Saturday, October 3, 2009

Tiada Salah Rai Aidilfitri Cara Melayu

1 Okt 2009

KOMENTAR

PANDANGAN
Tiada salah rai Aidilfitri cara Melayu
Oleh
Pasuni Maulan
MEMPERSOAL cara orang Melayu menyambut Aidilfitri secara kurang cermat tanpa melihat semangat ia dirayakan hanya akan menambahkan kekeliruan masyarakat seperti tulisan Zulkifli Mohd Saad bertajuk Hari Raya orang Melayu keliru? (Berita Minggu, 27 September 2009).

Masyarakat Islam di sini masih mengekalkan syariat dengan menghidupkan sunah yang digalakkan, seperti mengumandangkan takbir dan berbondong-bondong ke masjid untuk menunaikan solat Raya.

Ketika merayakannya pula, kita harus bersedia menerima kepelbagaian yang ada jika tidak bertentangan dengan ajaran Islam; itulah keunikan Islam kerana terdapat warna-warni yang indah.

Kepelbagaian atau perbezaan juga terdapat dalam hukum fikah berbentuk cabang atau furuk dalam mazhab ahli sunah waljamaah.

Benar atau salah cara merayakan Aidilfitri bukanlah diukur daripada apa yang dilakukan dalam sesebuah keluarga atau dilakukan masyarakat. Umpamanya, kosa kata Aidilfitri yang yang terus diguna pakai. Seharusnya kita menyebut 'Eidul Fitri' sesuai dengan maksud perayaan itu sendiri.

PERUBAHAN

Masyarakat kita telah menjalani evolusi dan cuba menyesuaikan cara menyambut Hari Raya seiring dengan ajaran Islam.

Mislanya, pada masa lalu apabila diadakan perjumpaan Hari Raya akan diadakan peraduan memilih ratu Hari Raya atau anak-anak tertumpu ke tempat hiburan, tetapi ia telah dikurangkan atau telah hilang.

Masyarakat kita juga telah berjinak-jinak mengucapkan tahniah menggunakan perkataan 'minalaidinwalfaizinwalmaqbulin' yang sebelum ini jarang disebutkan.

Kita tidak seharusnya kaku dengan membataskan ruang yang sempit dengan mengikut model tertentu ketika merayakan Aidilfitri. Mereka yang tinggal di Bosnia atau di Bangladesh merayakannya mengikut budaya mereka dan masyarakat Islam di Singapura atau di Malaysia dan Brunei pula dengan cara kita.

BERMAAF-MAAFAN

Puasa sepanjang Ramadan bertujuan meningkatkan ketakwaan. Antara sifat takwa ialah membina hubungan yang baik dengan Maha Pencipta melalui usaha dan kerja keras mengawal perasaan, hati dan keinginan.

Setelah berjaya membina hubungan yang baik dengan Maha Pencipta, maka langkah selanjutnya ialah membina hubungan yang baik sesama manusia. Kerana itulah kunjungan Hari Raya disertai dengan saling memohon maaf, dengan harapan apa jua kesalahan yang dilakukan dapat dimaafkan

Sebagai manusia lemah, kita sentiasa terdedah melakukan kesilapan dan kadangkala melakukan kesalahan secara tidak sengaja atau sengaja kerana menurut perasaan dan hati. Kedatangan Syawal memberi peluang meminta maaf. Memohon kemaafan harus dilakukan setelah seseorang sedar akan keterlanjurannya.

Membiarkannya tertangguh lama memungkinkan hati yang tersentuh menyimpan perasaan marah dan dendam. Memohon maaf tidak bererti memelayukan Aidilfitri tetapi ia adalah penghayatan hidup beragama dan diamalkan dalam masyarakat seraya Syawal.

MENANGIS

Di Masjidilharam, takbir Aidilfitri dialunkan dengan irama tertentu dan tidaklah kasar dan agak pendek. Demikian juga laungan azan - di sana berbeza daripada irama azan yang dilaungkan pada zaman Bilal Abu Rabah (seperti yang digambarkan dalam filem Bilal).

Irama takbir Aidulfitri adalah irama yang telah sebati dalam masyarakat Islam Nusantara. Kita tidak tahu asal usul orang yang memadankannya dengan takbir Raya. Ia dibaca dengan penuh syahdu di samping mengekalkan ciri kearabannya.

Apakah salahnya jika seseorang bergenang air mata apabila mendengar takbir dialunkan? Dalam khutbah Raya Aidilfitri yang disiapkan Majlis Ugama Islam Singapura (Muis) tersurat:

'Adakah Ramadan telah menitiskan air mata kita, tanda keinsafan dan keikhlasan mengejar dan mencari pengampunan dan rahmat Allah swt?'

Adakah menangis itu budaya Melayu atau tanda keinsafan - mungkin kerana ditinggalkan bulan penuh berkat atau kerana merayakan hari kemenangan atau sebab-sebab lain? Ia tidak bererti tangisan itu kerana irama dalam takbir.

PAKAIAN HARI RAYA

Ajaran Islam tidak menentukan jenis pakaian yang hendak dipakai semasa Aidilfitri. Rasulullah saw menggalakkan pakaian terbaik.

Bagi masyarakat Melayu amat sesuai memakai pakaian tradisi yang dikenali dengan baju kurung, pakaian yang hanya dipakai sempena masa tertentu dan bukan pakaian harian yang diandaikan penulis agar memakainya semasa ke pejabat.

Masyarakat Islam di Nigeria dan Pakistan juga ada pakaian kebangsaan yang mereka peragakan semasa beraya. Pakaian itu tidak mengubah nilai hari raya mereka untuk dinigeriakan, dipakistankan.

ZIARAH

Saling berziarah adalah satu cara mengeratkan silaturahim. Masyarakat kita sedia membuka pintu rumah mereka semasa beraya sehingga menjadi kebiasaan mengadakan rumah terbuka, memberi peluang mengeratkan lagi tali persahabatan.

Rumah yang diziarah juga dibataskan kepada mereka yang rapat dan mesra. Tidak semestinya menukar pakaian setiap kali mengadakan kunjungan. Mungkin ada yang berbuat demikian, tetapi ia bukan satu kebiasaan yang menyeluruh.

Masyarakat kita memang telah menjangkakan ketibaan tetamu, kerana itu mereka menyiapkan kuih- muih mengikut kemampuan mereka. Ia sesuai dengan ajaran Rasulullah saw yang menyuruh kita menghormati tetamu.

Apa yang perlu ialah adab berziarah dan kesediaan tuan rumah untuk menerima tetamu. Tidak wajar jika kehilangan adab dikaitkan dengan budaya Melayu.

MEMPERBAIKI

Saya setuju dengan penulis agar usah menyambut Raya di perkuburan. Kita harus bijak memilih keutamaan; mengeratkan hubungan dengan yang hidup lebih utama.

Sepanjang tahun ada 355 hari mengikut kiraan bulan Hijrah. Pilihlah salah satu daripadanya untuk tujuan itu. Gunakan peluang keemasan sambutan Aidilfitri sebaik mungkin.

Kita memang mengharapkan ubat untuk memperbaiki masyarakat, tetapi tidak semua yang pahit itu ubat. Buah kecubung juga pahit dan kalau ditelan bijinya akan memabukkan.

No comments:

Post a Comment