Thursday, November 22, 2012

Maritim Melayu


WARISAN MELAYU

Kehebatan Maritim Melayu

Kekuatannya pernah digeruni musuh
SEJAK berabad lamanya, armada-armada Melayu menguasai lautan Pasifik dan India.
Bahkan, menurut pendapat sekalangan peneliti, tidak ada sebarang bangsa lain yang mampu menguasai daerah lautan besar buat sekian lama.
Lebih menarik lagi, membuat bandingan dengan tamadun-tamadun lain yang dekat, ketamadunan Cina hanya mampu bersaing dengan kapal-kapal Melayu, khususnya dari sudut saiz kapal-kapal yang dibina, pada abad ke-13.
Anak-anak laut Melayu dahulu bukan sahaja amat disegani atas dasar kefahaman mereka yang mendalam akan ilmu perkapalan, malah dalam ilmu kelautan.
Jarang sekali kapal-kapal Melayu berhadapan dengan tentangan mahupun serangan yang hebat.
Menurut Gaspar Correia, seorang sejarawan Portugis yang terlibat dalam serangan ke atas Melaka pada 1511, sebuah jong ataupun kapal dari Aceh tidak mampu dikuasai pihak Portugis, meskipun berhadapan dengan 19 kapal perang besar.
Setelah lama berperang, panglima perang Portugis akhirnya mengutuskan kapal terhebatnya, Flor de la Mar, yang dinakhodai Alfonso de Albuquerque.
Namun, jong Aceh tersebut hanya mampu dikuasai pihak Portugis setelah berperang selama dua hari dan dua malam. Jong tersebut bahkan tidak berhadapan dengan kerosakan yang besar dek serangan meriam dan tembakan Portugis. Ia hanya tumpas setelah alat pengemudinya dimusnahkan.
Jelasnya, teras kekuatan tentera laut Melayu merupakan ilmu dan kefahaman yang mendalam akan aspek mekanikal dan taktikal dalam bidang maritim.
Dalam hal ini, terdapat pelbagai strategi menarik tentang bagaimana orang Melayu bertempur atas laut.
Menggunakan istilah-istilah yang tidak kurang menarik, panglima-panglima laut Melayu membahasakan strategi-strategi yang digunakan dengan nama-nama yang puitis.
Antara istilah tersebut termasuklah 'Kota Berjalan'.
Menurut catatan dalam Syair Perang Siak, 'Kota Berjalan' merupakan ibarat senjata rahsia bagi tentera laut kerajaan Siak.
Jarang-jarang dikemukakan, strategi 'Kota Berjalan' hanya dilaksanakan setelah berlakunya pertempuran yang sengit antara tentera Belanda dengan Siak selama 15 hari.
Menurut pengkaji ketamadunan Melayu, Donald J. Goudie, 'Kota Berjalan' merupakan ibarat sejenis kota terapung yang terbina atas sebuah kapal yang dilengkapi sekitar 16 laras meriam besar dan beberapa meriam lebih kecil.
Dalam rangka gerak peperangan yang berani mati, setiap seorang anak tentera laut yang terlibat berkhidmat dengan kesediaan gugur atas medan peperangan.
Dipercayai, setiap anak kapal tersebut akan mati dibedil dalam serangan demikian.
Selain itu, syair yang sama turut menerangkan bagaimana orang Melayu Siak menggunakan tali batangan sebagai pengadang yang menghalang kapal dan perahu musuh memasuki kawasan mereka.
Menjalinkan batang-batang kayu dengan rantai besi, tali batangan tersebut kemudian dibentangkan di sungai Siak.
Strategi tersebut turut digunakan pahlawan Pahang, Mat Kilau, dalam menentang serangan laut tentera Inggeris di Jeram Ampai.
Akibatnya, ramai tentera Inggeris mati lemas setelah tali tersebut ditarik ke atas permukaan air untuk membalikkan perahu-perahu yang digunakan mereka.
Dalam menyusur sejarah strategi-strategi peperangan Melayu, bangsa tersebut mempunyai ilmu yang amat disegani oleh musuh-musuh mereka pada waktu itu.
Andai diperhatikan, biarpun teknik-teknik yang digunakan tampak mudah dan ringkas, ia berkesan dalam berhadapan dengan bala tentera laut yang jauh lebih besar dan maju.
Apatah lagi kalau digabungkan teknik-teknik tersebut dengan kaedah peperangan gerila yang antaranya turut dikuasai orang Melayu.
Sekalipun terjerat dalam situasi yang dipandang tidak memungkinkan kemenangan, kelebihan tentera-tentera Melayu adalah menggunakan kelengkapan sedia ada dengan sebaik mungkin bagi memaksimumkan potensi setiap peralatan tersebut.
Disebabkan itu, selain teknik-teknik yang dibincangkan di atas, kaedah tempur yang paling digeruni merupakan kecenderungan anggota tentera laut Melayu menyamar sebagai nelayan, lengkap dengan perahu dan sampan kecil.
Tanpa dijangkakan pihak musuh, perahu-perahu tersebut akan berkumpul dalam satu barisan sebelum membedil kapal musuh dengan sebarang senjata api yang dipunyai mereka.
Lantaran itu, pihak musuh sukar mengenal pasti sama ada sekumpulan pelaut yang dilihat mereka sememangnya nelayan atau perajurit yang ditakuti.
Jelasnya, bagi pihak musuh sendiri, keupayaan orang Melayu untuk berjuang dan berperang dalam segala keterbatasan sekali gus menjadi senjata yang paling digeruni.

No comments:

Post a Comment