Wednesday, June 5, 2013

sokong masjid kita


SALING BEKERJASAMA: Pihak aktivis Masjid Al-Ansar sering menyambut tetamunya dan amalan ini perlu diteruskan selepas masjid itu mempunyai bangunan baru kelak.
- Foto fail

Sokonglah masjid kita

ISU masjid sering mendapat perhatian pembaca termasuk dalam Forum akhbar ini.
Ini menunjukkan bahawa masjid dekat dengan masyarakat Melayu.
Ini termasuk berkaitan pegawai dan aktivis masjid menyambut mesra jemaah solat Jumaat di serata masjid, termasuk di bangunan sementara Masjid Al-Ansar di Bedok North.
Langkah menyambut jemaah di masjid tersebut, saya rasa, harus diteruskan walaupun selepas bangunan barunya siap pada separuh kedua tahun depan.
Masjid nadi kehidupan dan kegiatan masyarakat Melayu/Islam, dan saya bersyukur kerana Majlis Ugama Islam Singapura (Muis) sentiasa berusaha memainkan peranan penting dalam membangunkan masjid serta membantu masyarakat agar terus maju.
Ini baik dalam mentadbir Dana Pembinaan Masjid (MBF), mahupun dalam usaha menjalankan pelbagai program serta latihan demi meningkatkan prasarana dan khidmat pegawai dan aktivis masjid.
Usaha baik Muis ini wajar dipuji dan harus diteruskan demi menjadikan masjid mesra jemaah, dengan masjid sentiasa dekat dengan jemaah dan memahami serta dapat memenuhi keperluan mereka.
Pada masa sama, masyarakat Islam setempat harus terus menyokong dan membantu dengan menderma kepada masjid setempat.
Masjid Al-Ansar, umpamanya, memerlukan dana bagi projek peningkatannya yang menelan belanja $12.3 juta. Bangunan masjid asal sudah usang dan tidak dapat memenuhi keperluan penduduk khususnya warga emas.
Malah bukan setakat masjid, badan-badan Melayu/Islam juga perlu disokong dan dibantu.
Baru-baru ini saya menonton siaran langsung di televisyen mengenai Projek Kasih yang dijalankan Ain Society bagi membantu pesakit barah.
Projek itu jua perlu dibantu kerana ia usaha murni.
Selain membantu dari segi wang, masyarakat Islam juga harus bekerjasama dengan pihak masjid.
Masjid Al-Ansar, misalnya, selalu menasihatkan jemaah supaya jangan meletak kenderaan di sembarangan tempat dan sebaiknya di tempat letak kereta. Ini demi keselamatan orang ramai.
Seperkara lagi, sebilangan jemaah dewasa sekarang membesar di masjid. Sejak kecil, mereka selalu dan biasa berada di masjid.
Ini seharusnya memberi kita pengajaran bahawa anak kecil yang berada di masjid tidak harus selalu ditegur atau dimarahi di masjid kerana dikhuatiri mereka akan serik pergi ke masjid dan akhirnya lepak di tempat lain.
Jika ini berlaku, siapa yang harus dipersalahkan?
Sepatutnya kanak-kanak terus digalak berjinak-jinak ke masjid. Bimbingilah dan nasihatkan mereka secara baik.
Bukan tujuan saya mengkritik jawatankuasa masjid, tetapi perkara ini wajar difikirkan kerana satu hari nanti kanak-kanak itu akan menjadi pelapis untuk kita semua.
Keterangan Ustaz Kamaruzaman Afandi daripada Muis dulu agak jelas, iaitu tiada dalil jelas bagi mengasingkan kanak-kanak daripada jemaah dewasa.
Biarlah mereka suka masjid kita dan gemar bersolat jemaah di masjid. Mudah-mudahan anak-anak muda kita akan lebih gemar ke masjid untuk bersolat jemaah ataupun mencari ilmu.
AHMAD JAN HAJI THAMBY

No comments:

Post a Comment