Monday, September 26, 2011

Pantun

26 Sep 2011

EKSTRA!

MARI BERPANTUN
Bak daripada mata turun ke hati daripada pantun budaya dikenali

Oleh
Mohamad Ashik
SEORANG pujangga Barat pernah berkata bahawa kalau ingin mengenali budaya Melayu, kenalilah pantunnya.

Cara hidup orang-orang Melayu lama, yang dimaksudkan oleh Pujangga Barat itu, memang boleh tergambar menerusi pantun-pantun mereka.

Ia sering digambarkan dalam pembayang maksud pada baris pertama dan kedua dalam sesuatu rangkap pantun.

Kalau pantunnya menggambarkan pemandangan laut dan sekitarnya, dapat kita jangka bahawa si pemantun tinggal di pesisiran pantai atau di kampung nelayan yang terdapat sampan, desiran ombak, pohon nyiur yang melambai dan sebagainya.

Jika si pemantun melukiskan pemandangan desa dalam pembayang maksud pantunnya, jelas mereka tinggal di daerah sawah padi, bendang, kebun, kawasan pergunungan, sungai, dan sebagainya.

Untuk menjadi pemantun yang baik, adalah baik jika anda mempunyai deria rasa dan penglihatan yang tajam.

Kita perlu perhatikan keadaan sekeliling dan dapat menguasai perbendaharaan kata atau vokab yang kaya dengan perkataan-perkataan Melayu lama, dan diperkayakan pula dengan bahasa-bahasa daerah nusantara Melayu.

Dengan demikian, kita akan dapat menghasilkan pantun-pantun yang bermutu, dengan rangkap-rangkap pantun yang mempunyai dua baris pertama dan kedua, yang diisi dengan pembayang maksud berkias, dalam maknanya, dan sekurang-kurangnya ada pertalian dengan maksud pantun.

Dengan elemen-elemen ini barulah boleh pantun itu dikatakan pantun bermutu.

Kita digalakkan supaya sentiasa berfikir, dan mengemukakan persoalan mengapa sesuatu perkara itu berlaku.

Misalnya seorang penduduk desa, duduk di tepian sungai dan memerhatikan seekor burung tempua sedang membuat sarang di tebing sungai yang berpokok. Tempua ialah sejenis burung yang pandai menganyam sarang.

Setelah lama memerhatikan gerak-geri si tempua tadi membuat sarang di sebatang dahan pokok yang mencecah ke air sungai, timbul pertanyaan dalam benaknya, mengapa si burung tadi tidak membuat sarang di atas pokok yang tinggi.

Maka daripada situlah timbul peribahasa, kalau tidak berada-ada, masakan tempua bersarang rendah.

Jika burung tempua bijak berfikir, kenapa kita manusia yang diberikan kelebihan akal, tidak mahu berfikir?

Burung tempua bersarang rendah kerana mudah baginya meminum air sungai, dari sarang yang dibuatnya hampir mencecah air.

Dapatkah pantun peribahasa tadi, dipantunkan? Tentu sekali boleh, kalau kita dapat mengarang pembayang maksudnya.

Pulau Cempedak nampak bertenda,
Perahu dua sibuk memunggah;
Kalau tidak berada-ada,
Masakan tempua bersarang rendah.

Perhatikan bunyi hujung pantun tadi: bertenda, memunggah, ada dan rendah. Bertenda maksudnya khemah.

Ada juga peribahasa yang seakan dengan 'kalau tidak berada-ada, masakan tempua bersarang rendah', iaitu kekata 'ada udang di sebalik batu', yang bererti ada sesuatu maksud yang tersembunyi.

Cuba pantunkan peribahasa tadi, dengan mengarang pembayang maksudnya saperti ini:

Kera memanjat pohon berpahat,
Pohon di bendang jalan berliku;
Apa hajat apa muslihat,
Ada udang di sebalik batu.

Perhatikan bunyi hujung setiap baris pantun tadi iaitu 'berpahat, berliku, muslihat dan batu'.

Jadi, kalau kita bijak memilih kata-kata, kita dapat menghasilkan pantun yang bermutu tinggi dengan mempunyai dalam maksud yang tersirat.

No comments:

Post a Comment