Tuesday, May 29, 2012

tamadun melayu dalam siber


Tamadun Melayu Dalam Siber


Usaha masyarakat Barat 'angkat' warisan ilmu Melayu


TAHUN 1511 merupakan satu titik hitam dalam lipatan sejarah orang Melayu di rantau ini.
Pada tahun tersebut, kerajaan Melaka telah ditawan tentera Portugis.
Bersama dengan peristiwa itu, sejarah ketamadunan orang Melayu mula menjadi pudar.
Ibarat ayam yang kehilangan tajinya, bangsa Melayu diajak menyedari betapa pukulan zaman boleh berubah pada bila-bila masa.
Jelasnya, setiap zaman membawa cabaran-cabaran baharu bagi setiap tamadun.
Sama ada tamadun tersebut mampu hidup mekar dalam persekitaran yang semakin sengit bergantung pada keintelektualan, kreativiti, dan kebijaksanaan bangsa tersebut.
Ketiga-tiga aspek harus bergerak selari dalam memastikan warisan tamadun tersebut sentiasa terbela.
Hal yang sama barangkali wajar dilihat pada usaha melestarikan budaya Melayu hari ini.
Seandainya ketiga-tiga perkara tersebut tidak diselarikan, terdapat ancaman serius bahawa budaya Melayu bakal dijatuhkan martabatnya sebagai sebuah budaya yang sekadar dilihat dalam majlis-majlis perkahwinan dan hari-hari tertentu sahaja.
Lantaran itu, masyarakat Melayu harus didedahkan dengan kesedaran akan nilai-nilai ketamadunan tinggi di sebalik budaya mereka sendiri.
Tanpa disedari ramai, sedang masyarakat Melayu berlumba-lumba menghadirkan 'pembaharuan' yang lebih 'moden', masyarakat Barat sebaliknya giat berusaha mengembangkan warisan ilmu Melayu.
Dalam erti kata lain, terdapat kegusaran bahawa ilmu Melayu lebih dinikmati dan dihargai masyarakat luar berbanding masyarakat sendiri.
Hal tersebut antaranya dapat dilihat dalam era realiti siber, yakni dalam sebuah realiti yang sengaja direka dalam alam siber agar bercanggah dengan hakikat nyata.
Dalam realiti siber, sebuah ruang dan realiti baharu dicipta.
Lewat wadah tersebut, zaman kegemilangan tamadun dunia dapat dipanjangkan ke dunia moden.
Demikianlah yang berlaku pada permainan-permainan video yang berteraskan strategi.
Antara permainan tersebut ialah Napoleonic Total War 3.
Tanpa kita sedari, dalam permainan tersebut, bangsa Melayu telah dipaparkan setara dengan tamadun-tamadun besar lain.
Menariknya, sedang para prajurit Melayu lama lazimnya dibayangkan bangsa sendiri sebagai individu-individu yang berkeris semata, permainan tersebut memaparkan kemahiran peperangan Melayu yang sebenar.
Dalam hal ini, sesuai dengan tuntutan pertempuran, para prajurit Melayu telah ditonjolkan memegang tembak dan senapang pada tangan kiri dan parang pada tangan kanan masing-masing.
Bagaikan sindiran keras terhadap masyarakat Melayu, tukang-tukang seni generasi baru dalam peradaban Barat seolah-olah lebih cenderung mengkaji dan mencungkil ilmu-ilmu Melayu.
Sebaliknya, masyarakat setempat lebih gemar menggunakan filem-filem Melayu lama sebagai rujukan utama.
Jelas sekali, hal tersebut tidak sewajarnya berlaku.
Dalam hal ini, masyarakat Melayu harus akur bahawa masih banyak khazanah intelektual Melayu yang belum tersingkap dalam filem-filem lama.
Malahan, pada era kemuncak filem-filem Melayu, seorang penulis Barat secara diam telah mengembangkan ilmu perkerisan secara kreatif.
Dalam hal ini, keris Melayu telah diangkat Frank Herbert dalam novel Dune (1965) sebagai crysknife.
Secara kreatif, Frank Herbert telah mengolah bentuk dan budaya keris sebagai sebuah elemen dalam novel sains fiksyennya.
Bahkan, dalam novel tersebut, beliau bermadah bahawa sesiapa yang melihat crysknife tanpa restu pemilik akan ketemu ajalnya.
Hal ini secara langsung terkait dengan elemen mistik dan sakral berhubung dengan keris.
Susulan daripada catatannya dalam novel Dune, ilmu Melayu seterusnya sama-sama diangkat apabila novel tersebut diterjemahkan sebagai permainan komputer pada 1992.
Sejak itu, permainan tersebut telah dihasilkan semula dalam pelbagai edisi. Membanggakan bagi masyarakat Melayu, crysknife terus diangkat setiap kali menampilkan watak bangsa 'Fremen'.
Selari antara novel dan permainan komputer, beliau menggambarkan pisau crysknife sebagai senjata yang sengaja ditempa agar retak dan pecah dalam pertempuran.
Fenomena ini sekali gus selari dengan sains dalam ilmu perkerisan.
Dipercayai, keris merupakan satu-satunya senjata yang kadangkala sengaja ditempa agar patah dalam pertempuran.
Lewat teknik ini, sebahagian keris akan sengaja ditinggalkan dalam liang tubuh musuh. Pastinya, kecederaan pihak lawan menjadi lebih kritikal.
Ironinya, sedangkan ilmu-ilmu Melayu terus diangkat masyarakat Barat, masyarakat Melayu sendiri bagai tidak menghargai warisan nenek moyang mereka.
Seolah-olah, warisan Melayu itu kuno, lapuk, dan antik serta selayaknya dihayati dalam muzium semata.
Hakikat yang pahit ditelan, sejak kejatuhan Melaka pada 1511, peradaban Barat tidak pernah lelah dalam mengkaji ilmu Melayu.
Berhubung itu, para penggiat ilmu tamadun Melayu harus menggunakan akal bijaksana untuk menempuh cabaran zaman.
Ironinya, sedang budaya Melayu menjadi semakin indah dan kemas dengan peredaran zaman, isinya jelas masih kosong dengan ilmu.
Walhal, lewat ilmu, generasi penerus tamadun Melayu akan sentiasa diajak mengkaji, meneliti dan menghuraikan semula fenomena-fenomena tamadun tinggi bangsanya

No comments:

Post a Comment