Sunday, February 7, 2010

Menuntaskan ciri pincang keluarga

6 Feb 2010
KOMENTAR
PANDANGAN

Menuntaskan ciri pincang keluarga
Oleh Pasuni Maulan

MASALAH keluarga yang berkhemah di tepi pantai atau mereka yang terpaksa menumpang di rumah kendalian badan bukan Islam adalah sebahagian daripada pelbagai masalah yang dihadapi masyarakat Melayu.
Apakah masalah kita dapat diselesaikan dengan pelaksanaan undang-undang yang sedia ada atau memperkenalkan undang-undang baru? Yang menjadikan pantai tempat kediaman didakwa dan untuk mengurangkan perkahwinan remaja ditingkatkan umur untuk bernikah?
Pendekatan seperti ini tidak akan menyelesaikan masalah yang membelenggu masyarakat jika sumbernya tidak dikesan dan dituntas. Program yang dilakar harus menyertakan usaha mengurangkan puncanya.
Pada Khamis lalu, akhbar ini memaparkan di muka depannya kejayaan seorang anak berumur 13 tahun yang berhasrat menyambung pelajaran ke universiti dan berita di sebelahnya pula mengenai peningkatan anak Melayu yang ketagih dengan penghiduan gam. Lebih membimbangkan, 72 peratus daripada keseluruhan pesalah berumur 20 tahun ke bawah.
SINDROM NAFI
Hanya sindrom penafian sahaja yang tidak mengakui masalah kita sememangnya besar. Meskipun begitu, kita mensyukuri kejayaan yang diraih walau sekecil mana, tetapi ia tidak akan dapat menutup rentetan masalah yang menyelubungi masyarakat.
Kadar perceraian yang dikatakan menurun pada 2008 jika dibandingkan dengan tahun lalu tidak seharusnya menjadikan kita menarik nafas lega kerana masalah lain, seperti jumlah anak-anak kita yang ditahan di pelbagai pusat tahanan tidak berkurang dan hubungan seks bebas di kalangan remaja, tidak menampakkan tanda telah reda.
SEMAK PROGRAM
Dengan senario sedemikian, masalah terus membelit masyarakat. Adalah kurang bijak jika kita meneruskan program yang sama sedang hasilnya hanya sekadar melepas batuk ditangga.
Segala usaha yang menggunakan tenaga, wang dan penglibatan banyak pihak perlu mempunyai kayu pengukur yang jelas, dapat dinilai dengan angka pada waktu- waktu tertentu, umpamanya dalam lima tahun akan datang berapa peratus kadar penghuni penjara dapat dikurangkan.
UBAH FUNGSI
Penubuhan lebih banyak pusat khidmat keluarga dan seruan mengadakan rumah tumpangan sementara bagi keluarga yang bermasalah adalah satu pengakuan bahawa masyarakat kita dalam keadaan yang kritikal. Kalaupun mahu diwujudkan, ia perlu diubah fungsi dan peranannya.
Masih ramai pasangan yang berpendapatan antara $800 dengan $1,500 sebulan (paras gaji golongan miskin) yang bernikah, mereka perlu diberikan bimbingan dan bukan setakat menasihatkan mereka mengikuti program yang tidak selari dengan semangat ajaran Islam.
Mungkin ada yang berpendapat keluarga seperti ini harus dibantu ibu bapa atau adik-beradik dan merekalah patut dilibatkan secara langsung. Realitinya ialah mereka produk daripada keluarga yang kurang mampu dan tidak berkemahiran, apakah mereka dapat memikul satu lagi tanggungjawab baru setelah anak atau anggota keluarga mereka bernikah?
Pendekatan yang menyeluruh perlu dilakar agar usaha membangun dapat dilakukan dengan berkesan, bukan sebaliknya iaitu hanya memperbaiki kerosakan yang berlaku.
MANFAATKAN RANGKAIAN
Masyarakat Islam mempunyai prasarana sosial yang baik jika dibandingkan dengan masyarakat lain, seperti kumpulan penduduk Islam, kumpulan qaryah masjid dan sebagainya, tetapi kita masih belum memanfaatkannya atau terlepas pandang.
Usaha memberikan bimbingan kepada pasangan yang dikenal pasti mempunyai kelemahan adalah satu cara yang dianggap sesuai untuk membendung masalah dan menghentikan lingkaran musibah.
Kita harus mengambil langkah yang benar dan tepat dengan menyasarkan matlamat yang boleh diukur. Kita juga perlu mencuba pendekatan yang lebih berkesan daripada hanya berbangga dengan program yang dikendalikan.

No comments:

Post a Comment