Monday, September 2, 2013

Bulan Bahasa Untuk Masyarakat

BULAN BAHASA

'Bulan Bahasa untuk masyarakat, bukan golongan elit sahaja'

Zaqy pergiat usaha lenyapkan tanggapan salah Bulan Bahasa adalah acara elitis yang libatkan golongan sasterawan dan cendekiawan sahaja
ADA persepsi Bulan Bahasa merupakan acara elitis yang melibatkan segelintir golongan seperti sasterawan dan cendekiawan sahaja.
Lantaran itu, apabila beliau dilantik Pengerusi Bulan Bahasa tahun lalu, Encik Zaqy Mohamad mempergiatkan usaha melenyapkan persepsi tersebut.
"Kami telah cuba 'memasyarakatkan' sambutan Bulan Bahasa dengan melibatkan segenap lapisan masyarakat, daripada golongan pelajar, sasterawan kepada masyarakat umum," kata Encik Zaqy yang diwawancara Berita Harian sempena Bulan Bahasa 2013.
Tahun lalu, pihak penganjur 'turun padang' ke Geylang Serai untuk menyemarakkan dan memupuk kesedaran mengenai Bulan Bahasa.
Mereka melakukan perkara yang sama semalam, menjelang Bulan Bahasa yang bakal dilancarkan pada Sabtu ini.
Sementara itu, lebih ramai Duta Bahasa dilantik daripada pelbagai bidang termasuk media, muzik, dan seni.
Tahun ini, buat julung-julung kalinya, seorang personaliti sukan, Shahril Ishak, dilantik sebagai Duta Bahasa.
Selain kapten pasukan bola sepak SingaXII itu, tiga lagi yang dilantik ialah aktivis teater Aidli Alin Mosbit, selebriti Nurul Aini dan penyanyi Siti Zahidah Fadil.
Tema kempen Bulan Bahasa tahun ini ialah 'Ilmu, Budaya, Mesra' yang mengajak masyarakat menggunakan bahasa Melayu dalam pelbagai konteks.
Contohnya, bahasa Melayu masih digunakan untuk menimba ilmu dalam agama dan pengajian bahasa Melayu.
Selain itu, bahasa juga memang berkait rapat dengan budaya. Bahasa memaparkan tata tertib, elok budi serta budaya lelulur masyarakat.
Di samping itu, bahasa Melayu juga menjalin kemesraan di kalangan penuturnya.
Hari ini, pantun dan puisi masih digunakan dalam majlis-majlis rasmi.
"Tahun ini, kami ingin menonjolkan bahasa Melayu itu serba guna dan masih relevan dalam konteks kehidupan kita hari ini," kata Encik Zaqy.
Menurut Encik Zaqy, tema kali ini memaparkan aspirasi bagi bahasa Melayu.
"Selalunya, apabila kita bincangkan mengenai bahasa Melayu, seolah-olah kita mengenang kembali kepada satu zaman silam.
"Kini tiba masanya kita pandang ke hadapan kerana bahasa telah berubah mengikut peredaran masa. Bahkan, pakar bahasa Melayu juga sering mengemas kini konteks pengunaan bahasa," kata Encik Zaqy, yang akur bukan pakar bahasa Melayu.
Setelah lebih dua tahun bekerja rapat dengan pakar-pakar bahasa Melayu untuk menjayakan Bulan Bahasa, Encik Zaqy berkata pengalaman itu merupakan suatu yang amat bermakna baginya.
"Sejak hari pertama lagi saya menjadi pengerusi Bulan Bahasa, saya tahu saya bukanlah pakar tetapi pengalaman ini telah membuat saya lebih rendah hati, apatah lagi dikelilingi mereka yang pakar dan minat dalam bahasa Melayu seperti Cikgu Naim (Daipi)," kata Encik Zaqy.
Beliau melihat peranannya sebagai penggembleng tenaga pelbagai pihak.
Menyentuh kejayaan Bulan Bahasa sebagai kempen, Encik Zaqy berkata satu kayu ukur dari sudut kuantiti - berapa ramai yang menyertai kegiatan Bulan Bahasa.
Tahun lalu, sekitar 9,000 peserta terlibat dalam sekitar 50 projek Bulan Bahasa 2012 dalam tempoh tiga hujung minggu.
Encik Zaqy meluahkan harapannya agar bilangan penyertaannya meningkat lagi tahun ini.
Tetapi pihaknya tidak mahu lihat dari satu sudut sahaja.
Tahun ini, beliau berkata satu faktor penting ialah adanya rakan-rakan yang dapat mengelolakan program dalam jangka panjang.
"Ini penting kerana kami ingin memastikan acara bahasa dapat bertahan dalam jangka masa panjang, bukan sekali sahaja semasa Bulan Bahasa.
"Kami perlu beri sokongan kepada mereka dan membantu membangun keupayaan mereka," kata Encik Zaqy.
Bulan Bahasa pertama kali dilancarkan pada 1988 oleh Majlis Bahasa Melayu Singapura (MBMS) untuk menggalakkan masyarakat Melayu menggunakan bahasa Melayu dalam kehidupan seharian.
Sejak 2010, Bulan Bahasa menjadi acara tahunan, berbanding sekali dalam dua tahun sebelum itu.
Pada pendapat Encik Zaqy, ini bermakna kegiatan bahasa kini dapat dianjurkan secara lebih konsisten dan bersepadu.
Awal tahun ini, MBMS telah membentangkan pelan untuk menyemarakkan bahasa Melayu sepanjang tahun, bukan semasa Bulan Bahasa sahaja, dan strategi mendekati pelbagai kumpulan, termasuk golongan sasterawan juga.
Kata Encik Zaqy lagi, Bulan Bahasa kekal berperanan bukan sahaja untuk menganjur kegiatan bagi masyarakat umum tetapi sebagai acara yang simbolik.
"Ia memberi petanda jelas bahawa bahasa ibunda kita masih penting kepada masyarakat kita," kata Encik Zaqy.

Mengenai cabaran:
''Satu cabaran yang perlu ditangani ialah persepsi bahawa bahasa Melayu ketinggalan zaman. Amat membimbangkan kalau masyarakat Melayu sendiri tidak mempunyai keyakinan terhadap bahasa Melayu. Satu lagi cabaran ialah kesukaran mendapatkan sokongan dana daripada masyarakat dan pihak korporat. Ini berbeza dengan kegiatan amal atau kegiatan seni dan warisan yang mempunyai sokongan dan penaungnya. Kami harus terus mencari jalan untuk mendapatkan sokongan masyarakat bagi kegiatan bahasa Melayu sebagai bidang tukikan.''
Mengenai Dwibahasa:
''Tidak dinafikan bahawa Inggeris akan terus menjadi bahasa dominan dalam kehidupan seharian kita tetapi kita harus terus memupuk kedwibahasaan. Kita harus mampu menggunakan kededua bahasa Inggeris dan bahasa ibunda secara berkesan bila ia diperlukan. Kalau boleh, kita harus pelajari pelbagai bahasa, terutama sekali dalam konteks dunia global hari ini.''
Mengenai pendekatan tahun ini:
''Kami ambil pendekatan konsultatif atau perundingan tahun ini. Dari awal lagi, kami mengundang rakan sokongan untuk mendapatkan idea dan saranan mereka. Kami juga bekerjasama rapat dengan rakan sokongan untuk pastikan kegiatan mereka dapat diselaraskan dengan tema. Jika sebelum ini, ada pihak yang mengkritik Bulan Bahasa, kami mengundang mereka untuk sertai kami, kemukakan idea dan terlibat sama.''

No comments:

Post a Comment