Tuesday, January 24, 2012

Jati diri bangsa Melayu

22 Jan 2012

EKSTRA!

BUDI BICARA MELAYU KITA

Karya sasterawan Melayu yang memperjuangkan jati diri bangsa perlu dijadikan iktibar


MELAYU itu orang yang bijaksana.

Nakalnya bersulam jenaka.

Budi bahasanya tidak terkira...


Melayu itu kaya falsafahnya.

Kias kata bidal pusaka.

Akar budi bersulamkan daya.

Gedung akal laut bicara....


Berdamai cara Melayu indah sekali.
Silaturrahim hati yang murni.
Maaf diungkap senantiasa bersahut.
Tangan diulur sentiasa bersambut.
Luka pun tidak lagi berparut...


Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun.
Menyanggah dengan senyum.
Marahnya dengan diam.
Merendah bukan menyembah.
Meninggi bukan melonjak.


Kata-kata ini saya sedut daripada sajak bertajuk Melayu, tulisan Allahyarham Usman Awang, salah seorang penyair dan sasterawan ulung Melayu yang amat saya kagumi tulisannya.

Sejak kecil lagi saya sudah diperkenalkan kepada karya-karya Usman Awang, selain beberapa tokoh sasterawan ulung Melayu dan Indonesia.

Sebuah novelnya yang bertajuk Tulang-Tulang Berserakan pernah saya pelajari sebagai buku teks mata pelajaran sastera sewaktu saya menuntut di menengah dua dahulu.

Dari dahulu hingga sekarang, saya memandang tinggi golongan sasterawan.

Bagi saya, sasterawan merupakan satu golongan penting dalam mana-mana masyarakat, termasuk masyarakat kita.

Saya melihat sasterawan sebagai satu golongan yang begitu peka akan kejadian yang berlaku dan nasib yang dialami oleh masyarakat mereka dan manusia sejagat umumnya.

Seringkali mereka dapat merasakan denyut nadi masyarakat sekeliling dan membuat pemerhatian yang kadangkala tidak dapat dilihat oleh masyarakat ramai.

Golongan sasterawanlah yang selalunya mendekatkan diri dengan masyarakat bawahan, yang sering mereka panggil golongan marhain.

Suara sasterawan seringkali mewakili suara golongan marhain ini.

Itulah pemahaman saya tentang sasterawan sejati ini.

Itulah sebabnya golongan sasterawan amat saya hormati dan mendapat tempat istimewa di hati saya... terutama mereka yang berjuang bukan kerana nama atau ganjaran, apa lagi untuk menang anugerah dan pangkat.

Berbalik kepada sajak Melayu karya Allahyarham Usman Awang ini, saya menimbulkannya dalam ruangan kali ini kerana bagi saya, sajak tersebut amat berguna untuk membantu kita mengenal sifat-sifat orang Melayu yang tidak banyak berbeza sampai sekarang - baik di Singapura atau di mana jua pun.

Bagi saya, banyak yang kita boleh jadikan iktibar daripada sajak tersebut. Begitu juga dengan karya-karya Allhyaryam yang lain... asalkan saja kita sedia membuka minda dan berlapang dada.

Apa yang saya petik dalam empat perenggan pertama rencana ini menunjukkan sifat-sifat positif orang Melayu kita.

Sebahagian besarnya wajar kita contohi, walaupun dalam melayari hidup di zaman moden ini.

Pada asasnya, saya yakin, orang Melayu kita sampai sekarang masih mementingkan budi bahasa.

Walaupun kita sudah jarang berpantun untuk meluahkan perasaan, sifat lembut dan bertimbang rasa seperti yang diungkapkan dalam sajak Allahyarham Usman Awang itu masih berakar umbi dalam masyarakat kita.

Sifat bermaaf-maafan dan mengerat silaturrahim masih menjadi amalan umum masyarakat kita.

Cuma kadangkala, ada sebahagian orang kita yang lupa akan budi bicara dalam melayari kehidupan seharian.

Ada orang kita yang mudah naik baran dan tidak teragak-agak bila melemparkan kata-kata kesat apabila sedang marah.

Saya pernah membaca komen-komen yang tersiar dalam Facebook dan laman sosial lain yang dibuat oleh kita.

Apabila mereka mengecam tentang sesuatu golongan atau kejadian yang menjejas masyarakat kita, pelbagai perkataan, termasuk kata-kata kesan mereka luahkan.

Apabila mereka membidas sesuatu pandangan yang bertentangan dengan pandangan mereka sendiri, mereka menulis seolah-oah mereka sahaja yang betul.

Sedang ada antara kita yang pantang ditegur, lalu mudah merah telinga mereka, ada pula yang tidak henti-henti melemparkan kritikan seolah-olah semuanya salah.

Mereka ini sering lupa akan pepatah Melayu agar berhati-hati; bagai menghela rambut dari tepung, rambut tidak putus tepung jangan terserak.

Golongan Melayu seperti ini disebut dalam sajak Melayu Usman Awang tadi yang berbunyi :

Watak Melayu menolak permusuhan.
Setia dan sabar tiada sempadan.
Tapi jika marah tak nampak telinga.
Musuh dicari ke lubang cacing.
Tak dapat tanduk telinga dijinjing...
Hebat amuknya tak kenal lawan.

Apa nasihat Usman Awang kepada orang Melayu dalam sajaknya itu? Ini katanya:

Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.


Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara merdeka



Bagi saya, sajak tersebut bagai satu permata yang wajar kita jadikan panduan.

Karya-karya Allahyarham umumnya bagaikan permata yang lahir atas semangat kesedaran untuk memperjuangkan masa depan dan jati diri bangsanya.

Saya yakin, ramai juga antara sasterawan kita hari ini yang mempunyai semangat seperti Allahyarham.

Golongan inilah yang perlu kita berikan perhatian dan sokongan.

Jangan abaikan sasterawan kita.

No comments:

Post a Comment