Thursday, July 21, 2011

Munsyi Abdullah

17 Jul 2011

EKSTRA!

Pelayaran MENJEJAK Munsyi Abdullah

oleh Dewani Abbas

Pensyarah kagumi sifat pemikir dalam masyarakat Melayu abad ke-19 ini yang progresif untuk zamannya


ANDAI Munsyi Abdullah berupaya mengetahui bahawa tiga abad selepas pemergiannya, pengaruhnya kepada masyarakat Melayu dan di luar rantau ini masih dikaji, Allahyarham pasti bangga.

Dan kebanggaan itu pasti terjurus kepada Profesor Madya Dr Hadijah Rahmat yang tidak jemu-jemu mengkaji tentang tokoh persuratan Melayu itu berikutan minat yang berputik sejak beliau di tahun pertama universiti.

Dalam pencarian itu, seperti juga Munsyi Abdullah yang belayar untuk belajar dan meluaskan pengalamannya hingga ke Tanah Suci, Dr Hadijah juga telah belayar tiga kali sejauh ini untuk mengkaji tentang tokoh Melayu silam yang kontroversial itu.

Pelayaran terbaru Dr Hadijah adalah lawatan sabatikalnya ke Leiden, Belanda, dari September tahun lalu yang membawanya juga ke Universiti London, hingga Mac tahun ini.

KARYA DI SERATA DUNIA

'Saya buat kajian ketiga ini di Belanda kerana kajian kedua belum lagi selesai. Tambahan pula karya Munsyi Abdullah saya dapati ada di serata dunia, termasuk di Eropah, khususnya di Belanda.

'Malah, terdapat juga di Perancis, cuma di Perancis ia setakat salinan saja,' terang Dr Hadijah, 53 tahun, Timbalan Ketua, Bahasa dan Kebudayaan Asia, dan Ketua Divisyen Bahasa dan Kebudayaan Melayu, Institut Pendidikan Nasional (NIE)-Universiti Teknologi Nanyang (NTU), semasa ditemui di pejabatnya baru-baru ini.

Di Leiden, Dr Hadijah, yang ditemani suaminya, Encik Hajis Salim, guru pesara, menjalankan kajian di Institut Pengajian Asia Antarabangsa yang merupakan sebahagian daripada Universiti Leiden yang berusia 436 tahun dan banyak dikunjungi mahasiswa Indonesia.

Topik kajiannya diberi tajuk 'Hubungan Eropah dengan Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi dan Pengaruhnya kepada Pembangunan Kesusasteraan Melayu-Indonesia'.

Melalui kajian itu, Dr Hadijah ingin meneroka hubungan Munsyi Abdullah dengan beberapa individu British, Belanda dan Perancis memandangkan Allahyarham pernah digajikan oleh ramai pegawai penjajah Eropah, pendakwah Kristian, sarjana dan pedagang Barat sebagai tutor bahasa Melayu mereka ketika itu.

Banyak kisah individu-individu ini ditulis oleh Munsyi dan dipromosikan oleh orang Eropah ini, dan ini yang dikaji Dr Hadijah.

Pertama kali beliau menjalankan kajian akademiknya mengenai Munsyi adalah semasa beliau melanjutkan pengajian Doktor Falsafah (PhD) di Universiti London dari 1992 hingga 1995 di bawah program pengembangan kakitangan NIE.

Munsyi Abdullah, pemikir dan penulis utama Melayu abad ke-19 yang hidup dari 1796 hingga 1854, merupakan seorang daripada tujuh penulis yang dikajinya ketika itu. Daripada kajian tersebut, Dr Hadijah telah mementaskan sebuah drama mengenai Munsyi.

Selanjutnya pada 2002, beliau membuat kajian kedua di bawah program Fulbright di Universiti Harvard, Amerika Syarikat, untuk menjejaki peninggalan Munsyi di negara itu dan kesan hubungan Amerika dengan sastera Melayu.

'Orang selalu melihat hubungan sastera Melayu adalah dengan British saja, tetapi sebenarnya kaitan itu terjalin juga dengan Amerika.

'Kajian saya menunjukkan bahawa Munsyi Abdullah ada bekerja dengan paderi Amerika. Sebelum itu, beliau pernah bekerja dengan badan pendakwah Kristian London di Melaka dan Singapura.

'Paderi Amerika bernama Alfred North itu yang menggalakkannya menulis Hikayat Munsyi Abdullah, malah beliau belajar bahasa Melayu daripada Munsyi untuk tujuan penterjemahan kitab Injil,' cerita Dr Hadijah, memetik sedikit hasil kajian yang ditimbanya itu di Amerika. Ia termasuk penemuan lebih 20 manuskrip yang berkaitan dengan Munsyi.

Namun, itu semua belum memadai bagi pensyarah ini yang lembut dan teratur budi bicaranya. Beliau ketawa besar apabila diajukan soalan sama ada beliau obses atau terlalu menumpukan perhatian kepada Munsyi, hingga membuat kajian ketiga, juga di bawah program pengembangan kakitangan NIE.

'Dorongan awal saya membuat kajian mengenai Munsyi adalah kerana beliau seorang tokoh yang kontroversial. Ideanya terhadap masyarakat Melayu agak kritikal dan ramai orang yang tidak senang dengan pandangannya. Maka itu beliau digelar tali barut Barat, Abdullah Paderi dan sebagainya.

'Ideanya agak progresif. Beliau berani mengkritik sistem kesultanan Melayu dan adat Melayu yang lemah. Jadi, sebagai seorang yang ingin mencari ilmu dan kebenaran, saya ingin tahu apakah masalah masyarakat ketika itu dan apa yang mempengaruhi Munsyi.

'Tapi, apabila sudah mengkaji semua itu, saya menemui banyak lagi yang menarik. Saya mula mengkaji bukan saja tokohnya, bahkan juga sejarah penjajahan Inggeris dan Belanda di daerah sini. Ia seterusnya menjadi kajian mengenai tamadun Timur-Barat dan Islam-Kristian yang lebih luas skopnya,' jelas Dr Hadijah.

Di tengah-tengah penerusan kajiannya itulah, beliau menemui sesuatu yang membuat bulu romanya meremang.

BUKAN TALI BARUT

Ia merupakan rumusannya sendiri bahawa apa yang disangka mengenai Munsyi bahawa beliau tali barut dan bersubahat dengan paderi Kristian, sebenarnya tidak benar.

Tujuan paderi-paderi itu untuk mengkristian orang Melayu pada ketika itu melalui teknologi percetakan yang turut dipelajari Munsyi, menjadi misi yang tidak kesampaian.

Ini kerana teknologi itu sebaliknya telah dimanfaatkan oleh mubaligh Islam untuk mencetak kitab-kitab Islam pula, lantas menjadikan Singapura hab Islam.

'Memang beliau seorang yang berilmu tinggi dan menggalakkan masyarakat belajar dari Eropah dan beliau bekerja dengan orang Barat itu untuk mencari makan.

'Tetapi, semangat keislaman beliau tetap kukuh. Ini terlihat dalam pelayarannya ke Makkah.

'Misalnya, kerana fikirannya yang kritikal, semasa singgah di India, beliau banyak bertanya tentang sejarah masjid-masjid di sana, adat dan budaya penduduknya.

'Beliau juga ada menulis puisi ketika menghadap Kaabah di Tanah Suci dan ini semua menggambarkan jiwa keislamannya,' kata Dr Hadijah.

Tetapi, fakta itu semua sudah disunting oleh Barat menjadi tohmah untuk mengelakkan unsur-unsur keislaman dalam catatan pelayaran Munsyi, hingga beliau difitnah tidak sempat mengerjakan haji kerana meninggal dunia di Jeddah akibat dibunuh orang Arab.

Sungguhpun begitu, kata Dr Hadijah, kajian terakhirnya mendapati orang Belanda menyenangi Munsyi kerana mereka melihat beliau sebagai manusia luar biasa.

Kini, sebagai langkah lanjut, Dr Hadijah ingin menghasilkan buku mengenai kajiannya itu.

Sebuah bukunya, Antara Dua Kota mengenai Munsyi Abdullah di Melaka dan Singapura, mungkin perlu diolah semula merangkumi rentasan dua benua - Eropah dan Amerika.

'Saya harus meluaskannya dengan pendekatan dan persepsi baru,' kata Dr Hadijah, yang juga ingin menulis naskhah mengenai Munsyi dalam bahasa Inggeris untuk sasaran kepada golongan sarjana antarabangsa.

No comments:

Post a Comment