Saturday, September 29, 2012

Syed AbdillAH aLjUFRI



Syed Abdillah Aljufri tak pernah puas dengan ilmu yang dimiliki

ANTARA ulama yang pernah menyumbang bakti dan mewarnai kehidupan agama kita dengan ilmu dan memartabatkan pendidikan Islam di sini ialah Alahyarham Syed Abdillah Bin Ahmad Bin Ali Bin Muhammad Aljufri, atau lebih dikenali sebagai Ustaz Syed Abdillah Aljufri.
Beliau lahir pada 2 Mac 1938. Bapanya asal keturunan Hadramaut, Yaman, yang berhijrah ke sini.
Beliau mendapat pendidikan awal di Madrasah Khairiyah dan kemudian di Madrasah Aljunied Al-Islamiah. Beliau antara pelajar cemerlang tetapi tidak berpeluang melanjutkan pengajian di universiti luar kerana masalah wang.
Namun, itu tidak menghalangnya daripada memperkayakan khazanah ilmu dengan banyak membaca, mengkaji serta menimba pengetahuan daripada ulama ternama seperti antaranya Allahyarham Ustaz Syed Abdullah Balfaqih (mantan Mudir Madrasah Aljunied), Allahyarham Habib Alwi Bin Tahir Al-Haddad (bekas Mufti Johor) dan Allahyarham Ustaz Ahmad Sonhadji Mohamed.
Walaupun setelah dikenali sebagai antara tokoh agama yang dihormati dan sibuk dengan tugasan kemasyarakatan, Allahyarham Syed Abdillah tetap meluangkan masa menelaah ilmu daripada gurunya, Allahyarham Sheikh Umar Bin Abdullah Al-Khatib.
Disiplin keilmuan yang beliau miliki harus kita contohi. Kita tidak harus mudah berasa puas dengan ilmu yang kita miliki, kerana ilmu itu sentiasa berkembang.
Allahyarham juga aktif memberi sumbangan dalam membangunkan masyarakat. Ustaz Syed Abdillah pernah menerajui Madrasah Aljunied Al-Islamiah sebagai Mudir, Presiden Persatuan Guru-Guru Agama dan Ulama Singapura (Pergas), Pengerusi Masjid Al-Ansar dan antara ahli Jawatankuasa Fatwa Muis paling lama (mulai 1970 hingga akhir usianya).
Ilmu yang diperolehi beliau diterjemahkan kepada amalan yang dapat menyumbang kepada kebaikan pelbagai lapisan masyarakat.
Selain ketinggian ilmu dan kehebatan berpidato dan berceramah, Allahyarham juga meninggalkan pengaruh besar dalam pembangunan pendidikan Islam di negara kita ini.
Beliau terlebih dahulu terlibat dalam proses pengembangan dan pembangunan kurikulum pengetahuan agama sehingga terhasil penulisan buku-buku teks Pengetahuan Agama Islam bagi sekolah menengah pada awal 1980-an.
Allahyarham Syed Abdillah juga merupakan antara tulang belakang dalam pengembangan kurikulum madrasah masjid setempat melalui kedudukannya sebagai Penolong Pengarah Unit Pendidikan Agama, Muis. Malah, Allahyarham juga terlibat secara langsung dan menulis sendiri buku-buku teks agama pendidikan rendah bagi sistem madrasah separuh masa.
Oleh itu, boleh dikatakan Allahyarham bukan sahaja pelopor pembangunan sistem pendidikan agama di sini, malah meletakkan batu asas dalam memastikan sistem pendidikan Islam terus berkembang, sejajar dengan perubahan masa.
Sumbangan Allahyarham ini memberi kita asas dalam memahami agama dengan betul dan tepat, sebelum kita melangkah lebih jauh dalam mempertingkat pengetahuan agama yang lebih mendalam.
Jasa dan sumbangannya bersesuaian dengan gagasan Iqra, yakni melepaskan diri daripada kegelapan dan kejahilan, serta menyinari dan menerangi umat Islam dengan cahaya keilmuan yang kekal bersinar.
Apakah warisan yang kita tinggalkan kelak? Pastikan kita sekurang-kurangnya menyokong usaha membina satu warisan dalam masyarakat kita, sama ada melalui kerja sukarela, harta, masa ataupun tenaga kepada inisiatif kemasyarakatan.
Semoga Allah memberi kita kekuatan mengikuti jejak Allahyarham Syed Abdillah dan membina generasi yang membawa ke arah perubahan masyarakat.

No comments:

Post a Comment