Sunday, January 29, 2012

BUDI sebagai lambang bangsa

28 Jan 2012

KOMENTAR

Budi sebagai lambang bangsa


SAYA tersentuh dengan tulisan Encik Ismail Pantek (BM, 22 Januari) tentang budi bicara Melayu kita.

Memang benar, sasterawan merupakan satu golongan penting dalam masyarakat kita. Dari itu, usahlah abaikan sasterawan kita.

Seorang penyair Islam pernah berkata 'bahawasanya erti bangsa itu ialah budinya. Tidak ada budi tanpa bangsa'.

Hamka pula menyatakan, kebudayaan bangsa yang sejati timbul daripada budi bangsa, budi bangsa timbul daripada percikan keindahan.

Minda manusia secara semula jadi merangkumi cara-cara perkembangan berfalsafah, cara teologi, metafizikal dan yang positif. Usah biarkan kewarasan moral menghalang kita berbuat sesuatu yang betul. Selalulah berwaspada dengan kehadiran suatu keajaiban dan kita akan terpegun

Menurut Imam Syafie, memilih kata-kata yang baik dan pantas adalah termasuk budi pekerti.

Seorang lagi ahli pemikir juga ada berkata bahawa kita adalah apa yang kita bicara.

Dalam diri manusia, terdapat semua yang positif. Hati kecil kita sebenarnya melarang kita berbuat yang tidak baik.

Saya ada wawasan untuk dikongsi dengan pembaca tentang budi pekerti seseorang.

Apabila kita berbicara, itu menandakan kesempurnaan budi pekerti, maka kita patut pilih kata-kata yang baik. Banyak sebab untuk kita tersenyum, carilah ia.

Kita harus menganggap segala sesuatu itu penting, barulah kita tidak akan kehilangannya. Tidak mengapa jika kita telah berbuat kesalahan, satu perkara yang pasti, semua orang, termasuk saya sendiri, akan membuat salah. Lakukan suatu perkara yang kecil dengan baik daripada melakukan suatu yang besar dengan buruk.

Memfitnah orang lain dan mengarang-ngarang yang bukan kesalahannya adalah mengarang bohong. Kebohongan hanya terdapat pada orang yang rendah budi. Berhati-hati apabila mengungkap kata, walaupun sedang duduk seorang diri kerana tidak ada kata yang terlepas daripada pandangan Tuhan.

Kata-kata hikmah Hamka lagi - keutamaan budi ialah menghilangkan segala perangai buruk, adat istiadat yang rendah, yang telah ditentukan agama mana yang mesti dibuang dan mana yang mesti dipakai. Biasakan bersikap terpuji dan mulia yang berkesan dalam pergaulan setiap hari serta rasailah nikmatnya.

Budi pekerti kita tidak terpisah daripada bahasa yang kita gunakan. Maka, ilmu sastera yang halus seperti puisi menjadi sebahagian daripada budi.

Pucuk manis pucuk ubi
Daun purut digetus rusa
Yang manis bernama budi
Yang indah itu bahasa.

Sharifah Mohamed

No comments:

Post a Comment