Tuesday, September 25, 2012

Peranan Wanita

BERPERANAN BESAR: Dalam konteks pemikiran masyarakat Melayu tradisional, peranan lelaki sebagai pembela wanita hanya berlaku dalam beberapa aspek tertentu, seperti daya kekuatan jasmani dan pencarian nafkah. Bagaimanapun, kaum wanita turut berperanan dalam minda masyarakat sebagai 'ibu' kepada bangsa Melayu itu sendiri.

- Foto fail


Warisan Melayu

Bukan Sekadar Pembawa Zuriat


Kaum wanita turut berperanan dalam minda masyarakat sebagai 'ibu' kepada bangsa Melayu


BERBAJU kurung berkain songket dengan selendang melekat di kepala, bertutur lembut bicara dan berjalan dengan langkah teratur.
Itulah imej yang sering timbul dalam minda apabila memperkatakan tentang wanita Melayu zamanberzaman.
Lelaki Melayu pula digambarkan sebagai seorang gagah perkasa, berani mati mempertahan pertiwi dan pe nuh dengan sifat kejantanan.
Wanita lembut dan lelaki perkasa.
Bagaimanapun, martabat seorang wanita bukanlah terletak di dapur semata sebagaimana yang dipercayai sesetengah anggota masyarakat Melayu kita.
Malahan, dalam konteks alam yang semakin mencabar, kaum wanita mempunyai peranan sebagai ejen pembangunan masyarakat.
Ini bukanlah sesuatu yang aneh dalam budaya Melayu yang antaranya turut mengiktiraf sumbangan Siti Zubaidah dan Tun Teja terhadap pembangunan masyarakat pada zaman mereka.
Namun demikian, sayangnya, kehadiran mereka lazimnya dibayangi tokoh-tokoh lelaki.
Lantaran itu, peranan dan pengaruh mereka dalam membentuk tamadun Melayu kadangkala diketepikan oleh masyarakat Melayu sendiri.
Menariknya, dalam lipatan sejarah Melayu sendiri, sekitar abad ke-17, terdapat lebih kurang 10 puteri Melayu yang menjadi pemerintah negeri.
Hal tersebut malahan turut dicatatkan oleh J. Jacobs, seorang peneliti sosiologi masyarakat Aceh.
Menurutnya, ketika Belanda menyerang Samalanga, Aceh, mereka dikejutkan oleh kehadiran Pocut Maligai, seorang pemimpin wanita yang bermati-matian dalam membela negaranya.
Bahkan, antara kejayaan pemimpin daerah tersebut termasuklah membutakan sebelah mata seorang jeneral Belanda sehinggakan terpaksa bergelar 'Jeneral Mata Satu'.
Biarpun begitu, nilai kesrikandian wanita tidak selalunya memerlukan wanita tersebut mengambil alih peranan yang dimainkan kaum lelaki.
Sebaliknya, nilai kesrikandian wanita sebenarnya terletak pada keupayaan wanita tersebut menjana potensi dirinya.
Dalam sejarah Singapura, antara pejuang wanita yang dapat dicontohi merupakan Raja Aisyah Sulaiman, iaitu cucu Raja Ali Haji.
Sejak 1913, selepas penjajahan Belanda terhadap kerajaan Riau-Lingga, beliau telah meninggalkan suaminya di Jepun untuk ke Singapura.
Suaminya pada waktu itu sibuk berusaha mendapatkan bantuan kerajaan Jepun bagi menentang Belanda.
Bagaimanapun, Raja Aisyah akhirnya dikejutkan dengan berita kematian suaminya di Tokyo pada 1914.
Seiring itu, barangkali atas ketidakpuasan akan layanan terhadap dirinya setelah bergelar janda, beliau mula mendekati bidang penulisan sebagai pelantar bagi membela kaum wanita.
Mengolahkan strategi bagi meningkatkan martabat wanita Melayu di mata dunia, Raja Aisyah telah mengorak langkah untuk berjinak-jinak dengan arus feminisme yang mula menebal pada saat tersebut.
Hal tersebut telah berjaya beliau lakukan biarpun tidak mendapat sokongan daripada ahli masyarakat wanita yang lain.
Bersenjatakan pena, Raja Aisyah memberontak secara ekspresif lewat karya-karya tulisannya sehingga mencetuskan gelombang feminisme yang pertama dalam arus kesusasteraan Melayu.
Mencari benang yang menyatukan segenap sejarah tokoh-tokoh wanita Melayu, jati diri mereka sebagai insan Muslim yang berpendirian teguh tidak pernah diabaikan. Sebesar mana pun semarak api cita-cita mereka, perkara tersebut tidak pernah mengubah pendirian mereka sendiri.
Di sudut yang lain pula, penindasan terhadap peranan wanita dalam masyarakat Melayu sebenarnya sama sekali tidak pernah hadir. Ini langsung berbeza daripada kecenderungan tamadun-tamadun lain yang kadangkala meletakkan taraf wanita pada tahap yang lebih rendah berbanding lelaki.
Sama ada secara sedar atau tidak, pandangan masyarakat Melayu terhadap kaum wanita turut selari dengan ajaran agama Islam.
Sekali gus, perihal tersebut turut membentuk antara faktor mengapa Islam begitu mudah menyerap ke dalam akal jiwa orang Melayu.
Membandingkan fenomena sedemikian dengan arus feminisme di Barat, masyarakat Melayu tidak pernah memerlukan sebuah wadah khusus untuk menyatakan gagasan wanita sebagai kaum yang bermaruah.
Di samping itu, memeranjatkan pula bagi sesetengah orang, konsep wanita sebagai kaum yang benar-benar lemah sebenarnya hanya mula hadir dalam minda kaum lelaki pada zaman moden.
Lantaran itu, terdapat keperluan bagi masyarakat Melayu pada masa kini mengimbau kembali daya fikiran mereka dan bertanya akan konsep 'kemajuan' akal dan jiwa mereka.
Akhir kata, dalam konteks pemikiran masyarakat Melayu tradisional, peranan lelaki sebagai pembela wanita hanya meliputi beberapa aspek tertentu seperti daya kekuatan jasmani dan dalam soal pencarian nafkah.
Bagaimanapun, kaum wanita turut berperanan dalam minda masyarakat sebagai 'ibu' kepada bangsa Melayu itu sendiri.
Pendek kata, wanita bukanlah sekadar pembawa zuriat bagi kaum masyarakat Melayu.

No comments:

Post a Comment