Sunday, May 13, 2012

keris

8 Mei 2012

EKSTRA!

WARISAN KITA
Hulu Keris: Kemuncak Seni Ukir Melayu

Oleh
Muhammad Jalani Abu Talib

SEKIRANYA inginkan rumah yang berkonsepkan Melayu, perkara pertama yang sering menjadi penelitian ialah kayu-kayu yang berukir. Hal ini langsung berbeza daripada konsep estetika dalam tamadun-tamadun lain yang menjadikan batu mahupun besi sebagai tumpuan utama.

Bahkan, bagi menilai keagungan tamadun tersebut, evolusi peradaban lazimnya dilihat dalam konteks artifak-artifak besi dan batu.

Namun, dalam konteks ketamadunan Melayu, kayu memainkan peranan yang lebih besar. Apatah lagi, ekologi rantau ini kaya dengan sumber kayu.

Dalam rangka pemikiran Melayu, setiap perkara dalam dunia mempunyai roh dan semangat yang tersendiri.

Tidak terkecuali, kayu dipercayai sebagai bahan yang dianugerahkan Tuhan dengan kekuatan-kekuatan tertentu.

Kayu yang bersemangat tinggi dibataskan penggunaannya buat peralatan-peralatan yang setara.

Lantaran itu, tidak menghairankan, kayu- kayu yang bersemangat tinggi lazimnya digunakan buat seni pertukangan keris.

Apatah lagi, keris merupakan antara seni budaya yang menjadi lambang jati diri manusia Melayu. Malahan, segala perbincangan tentang kedaulatan dan jati diri masyarakat Melayu tidak akan lengkap tanpa kaitan dengan keris.

Sejak zaman awal lagi, keris bukan sahaja menjadi lambang kepahlawanan semata.

Selain bertindak selaku senjata, keris turut dianggap sebagai simbol status serta pusaka bagi pemilik.

Menariknya, dahulu, majlis pernikahan boleh dilangsungkan tanpa kehadiran mempelai lelaki, yakni dengan menggunakan keris sebagai pengganti.

Tidak menghairankan, tukang-tukang kayu Melayu tidak memandang remeh terhadap pembikinan keris.

Mentelah lagi, mereka menyedari bahawa keris tersebut akan disimpan sesebuah keluarga buat berzaman. Malah, hayat keris tersebut dijangkakan akan melampaui jangka hayat hidup mereka sendiri.

Dalam membangunkan keris, tukang keris akan menyimpan bekalan kayu buat hulu (pemegang) dan sarung keris dalam rumah padi. Kononnya, lewat kaedah tersebut, semangat kayu akan menjadi semakin menyerlah.

Sementara itu, reka bentuk pakaian keris tersebut akan dilakarkan bersesuaian dengan kedudukan penempah serta penggunaannya.

Jelasnya, keris tersebut akan dibangunkan bergantung pada perwatakan dan niat penempah.

Hal ini jelas dapat dilihat dalam reka bentuk hulu kerdas yang sesuai digunakan dalam pertempuran.

Sementara itu, secara khususnya, reka bentuk hulu tajung dibangunkan untuk mencerminkan kedudukan dan jawatan pemilik keris.

Mencerminkan kehalusan dan ketelitian para tukang Melayu, pakaian keris menjadi kebanggaan pemilik pusaka senjata Melayu.

Tanpa disedari ramai, hasil daripada ketelitian yang lebih terhadap pakaian keris Melayu, seni ukiran pada hulu dan sarung keris menjadi semacam sumber rujukan.

Lewat pembangunan keris tersebut, dapatlah diteliti sosio-budaya dan akal fikiran masyarakat pengguna keris tersebut.

Paling jelas sekali, sebelum kedatangan Islam, hulu-hulu keris Melayu kebanyakannya kuat dipengaruhi gambaran dewa-dewa.

Antaranya termasuklah simbol-simbol dewa Hindu-Buddha seperti Siva, Vishnu, Garuda, Ganesh, Bima, dan Arjuna.

Lebih penting lagi, bentuk-bentuk tersebut tidak pernah diambil secara sewenang- wenangnya.

Dalam mengukir hulu mahupun sarung keris yang sesuai, gambaran dewa-dewa yang dipaparkan haruslah sesuai dengan niat utama bagi pembangunan keris.

Mengambil iktibar daripada hakikat tersebut, bagi menaikkan semangat badi ataupun gerun pada pihak lawan, gambaran watak Kala digunakan pada hulu.

Hal ini sengaja dilakukan bagi menaikkan semangat keris agar sesuai dengan kehendak dan keperluan keris.

Sedangkan demikian, keris yang digunakan dalam acara-acara adat semata akan menampilkan watak-watak yang berbeza.

Meski begitu, Islam membawa angin perubahan pada gaya ukiran hulu keris.

Gambaran-gambaran tersebut lama- kelamaan terhakis untuk membentuk gaya yang abstrak dan moden.

Merujuk pada bentuk garuda, gambaran tersebut kemudiannya telah direka semula untuk memperlihatkan bentuk ala manusia dalam keadaan menggigil. Bentuk tersebut digelar sebagai bentuk Jawa Demam.

Menariknya, tanpa disedari ramai, bentuk Jawa Demam turut mencerminkan psikologi orang Melayu.

Secara politik, masyarakat Melayu belum pernah berhadapan dengan sebarang kemenangan dengan masyarakat Jawa, khususnya dalam medan perang.

Hakikat tersebut boleh diteliti dalam segenap hikayat dan teks sejarah Melayu.

Lantaran itu, hulu Jawa Demam merupakan tindak balas songsang masyarakat Melayu terhadap orang Jawa.

Merumuskan penulisan ini, pembangunan hulu keris, khususnya daripada sudut seni ukir Melayu merupakan sebuah khazanah yang wajar dibanggakan.

Sedangkan terdapat pelbagai peradaban luar yang mempunyai seni ukir mereka tersendiri, seni ukir Melayu mempunyai keunikan tertentu, khususnya atas kesedaran akan konsep semangat dalam hasil ciptaan Tuhan.

Jelasnya, seni ukir Melayu sekadar menaikkan semangat tersebut dan tidak berhasrat memberikan bentuk-bentuk tertentu pada perkara yang mati.

Seni ukir, bagi masyarakat Melayu, ibarat sebuah pelestarian terhadap zat Tuhan yang langsung ditumpahkan pada alamnya.

No comments:

Post a Comment