Monday, June 1, 2009

CINTA

MENCARI CINTA SEJATI LAGI ABADI

Oleh Abdul Rauuf Maskhazin PelajarMadrasah Aljunied Al-Islamiah

'CINTA itu boleh diumpamakan bagai makan sambal belacan... walau pedas hingga mengalir air mata, pasti mahu dimakan jua...'
Isy! Menyanyi pula saya. Itulah lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan Alleycats (Terima Kasih!) yang berjudul Cinta Sambal Belacan.
Datuk Siti Nurhaliza pula ada kata yang disampaikannya menerusi dendangan lagunya Cahaya Cinta.
'Ia adalah takdir-Nya bukan kerana harta itulah citra cahaya cinta.'
Walau bagaimanapun, kata Abdul Rauuf (sayalah tu...), cinta itu terbahagi kepada beberapa skop yang berbeza seperti cinta pada Pencipta Alam ini, Rasul-Nya, ibu-bapa, saudara, rakan taulan dan yang lain-lain.
Namun bagi rencana saya kali ini, saya akan mengutarakan pendapat berkenaan perbezaan antara cinta kita terhadap Ilahi dan 'mata air' ataupun kekasih.
Untuk membincangkan tentang hal ini, saya membahagikan topik ini kepada dua cabang iaitu masa dan pemberian.
MASA
Telefon berjam-jam, keluar dari pagi hingga ke malam. Itulah sikap ataupun sifat sebahagian daripada kita apabila dilamun cinta.
Ah! Indahnya! Pasti ada yang rasa macam, 'Dunia ini Ana yang punya!' Agaknya kalau boleh, mahu saja berhimpit macam belangkas 24 jam. Er... belangkas pun saya tak rasa begitu! Isy... Ewah... ewah... Bukan main! (macam Mak Bedah pula saya berbual.)
Sayangnya, terhadap Tuhan yang menciptakan kita lagi memberikan rezeki dan kesenangan untuk kita pula, kita tak pandai mensyukuri pemberiannya.
Solat bagaikan nak tak nak sahaja ataupun umpama melepaskan batuk di tangga. Ada pula yang beri alasan, sibuk bekerja, bersekolah dan sebagainya.
Secara perbandingan pula, jika bersama mata air, waktu yang sekejapan itu mahu sahaja anda hentikan selama-lamanya supaya ia tidak bergerak dan agar anda dapat bersama kekasih anda lebih lama lagi tanpa waktu mencemburui. Bekerja dan bersekolah, katanya boleh ambil cuti. Cuba fikirkan.
PEMBERIAN
'You nak gelang?'
'Ambillah rantai ini. Terimalah pemberian I.'
'Nanti hari jadi you, I belikan handphone tercanggih dan terbaru tu ya?'
Wah. Inilah dialog-dialog yang sering dapat dilihat menerusi sinetron ataupun drama. Perkara ini bukan setakat lakonan, ya? Bahkan, ia sebuah realiti. Tak kiralah, berapa mahalkah barangan itu, asalkan dapat menggembirakan hati kekasih, anda on saja.
Namun, berbeza pula keadaannya dalam senario berikut ini.
'Pihak kami masih kekurangan sejumlah $100,000 lagi. Kami mengharap belas ihsan para jemaah agar dapat menderma demi kemaslahatan kita bersama.'
Ini pula dialog ataupun iklan yang kita sedia maklumi di masjid-masjid. Apabila dengar iklan sebegitu, di benak kita akan terfikir, 'Kenapa mesti aku yang derma? Bukankah ramai lagi masyarakat Islam yang ada? Lagi pun, aku nak tunggu Ramadanlah. Kalau menderma pasti pahala aku berganda-ganda lipatannya.'
Kalau semua amalan hendak ditunggu Ramadan, aduhai... kasihan pihak masjid ya? Nampaknya, bulan-bulan lain nanti suramlah. Tak ada tenaga elektrik!
Justeru, pembaca sekalian, tujuan saya menulis rencana ini adalah supaya isinya dapat dimanfaat bersama. Kasih dan cinta Tuhan dengan kasih dan cintanya insan berbeza. Jika kita cintakan bunga, ia akan layu. Cintakan manusia pula, ia akan pergi. Namun, cinta kita pada Ilahi - itulah cinta yang hakiki kerana Dia kekal abadi.
Remaja biasanya sering dikaitkan dengan cinta sehingga terkeluar pula jolokan 'cinta monyet'.
Anda takkan pernah tahu, berapa kekalnya cinta anda dengan pasangan anda.
Orang tua-tua kata, sedangkan anak sungai pun berubah, inikan pula hati manusia. Justeru, sedang anda ni menimba ilmu dan masih 'budak baru belajar', cuba renung-renungkanlah, ya?

1 Jun 2009 Isnin Berita Harian Ruangan Cakap Saja Tau!

1 comment:

  1. thks ye kerana sudi meletakkan artikel Rauuf di blognya...
    =)

    ReplyDelete