Thursday, October 13, 2011

Jaga Maruah Masyarakat Kita

9 Okt 2011

KOMENTAR

JAGA MARUAH MASYARAKAT KITA

Buktikan bahawa Melayu sanggup bekerja keras, amanah dalam menjalankan tanggungjawab


KITA mungkin sudah biasa mendengar rungutan daripada beberapa orang kita yang berkata orang Melayu bagai dipinggirkan di tanah air sendiri.

Ada antara kita mengadu, sukar sekali mereka mencari pekerjaan hanya semata-mata kerana warna kulit atau kerana mata kita 'tidak sepet' ...sampai ada majikan lebih suka menggajikan pekerja asing daripada orang Melayu.

Ada pula yang kata terdapat diskriminasi terhadap orang Melayu, terutama wanita memakai tudung, dalam pekerjaan.

Bagi saya, mungkin ada kebenaran pada sebahagian rungutan itu. Memang diskriminasi berlaku di mana-mana, bukan di Singapura sahaja.

Namun, apa yang penting bagi saya ialah reaksi kita sendiri terhadap apa yang kita tanggapi sebagai diskriminasi itu.

Apakah kita harus berpatah semangat, lalu membuat kesimpulan bahawa memang tiada gunanya kita bekerja keras kerana ia hanya sia-sia angkara diskriminasi?

Atau mungkinkah masalah itu berpunca daripada diri kita sendiri yang gagal menunjukkan etika kerja yang baik untuk meyakinkan majikan bukan Melayu menggajikan kita atau memberi jawatan penting kepada kita?

Sebab, terdapat ramai juga anak Melayu kita yang diberi jawatan penting, baik dalam sektor awam mahupun dalam syarikat-syarikat swasta.

Bahkan ada diberi kepercayaan memimpin syarikat bukan Melayu seperti Encik Suhaimi Rafdi selaku Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Cathay Organisation, dan Encik Shafie Shamsuddin yang menjadi Pengarah Eksekutif Carrefour, sebuah syarikat berbilang negara.

Saya yakin, lebih ramai orang Melayu kita boleh berjaya jika kita membetulkan imej kita sebagai sebuah masyarakat yang sedia bekerja keras, dapat dipertanggungjawabkan dan mampu memikul tugas-tugas mencabar yang diberi.

Tanggungjawab ini perlu dipikul oleh setiap lapisan masyarakat kita - baik sebagai pelajar, atau pekerja dari peringkat bawahan hingga ke peringkat atasan, serta yang bergelar pemimpin juga.

Sebabnya, kitalah sendiri yang akan menentukan sama ada masyarakat Melayu akan dihormati dan boleh diberi kepercayaan melaksanakan tugas-tugas besar atau menjadi masyarakat yang dipandang sebelah mata sahaja.

Biar saya berikan sedikit contoh.

Kalau kita seorang pekerja, tidak kira apa pun tugas dan jawatan kita, kita perlu melaksanakan tanggungjawab dengan amanah.

Ini bererti kita bekerja keras, lakukan sebaik baiknya tugas yang diberi.

Kita juga perlu jauhi sifat suka mengelat, berpura-pura bekerja keras hanya di depan bos atau majikan, tetapi di belakang mereka kita curi tulang.

Jangan suka mengeluh dan patah semangat lihat orang lain dapat naik pangkat atau kenaikan gaji lebih besar... lalu dengan mudah berteriak bahawa majikan tidak bersifat adil terhadap kita.

Kalau berniaga sekalipun, kita perlu bersifat amanah.

Jangan terlalu mengejar rasa tamak mahukan keuntungan besar sampai sanggup menipu pelanggan. Nanti lama kelamaan orang akan tahu juga dan perniagaan kita tidak berkat.

Sebagai jiran pun, kita perlu menunjukkan sifat mulia, walau terhadap jiran bukan Melayu.

Kita perlu kikis imej kita sebagai sebuah masyarakat yang tidak habis-habis dilanda pelbagai masalah sosial, penagihan dadah dan sebagainya.

Apa yang perlu kita tonjolkan ialah bahawa masyarakat Melayu kita merupakan masyarakat yang sanggup bekerja keras, amanah dalam menjalankan tanggungjawab dan berpendidikan.

Ringkasnya, kita perlu jaga maruah masyarakat kita.

Tiada gunanya kalau kita setakat mengeluh dan menyalahkan orang lain...lalu berfikiran bahawa memang nasib kita sebagai kaum minoriti, peluang kita sentiasa tersekat.

Kalau kita kata kita gagal kerana kita minoriti, bagaimana pula kaum India boleh berjaya, bahkan lebih berjaya daripada kita?

Bukankah mereka juga minoriti? Bahkan, bilangan mereka lebih kecil daripada kita.

Jika kaum India terkenal sebagai sebuah masyarakat yang banyak menghasilkan peguam handalan, pakar ekonomi dan kewangan, berjaya dalam perniagaan dan bahkan dapat menjadi pemimpin korporat dan mempunyai lebih daripada seorang menteri, apa yang menghalang masyarakat Melayu kita menempah kejayaan yang serupa?

Inilah yang perlu kita fikirkan bersama.

Pada saya, di samping bekerja keras dan mengejar kecemerlangan dalam pendidikan, kita perlu menjaga maruah masyarakat kita.

Sebagai sebuah masyarakat yang bermaruah, kita akan berusaha sedaya upaya untuk menjadi yang terbaik, jujur dan dipercayai dalam segala aspek kehidupan. Masyarakat yang bermaruah tidak akan menimbulkan kecurigaan orang lain dalam kehidupan berbilang kaum di Singapapura ini.

Kita berusaha sungguh-sungguh tanpa terlalu bergantung pada bantuan orang lain.

Sebuah masyarakat yang bermaruah akan dihormati orang lain dan menyumbang kepada proses integrasi dan pembangunan negara.

Inilah yang harus menjadi matlamat kita. Dengan perjuangan inilah kita akan mendapat tempat di hati orang bukan Melayu - bukan dengan hanya merungut atau mengeluh semata-mata...

No comments:

Post a Comment