan 'sayang anak tangantangankan...' pula memberi makna perlunya mendisiplinkan anak, hatta terpaksa berkeras (dengan menggunakan tangan).

Jika memberi bantuan, terutama menderma, biarlah dengan ikhlas hinggakan tangan kiri tidak tahu tangan kanan yang memberi.

'Buah tangan' pula adalah pemberian yang dibawa bersama semasa mengunjungi seseorang; 'kerja tangan' menggambarkan sesuatu yang dihasilkan oleh seseorang; dan 'kraf tangan' adalah barangan yang dihasilkan khusus daripada kepakaran penggunaan tangan seperti bakul dan barang hiasan.

Selain makna membersihkan tangan, 'cuci tangan' juga bermakna sudah meninggalkan sesuatu perbuatan yang jahat (misalnya, dia sudah 'cuci tangan' daripada dadah, mencuri dan sebagainya).

Dalam hubungan, baik di peringkat antarabangsa, mahupun di peringkat orang biasa, tangan menjadi lambang hubungan baik iaitu dengan berjabat tangan.

Dua pihak yang bertelingkah, setelah berbaik, berjabat tangan sebagai tanda masalah selesai.

Dari sudut agama, adalah afdal (lebih utama) melakukan perkara baik dengan tangan kanan.

Tangan juga lambang kuasa.

Misalnya, jika melihat sesuatu kemungkaran, betulkan dengan tangan (kuasa), jika tidak mampu, dengan kata-kata, jika tidak dengan hati (doa dan itulah selemah-lemah iman).

Dalam Al-Quran terdapat banyak ayat yang menyebut tentang 'tangan' yang bermakna 'kuasa Allah'. Antaranya ialah 'sesungguhnya kurnia itu di tangan Allah (kuasa)' (Ali Imran: 73; Al-Hadiid: 29) dan 'maka Maha Suci (Allah) di tangan-Nya (kekuasan) segala sesuatu.' (Yasin: 83).

Tangan juga adalah antara anggota wuduk yang wajib dicuci dan ini disebut dalam Al-Quran: 'Hai orang-orang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai ke siku' (Al-Maidah: 6). Malah ketika tiada air, hanya dua bahagian yang wajib dicuci dengan debu tanah (tayamum) iaitu muka dan tangan.

Kenapa tangan perlu dicuci? Antara lain kerana tangan adalah anggota utama yang melakukan pelbagai perkara, termasuk yang menyalahi peraturan dan tegahan - mengotori, merosakkan, mencuri, merompak, mencederakan, mengambil hak orang dan sebagainya. Hal ini termaktub dalam beberapa ayat Al-Quran. (Antara lain, sila rujuk As-Syuura: 30; Ar-Ruum: 41; Ali Imran: 182; Al-Anfaal: 51).

Dan dalam zaman ini, banyak kesilapan lain yang mudah dilakukan menggunakan tangan - seperti gosip, bertengkar, menghina, mengumpat, mengata, membohong, memfitnah, menyeleweng dan sebagainya menerusi SMS dan Internet (Facebook, e-mel, twitter, blog dan seumpamanya.)

Al-Quran menyatakan 'Maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka kerana apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri.' (Al-Baqarah: 79)

Sebagai umat Islam, kita percaya pada Hari Pembalasan. Setiap anggota akan dipertanggubjawabkan. Anggota tubuh kita, termasuk tangan, akan menjadi saksi atas perbuatan kita. (Sila rujuk An Naba: 40; Al-Hajj: 10; An-Nuur: 24; dan Yasin: 65).

Ringkasnya, tangan sangat bermakna dalam kehidupan. Ia harus disyukuri dengan tidak disalah guna.

PAK SU

No comments:

Post a Comment