Sunday, January 29, 2012

isu-isu rumit

29 Jan 2012

EKSTRA!

Bagaimana Hendak Kita Jawab?

Kita perlu bersedia tangani isu-isu rumit yang akan terpaksa kita hadapi suatu hari nanti dan menjejas kewibaan masyarakat kita


SEMASA berita tentang perkahwinan seorang lelaki Melayu (warga Malaysia) dengan seorang lelaki Inggeris di luar negara tidak berapa lama dahulu, banyak reaksi yang diberi oleh masyarakat kita.

Seperti yang memang dijangkakan, ramai orang kita yang bagaikan beristighfar membaca laporan tersebut.

Mereka terkejut dan tidak setuju dengan amalan tersebut yang terang-terang bertentangan dengan ajaran agama Islam.

Namun, di tengah-tengah reaksi yang menentang perkahwinan itu, ada pula segelintir orang kita sendiri yang berpendapat sebaliknya pula.

Mereka berpendapat apa hak kita untuk campur tangan dalam urusan pasangan tersebut?

Saya sendiri pernah terima e-mel sedemikian.

Pengirimnya antara lain berpendapat, siapakah kita untuk menghalang pasangan yang amat cinta mencintai tanpa mengira jantinanya?

Lebih dari itu, penulis berkenaan berkata jika perkahwinan sesama jenis itu membuat mereka bahagia, mesti ada suatu yang salah pada kita untuk tidak berkongsi kegembiraan mereka itu.

Mungkinkah pengirim e-mel itu hanya sendirian sahaja yang berpendapat demikian?

Atau mungkinkah ada yang lain bersependapat dengan beliau?

Mungkin anda ada jawapannya.

Perkahwinan antara sesama jenis belum pernah berlaku di sini kerana ia masih dilarang dari segi undang-undang negara, apa lagi dari sudut hukum agama, baik Islam, Kristian atau agama lain.

Tetapi mengadakan hubungan sesama jenis, sama ada gay atau lesbian, bagai sudah jadi satu perkara biasa.

Orang Melayu kita pun ada berbuat demikian.

Apakah mungkin suatu hari nanti kita juga akan bersikap liberal dan menerima perkahwinan seumpama itu?

Kemudian ada satu lagi insiden yang menarik untuk saya kongsi di sini.

Kali ini, ia berdasarkan pengalaman seorang teman saya semasa menghadiri satu majlis ceramah agama tidak lama dahulu.

Teman saya itu menceritakan, ada seorang hadirin dalam majlis tersebut, seorang wanita muda berselendang, yang menimbulkan soal hantaran dan belanja perkahwinan yang terlalu tinggi sekarang ini.

Wanita itu berkata, beliau mempunyai seorang teman lelaki yang ingin meminangnya untuk dijadikan isteri, tetapi wang hantaran yang diletakkan oleh keluarganya di luar kemampuan kekasihnya itu.

Apa yang memeranjatkan hadirin dan ustaz yang mengadakan ceramah itu, menurut teman saya, ialah apabila wanita berkenaan berkata tidak bolehkah mereka setakat tinggal dan hidup bersama tanpa berkahwin?

Hakikat bahawa yang menimbulkan persoalan itu ialah seorang wanita muda dan bertudung, kata teman saya, membuat ustaz berkenaan urut dada.

Apa kata anda?

Mungkinkah suatu hari nanti - apabila ibu bapa meminta hantaran terlalu tinggi untuk anak perempuan mereka, di tamb ah dengan belanja perkahwinan yang begitu mahal - anak-anak muda kita akan mengambil jalan mudah untuk tinggal bersama tanpa ikatan pernikahan?

Bagaimana kita hendak menjawabnya?

Ada satu lagi contoh.

Sebelum ini saya pernah mendengar seorang anak muda yang menyatakan keinginannya untuk memelihara anjing kerana tertarik melihat anjing-anjing kecil yang jinak lagi cute milik jiran-jirannya.

Katanya, kalau kita boleh jadikan kucing sebgai binatang peliharaan di rumah, kenapa tidak anjing?

Kalau anjing itu ada kuman yang boleh membahayakan seperti yang dijelaskan sebagai rasional Islam melarang memelihara anjing, anak muda berkenaan bertanya, kenapa ramai orang pelihara anjing, tetapi tidak kena penyakit jangkitan kuman yang dimaksudkan itu?

Anak muda itu mungkin hanya setakat bertanya.

Bagaimana jika nanti keinginan itu benar-benar timbul di kalangan masyarakat kita dan menjadi trend ikut-ikutan pula?

Bukan tujuan rencana ini untuk menimbulkan perkara-perkara bukan-bukan yang belum jadi isu dalam masyarakat kita sekarang ini.

Ia juga bukan bertujuan untuk menghukum sesiapa. Memang kita tidak harus mudah menghukum atau menyalahkan orang lain.

Cuma ia mengundang kita untuk berfikir. Bagaimana kalau perkara-perkara seperti itu berlaku dalam masyarakat kita nanti?

Bersediakah kita menghadapinya? Bagaimana harus kita tanganinya?

Apakah kita akan kutuk sahaja orang yang berbuat demikian sambil mengatakan ia berdosa atau kita akan cuba gunakan penjelasan secara rasional dan ilmiah sebagai menyokong prinsip agama yang melarang perbuatan seperti itu?

Ketiga-tiga insiden yang saya timbulkan ini mungkin agak mudah untuk kita jawab kerana hukum agama berkaitan dengannya memang sudah cukup jelas.

Namun, bagaimana kalau kita berhadapan dengan isu-isu lebih rumit yang tiada garis sempadan yang jelas antara pendirian agama dengan ciptaan sains?

Bagaimana jika suatu hari nanti, kemajuan dalam bioperubatan membolehkan ibu bapa memilih jenis bayi yang mereka inginkan, atau apa yang dikenali sebagai designer babies?

Apakah reaksi kita kalau ibu bapa boleh memilih benih untuk disemai dalam rahim ibu untuk memastikan tahap kebijaksanaan, warna kulit, bentuk tubuh dan rupa mengikut kemahuan mereka?

Bagaimana kalau nanti para saintis boleh membuat klon manusia?

Bersediakah kita untuk membuat garis sempadan antara apa yang dapat kita terima dengan apa yang tidak?

Kita tidak boleh menolak kemungkinan timbul banyak lagi isu dan persoalan lain yang memerlukan kita untuk berfikir dan menanganganinya secara saksama.

Kalau hendak diturutkan, banyak yang perlu kita fikirkan.

No comments:

Post a Comment