Thursday, October 28, 2010

Orang Melayu perlu sayangi bahasa ibunda

Sabtu 23 Oktober 2010

cyBerita: Lelaman Internet Berita Harian Singapura.

--------------------------------------------------------------------------------

Komentar
WAWANCARA<
Orang Melayu perlu sayangi bahasa ibunda

Sasterawan tersohor, Haji Suratman Markasan, 80 tahun, baru-baru ini diberi penghormatan negara sebagai penerima Pingat Budaya tahun ini. Beliau penulis prolifik yang dianggap berani dalam mengutarakan pandangan dan wawasannya dalam berkarya. Apakah peranan sebenar penulis dan apakah penulis harus mengetengahkan penulisan yang 'berani' demi kebaikan umum? Berita Harian mewawancara sasterawan yang juga guru pesara dan pensyarah serta aktivis masyarakat itu.

Wawancara Mohd Noor A. Rahman


SOALAN: Tahniah atas penganugerahan Pingat Budaya. Apakah yang bermain dalam fikiran Cikgu apabila dimaklumkan mengenai pengiktirafan itu?

Jawapan (J): Pertama kali saya mendengar berita ini daripada pegawai NAC (Majlis Seni Kebangsaan) melalui e-mel dan telefon, saya memanjatkan syukur kepada Allah swt yang dengan ihsan-Nya saya diisytiharkan calon penerima Pingat Budaya ini. Saya juga berterima kasih kepada panel penilai kerana memilih saya.

S: Cikgu pernah menyatakan 'penulis harus berani dan tegas menggambarkan sesuatu di sekeliling kita'. Apakah ini termasuk memberi pandangan atau mengetengahkan senario yang berbeza daripada pendirian aliran utama? Apakah cara dan adab dalam melakukan ini?

J: Saya berpendapat sebagai penulis, kita harus berani, cuma perkataan berani ini tidaklah bermaksud berani melawan. Berani ini bermakna melahirkan sesuatu yang benar, dalam lingkungan bangsa, negara dan global. Beliau harus sensitif tentang apa yang berlaku di sekelilingnya.

Contohnya, jika sesuatu yang tidak adil berlaku di tempat/negaranya, beliau harus berani menyatakan perkara yang benar ke dalam tulisan fiksyennya. Jika tidak, beliau menulis tanpa tujuan atau matlamat.

Maka, kita harus sebagai penulis, dan juga anggota masyarakat umum yang lain, daripada pemimpin kepada pekerja biasa, menyatakan perkara yang benar.

Cuma kita juga sebolehnya melakukannya tanpa menyinggung perasaan orang lain, secara sopan dan santun. Harus ada fakta yang jelas dan tujuan melakukannya juga harus jelas, demi kebaikan semua pihak.

Sebagai penulis ada dua cara. Mana Sikana meletakkan saya sebagai penulis yang menggunakan realisme yakni menyatakan sesuatu dengan nyata. Ini selain tulisan saya yang merangkumi hal-hal yang disebut fiksyen dan saya masukkan unsur agama.

Satu cara lain adalah melalui bentuk simbolisme seperti yang dilakukan George Orwell dalam dua novelnya, Animal Farm dan 1984.

Dalam Animal Farm, beliau menggambarkan bagaimana watak-watak pembesar dalam bentuk haiwan, dan dalam buku 1984 pula beliau melambangkan negara komunis sebagai kuasa yang tidak boleh disentuh.

Dengan cara ini, manusia yang membaca boleh berfikir dan kita juga tidak menyinggung orang lain. Penulis harus pandai dalam meletakkan dirinya dalam menyampaikan hal-hal atau sesuatu untuk dikritik.

S: Setelah menulis lebih 50 tahun, menurut pandangan Cikgu, apakah peranan sebenar seorang penulis?

J: Semakin lanjut usia, semakin saya fikirkan perkara yang sangat sensitif dan menjurus ke dalam diri saya. Pertama, peranan penulis bukanlah sebagai penghibur atau pendakwah. Tetapi peranan penulis yang asli adalah menulis fiksyen dengan baik. Biar saya jelaskan.

Hari ini banyak trend penulis sama ada di peringkat dunia, rantau mahupun di Singapura yang menulis untuk menghibur. Lalu ramailah peminat mereka.

Kalau penulis atau penghibur mahu wang yang banyak, beliau boleh menulis kisah cinta yang erotik dan ini berlaku di mana-mana. Jadi beliau akan mendapat wang banyak.

Tetapi beliau bukan penulis yang saya anggap sebagai benar-benar berjiwa penulis. Beliau hanya setakat mahu popular dan dapat wang.

Tetapi jika kita hendak menyampaikan sesuatu, kita tidak boleh berperanan sebagai pendakwah.

Ini kerana penyair, penulis cerpen/novel dan penulis lain, bukannya seorang pendakwah tetapi beliau menulis menerusi tulisannya sebagi penulis. Di dalam tulisannya ada tiga unsur penting.

Pertama, fakta dan dari mana beliau dapat fakta itu. Kedua, imaginasi - dari fakta diolah menjadi imaginasi. Ketiga, harus ada pemikiran atau mesej. Jika beliau hanya ada fakta yang dicampurkan dengan imaginasi, beliau tidak akan ke mana, tetapi jika ada tiga unsur itu, maka penulisan itu akan menjadi bermutu, serius dan benar-benar mengandungi sesuatu yang perlu.

Jadi sebagai penyair, penulis cerpen/novel dan penulis lain, perlu ada visi untuk memasukkan tiga unsur penting itu dalam penulisannya.

S: Cikgu pernah amat kritikal terhadap orang Melayu setempat yang disifatkan sebagai kurang memperjuang dalam melestari dan memajukan bahasa dan sastera Melayu. Apakah Cikgu masih berpandangan sedemikian, dan kenapa?

J: Sesungguhnya pandangan saya tidak berubah. Saya telah membuat kertas kerja di Kuantan, Malaysia, pada 1987. Saya bahagikan perkembangan bahasa dan sastera dalam tiga tahap, setiap tahap 10 tahun. Tahap pertama adalah 1987- 1997 dengan orang-orang dalam generasi saya, yang mempelajari Bahasa Melayu sebagai bahasa pertama atau dalam aliran Melayu, semakin berkurangan.

Tahap kedua - 1997 hingga 2007 - adalah tempoh generasi saya dan juga di bawah saya seperti Mohd Latiff Mohd tidak lagi memainkan peranan. Maka sedikit demi sedikit, bahasa Melayu tidak digunakan orang-orang Melayu.

Lihat sekarang dalam keluarga Melayu. Bahasa yang digunakan ibu bapa dan juga datuk nenek adalah bahasa Inggeris.

Para pemimpin Melayu dalam mesyuarat menggunakan bahasa Inggeris sedangkan semua yang hadir adalah orang Melayu. Mengapa tidak digunakan bahasa Melayu?

Dalam tahap ketiga - 2007 hingga 2017 - saya punya pandangan bahawa orang Melayu tiada lagi bahasanya. Apabila mereka tiada lagi bahasa, sedangkan bahasa itu satu pengangkutan, bagaimana hendak kita tuju ke satu tempat? Jika tiada kenderaan, bagaimana sastera akan berkembang? Bahasa hilang, sastera akan hilang. Dan ini mungkin boleh berlaku dalam tahap ketiga ini.

Apakah kita akan mengalami nasib seperti orang Afrika yang dulu dibawa ke Amerika sebagai hamba lalu hilang identiti mereka termasuk bahasa dan budaya dan mereka menjadi warga kelas kedua?

Cuma orang Afrika ini hilang jati diri di negara asing, namun apakah kita akan kehilangan jati diri di negara kita sendiri? Saya selalu fikirkan keadaan ini.

S: Apakah punca sebenar kemerosotan bahasa, budaya dan sastera ini?

J: Saya melihat ada dua faktor. Pertama, pengajaran bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dan dalam program ini saya tidak nampak ada unsur-unsur untuk memupuk pelajar kita agar minat dan sayang akan bahasa Melayu.

Contohnya, dalam buku teks bahasa Melayu, kita harus tonjolkan anak Melayu yang menjadi tokoh di negara, rantau dan peringkat global yang bukan sahaja baik dalam bahasa Inggeris bahkan juga bahasa Melayu sebagai satu dorongan dan iktibar kepada pelajar Melayu kita.

Kedua, dalam kegiatan kokurikulum (CCA), kita perlu giatkan dan tonjolkan kegiatan bahasa di kalangan pelajar Melayu.

Inilah dua faktor yang masih kurang ditekankan sehingga pelajar Melayu kurang disemai untuk minat dan sayang akan bahasa Melayu.

Yang penting juga adalah peranan ibu bapa dan datuk nenek. Budak usia tiga empat tahun sudah masuk tadika dan menggunakan bahasa Inggeris.

Namun ibu bapa perlu ada semacam program bahasa di rumah termasuk 'jadual' penggunaan bahasa Melayu pada hari-hari tertentu, atau seorang ibu atau bapa menggunakan bahasa Melayu semasa berbicara dengan anak mereka.

S: Kenapakah ada sikap sebegini di kalangan ibu bapa itu?

J: Ini kerana semasa muda, sikap minat dan sayangkan bahasa sudah tidak disemai. Jadi apabila mereka menjadi ibu bapa, mereka juga kurang minat pada bahasa Melayu dan kurang minat berbuat demikian bagi anak mereka.

Memang bahasa Inggeris itu penting dan perlu; saya bukan antibahasa Inggeris. Tetapi bahasa Melayu juga harus digunakan dan sebagai anak Melayu, kita perlu fasih juga dalam bahasa Melayu.

Alangkah baiknya ada ramai anak Melayu yang baik dalam kededua bahasa Inggeris dan Melayu.

S: Apakah sebenarnya kelemahan dalam usaha melestarikan dan memajukan bahasa dan sastera Melayu di sini?

J: Jika jiwa dan kasih para pemimpin dan orang Melayu kita kurang pada bahasa Melayu sehingga mereka lebih gemar berbahasa Inggeris walaupun sesama mereka, bagaimana mereka mahu memperjuang melestarikan bahasa Melayu?

Mungkin ada yang bertanya, apa gunanya bahasa Melayu?

Usah lupa orang Perancis dan orang Jepun yang begitu bangga dan suka menggunakan bahasa masing- masing di mana sahaja. Kededua masyarakat dan negara ini maju.

Jadi jika ada yang mendakwa dengan menggunakan bahasa ibunda kita tidak boleh maju, itu salah sama sekali. Masalahnya, jiwa dan sayang kita kepada bahasa Melayu amatlah kurang, dan kita juga tidak merasai bahawa bahasa Melayu itu adalah kepunyaan kita yang perlu kita pelihara dan pertahankannya.

S: Pada pendapat Cikgu, apakah orang Melayu sekarang menghargai karya sastera Melayu?

J: Saya tidak fikir begitu, saya belum buat tinjauan mutakhir. Cuma pernah pada 1985 saya buat tinjauan ringkas di kalangan 30 asatizah dan anggota pemimpin masjid.

Dalam tinjauan itu, hanya 14 hingga 15 peratus yang membaca sastera Melayu, dan yang membeli cuma 5 hingga 6 peratus. Ini petanda menunjukkan mereka kurang minat akan sastera Melayu.

Kedua, buku saya, Puisi Duka dan Puisi Luka, yang diterbitkan pada 2004 sehingga hari ini sedikit yang terjual. Novel saya, Subuh Hilang Senja, yang menjadi buku teks pelajar menengah empat yang mengambil Bahasa Melayu Lanjutan, hanya dibeli pelajar yang mengambil mata pelajaran itu. Setahu saya pihak lain kurang membeli buku ini.

Ingin sekali saya lakukan satu tinjauan/kajian di kalangan guru Bahasa Melayu dan juga guru Melayu yang mengajar mata pelajaran lain tentang kegemaran mereka membeli dan membaca sastera Melayu.

Andaian saya, sedikit sekali yang berbuat demikian. Ini golongan guru, apatah lagi bukan guru. Sekali lagi saya katakan ini berlaku kerana kita kurang sayang dan minat akan bahasa Melayu kita sendiri.

S: Cikgu mencecah usia 80 tahun, namun masih tampak sihat dan terus sibuk menulis. Apakah amalan Cikgu?

J: Ini adalah qadak dan qadar daripada Allah swt. Alhamdulillah, saya diberi berkat sehingga mencapai berusia 80 tahun, saya masih sihat. Apa yang saya amalkan adalah saya terus berpuasa kecuali Sabtu dan Ahad. Jika ada hal-hal menghalang, seperti ada teman datang, saya akan batalkan.

Yang kedua, saya teruskan berolah raga. Saya main badminton seminggu sekali, bowling seminggu sekali dan saya berjalan pantas bersama keluarga dua tiga kali seminggu.

Selain itu, saya cuba sentiasa mendekati Allah sebab ada ayat dalam Al-Quran, 'jika engkau dekat kepada-Ku, maka Aku dekat kepada engkau'. Orang yang dekat dengan Allah, permohonannya akan dikabulkan, cuma lambat atau lekas sahaja.

Jadi jika kita dekat kepada Allah dan sentiasa bermohon untuk berada dalam keadaan sihat, insya-Allah doa ini akan dimakbulkan.

No comments:

Post a Comment