Wednesday, September 14, 2011

Usah Sampai Islam Disalah Erti Lagi

14 Sep 2011

EKSTRA!

REFLEKSI
Usah Sampai Islam Disalah Erti Lagi


SUNGGUH pantas masa beredar.

Diam tak diam, serangan pengganas yang meranapkan Pusat Dagangan Dunia di New York, Amerika Syarikat, pada 11 September 2001 sudah 10 tahun berlalu.

Seluruh dunia, terutama rakyat Amerika, mengenang insiden yang terkenal dengan peristiwa 9/11 itu Ahad lalu.

Banyak telah diperkatakan di dada akhbar, televisyen, majalah dan laman Internet tentang peristiwa itu.

Pak Su hanya ingin reflek peristiwa ini dari segi reaksi terhadap peristiwa hitam itu.

Reaksi awal semua pihak ialah terkejut, terpegun dan marah.

Terkejut dan terpegun antara lain kerana Amerika, sebagai adikuasa dunia yang gagah perkasa, tiba-tiba menerima serangan sebegitu rupa.

Marah kerana serangan tidak berperikemanusiaan itu mengorbankan hampir 3,000 jiwa yang tidak berdosa.

Kesannya menggerunkan kerana tindakan penyerang, dipercayai kumpulan militan Islam, itu mengakibatkan imej dan nama Islam sebagai agama yang menyeru kepada perdamaian disalah tanggap dan dibenci.

Bak seekor kerbau membawa lumpur, semua orang terpalit, peristiwa itu mengakibatkan masyarakat Islam di serata tempat, terutama di Amerika, tanpa mengira kecenderungan agama mereka, dipandang serong.

Ini diburukkan lagi dengan pelbagai laporan berhubung pengganasan dan keganasan melibatkan kumpulan seperti Al- Qaeda dan Jemaah Islamiyah.

Reaksi dunia itu dapat difahami.

Secara logik, peristiwa yang membangkitkan kebencian terhadap Islam bermakna orang bukan Islam akan semakin menjauhi Islam. Malah, sebahagian orang Islam boleh teruji keimanan dengan peristiwa serupa itu.

Beberapa tahun selepas peristiwa itu, masih banyak suara yang lantang menentang Islam.

Ini termasuk rencana-rencana yang memperlekehkan Islam, kartun yang mempersenda Nabi Muhammad saw dan gesaan membakar Al-Quran.

Itu yang kita dengar daripada laporan akhbar.

Mungkin banyak yang berlaku tanpa kita sedari.

Semasa perhimpunan sekumpulan belia dalam Ramadan lalu, misalnya, seorang belia berkongsi cerita bagaimana beliau, sebelum memeluk Islam, diberi amaran oleh bapanya tentang Islam dan orang Muslim selepas peristiwa 9/11.

Cara reaksi menghasilkan kesan berlainan. Yang sekadar membaca laporan biasa mungkin terus membenci Islam atau bersikap acuh tak acuh.

Tetapi ada pula, lantaran benci dan marah, terdorong meninjau Islam - apakah benar Islam menyokong atau menganjurkan pengganasan, kenapa ada yang sanggup mengorbankan diri atas nama agama dan apa Islam sebenarnya?

Ini membuat permintaan terhadap Al- Quran dan terjemahannya dan buku-buku mengenai Islam meningkat.

Pak Su pernah terbaca laporan bahawa penjualan Al-Quran dan terjemahannya dikatakan laris di Barat.

Hasilnya, lebih ramai memahami bahawa Islam adalah agama suci yang menekankan kedamaian dan menolak keganasan dan pengganasan.

Hasilnya, ramai menerima Islam, seperti yang pernah dilaporkan dalam web Islamonline dan pertubuhan-pertubuhan Islam di Barat.

Dan belia yang berkongsi cerita dalam Ramadan lalu, Zikril Hakim, juga akhirnya memeluk Islam.

Pak Su tertarik dengan cara orang Islam kita di Singapura memberi reaksi dalam menghadapi pelbagai cabaran dan tekanan terkait dengan Islam - baik mengenai peristiwa 9/11, perkembangan berita mengenai kumpulan Al-Qaeda, mahupun kes-kes yang berkaitan dengan Jemaah Islamiyah.

Kita tidak diam atau berpeluk tubuh membiarkan keadaan berlaku tanpa tindakan.

Kita juga tidak melatah sehingga boleh tambah memburukkan keadaan.

Sebaliknya kita tenang menghadapi cabaran sambil menerangkan dan membetulkan keadaan.

Pak Su nak sebut beberapa contoh.

Pertama, penubuhan Pusat Harmoni yang diusahakan oleh Majlis Ugama Islam Singapura (Muis). Ia antara lain memaparkan nilai-nilai sejagat Islam dan membina jambatan hubungan antara agama.

Kedua, Kumpulan Pemulihan Keagamaan (RRG) yang diusahakan oleh asatizah setempat, antara lain bagi menangani isu berkaitan Islam dan pengganasan dan isu berkaitan Jemaah Islamiyah.

Usaha seperti ini membantu mengendurkan ketegangan bagi membetulkan salah tanggap terhadap Islam dan menangani pengganasan dan keganasan.

Ketiga, terdapat institusi seperti Yayasan Rahmatan Lilalamin dan Mercy Relief yang menghulurkan bantuan di peringkat antarabangsa, merentasi budaya dan agama, kepada pelbagai keperluan ekoran musibah dan bencana alam yang menimpa.

Dan keempat, usaha secara langsung dan tidak langsung setiap daripada kita sebagai penganut Islam - menerusi sikap, tindak-tanduk dan perlakuan kita setiap hari sebagai individu Islam.

Hakikatnya setiap kita adalah duta agama, bangsa dan keluarga kita. Peranan sebagai duta Islam ini adalah tanggungjawab. Kita disuruh berpesan-pesan - menyampaikan kebenaran nilai-nilai Islam dan berpesan dengan kesabaran.

Setiap perlakuan kita menjadi cermin terhadap nilai-nilai yang menjadi pegangan.

Islam adalah agama suci. Ia tidak harus dikotori kerana penganutnya salah mengerti dan silap menyampaikan sehingga ia disalah erti.

Pak Su

No comments:

Post a Comment