Tuesday, May 25, 2010

Penakatan bahasa ibunda bukan bertepuk sebelah tangan

24 Mei 2010

KOMENTAR

Penakatan bahasa ibunda bukan bertepuk sebelah tangan


BERTEPUK sebelah tangan tidak akan berbunyi. Begitulah isu pembelajaran bahasa ibunda kini. Pemerintah sudah pun menegaskan nilai agregat Bahasa Ibunda (MTL) bagi Peperiksaan Tamat Sekolah Rendah (PSLE) tidak dikurangi. Bahkan, satu jawatankuasa khas pimpinan pengarah agung pendidikan, Cik Ho Peng, ditugaskan menyemak kurikulum sedia ada. Semakan itu kelak berteras pembelajaran pembezaan (differentiated learning) berdasarkan penggunaan harian bahasa ibunda dewasa ini.

Inilah hasil komitmen pemerintah mendengar suara hati rakyat yang amnya tidak rela martabat MTL terjejas. Mungkin ada pihak yang mengaitkan tolak ansur pemerintah itu dengan pilihan raya menjelang. Namun, itu soal kedua. Lebih penting, apakah sambutan warga selanjutnya? Tidak cukup hangat-hangat tahi ayam sahaja. Bayangkan, trend menggunakan bahasa Inggeris di rumah dalam kalangan keluarga Cina dan India meningkat seganda kepada 60 peratus berbanding dua dekad lalu. Bahkan keluarga Melayu juga menunjukkan pola serupa. Ini berlaku ketika MTL diberi penilaian setaraf dengan mata pelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik pada peringkat PSLE.

Masa depan bahasa ibunda bukan di bahu sekolah sahaja. Semua pihak berperanan dan harus berpimpin tangan. Lantaran itu, lejangan daripada perbahasan kini harus dimanfaatkan sepenuhnya. Jika betul-betul serius, rakyat, terutama ibu bapa, mestilah mempertingkat penggunaan bahasa ibunda secara harian - baik di rumah, di luar rumah mahupun di tempat kerja. Ini saja jalan pastinya.

Warga perlu gigih memberi maklum balas kepada jawatankuasa semakan MTL nanti. Di sekolah, jejak kerjaya guru MTL perlu dipertingkat sebagai rangsangan. Pengajaran MTL mestilah hidup dan interaktif. Kepentingan bahasa ibunda perlu diterap dalam jiwa murid sejak di tadika lagi. Pelajar boleh dikenalkan kepada teks sastera menarik agar belajar MTL tidak bersifat linguistik yang membosankan. Kementerian Pendidikan (MOE) pula boleh menjalin kerjasama dengan media bagi penggunaan bahasa ibunda secara lebih luas dan teliti - baik dalam akhbar, iklan mahupun rancangan TV. Pengalaman negara lain memelihara bahasa ibunda boleh diserap. Penakatan bahasa ibunda merupakan daya saing watan ini. Kita tidak mampu kelu pada lisan dan kekok pada tulisan.

No comments:

Post a Comment