Sidang
Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,
Marilah kita sama-sama tingkatkan ketakwaan
kita kepada Allah s.w.t., iaitu dengan memahami segala perintah yang terkandung
dalam kitab suci Al-Quran dan juga Sunnah Rasulullah s.a.w. Renungkanlah segala
pengajarannya, agar dengan itu, ia akan menimbulkan kesedaran untuk kita lebih
taat kepada segala perintah Allah, dan menghindari segala larangan Allah s.w.t.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,
Sebagai memulakan khutbah pada hari ini, suka
saya mengajak saudara sekalian untuk merenung sejenak, andai kata kita baru
berumahtangga, atau baru dikurniakan cahaya mata, atau bagi mereka yang sudah bergelar ayah, cuba
kita bayangkan antara 35-45 tahun dari sekarang, ketika kita sudah lanjut usia
dan mungkin sudah tidak bekerja lagi, agak-agaknya, adakah di antara anak-anak
kita yang masih sudi memberikan sejumlah wang bagi perbelanjaan harian bagi
kita meniti usia senja? Begitu juga dengan kita, adakah sejauh ini telah kita
sumbangkan sesuatu buat kedua ibu bapa kita bagi mengurangkan bebanan kewangan
mereka?
Namun sebelum itu saudaraku sekalian, marilah
sama-sama kita merenung terlebih dahulu firman Allah s.w.t. dalam surah
Al-Israa’ ayat 23:
Ertinya:
“Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya kamu tidak menyembah melainkan
kepadanya semata-mata, dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa.”
Saudaraku yang dikasihi sekalian,
Berbuat baik dan berlaku ihsan kepada kedua
ibu bapa di dalam ayat ini mempunyai pengertian yang sangat luas. BermuIa
dengan perintah supaya mentaati perintah kedua ibu bapa, menyantuni dan melayan
keduanya dengan baik dan menggembirakan hati mereka, sehinggalah kepada menjaga
dan memberi nafkah bagi menampung keperluan hidup mereka. Ini bermakna bahawa
menjaga kebajikan dan kesejahteraan mereka dalam meniti hari-hari tua mereka
juga termasuk dalam maksud berlaku ihsan.
Dengan ini jelas bahawa nafkah bukan hanya terhad
kepada pasangan suami dan isteri sahaja, dan bukan juga terbatas kepada
anak-anak kita sahaja, tetapi juga meliputi kedua ibu bapa kita juga, khususnya
bagi ibu bapa yang sudah tua dan tidak bekerja. Malahan betapa pentingnya perintah
Allah ini dalam hal berlaku ihsan kepada kedua ibu bapa ini, sehingga ia merupakan perkara kedua terpenting selepas
Allah memerintahkan kita menyembah-Nya dan tidak menyekutukan-Nya.
Sebagaimana pada waktu kecil
kita memerlukan perlindungan dan kasih sayang mereka, begitulah juga ibu bapa
kita pada usia senjanya ini, mereka juga amat memerlukan sokongan dan bantuan daripada
kita. Meskipun mereka tidak meminta, sebagai anak yang bertanggungjawab dan
tahu mengenang budi, setentunya tidak boleh tidak kita perlu memberikan mereka
sokongan kewangan, moral dan fizikal kepada mereka mengikut kadar kemampuan kita.
Sebagai
contoh, bagi anak-anak yang sudah bekerja, bolehlah memperuntukkan sejumlah
wang secara tetap pada setiap bulan, manakala bagi mereka yang tidak bekerja
atau kurang berkemampuan pula, dapat secara sukarela menjaga kedua ibu bapa
mereka. Malah, andaikata kesemua anak-anak mempunyai pekerjaan tetap dan
masing-masing sukar menjaga kedua ibu bapa sekalipun, ia bukan merupakan satu
penghalang untuk kita berbakti. Malah kita masih mempunyai alternatif dan
pilihan untuk mendapatkan pembantu rumah bagi tujuan khusus menjaga ibu bapa
kita ini, dan ini juga merupakan satu peluang untuk kita saling berkongsi kos
sesama adik beradik bagi tujuan murni ini.
Sikap ingin berlumba-lumba dalam berbakti
kepada kedua orang tua ini seharusnya ada pada diri setiap anak. Malah,
andaikata adik beradik kita yang lain bersikap tidak endah dan mementingkan
diri, usahlah kita menyalahkan antara satu sama lain, kerana sama ada kita suka
atau tidak, salah seorang dari kitalah yang perlu menyara ibu bapa kita, kerana
jika tidak kita, siapa lagi?
Mengapakah masih terdapat
anak-anak yang masih lagi berkira dalam hal menguruskan kebajikan ibu bapa kita
sendiri. Tidakkah kewujudan kita di muka bumi ini kerana adanya ibu bapa kita?
Merekalah sebab kita merasa nikmat hidup di dunia ini, dan merekalah yang
memelihara dan mengasuh kita hingga kita mampu berdikari pada hari ini. Mengapakah
kedua ibu bapa boleh membesarkan anaknya
yang ramai, sebaliknya anak-anak yang ramai belum pasti dapat memelihara kedua
ibu bapanya?
Tidakkah terdetik walau sedikitpun rasa bersalah pada diri
kita untuk tidak membantu kedua ibu bapa kita, sedangkan kita mampu mengadakan
apa yang kita inginkan buat diri kita; memiliki kediaman yang selesa, mampu
mempunyai kenderaan sendiri, menggajikan
pembantu rumah dan sebagainya. Maka kita perlu bertanya pada diri kita, adakah
kita termasuk dari kalangan anak yang tidak berlaku ihsan kepada kedua ibu bapa
kita, jika kita tidak melakukan sesuatu untuk menyara dan membantu meringankan
bebanan kedua orang tua, atau lebih malang lagi jika ibu bapa kita terpaksa
meminta bantuan dari orang lain?
Tidakkah kita sedar, betapa
banyak ibadah dan amalan kita sekalipun, jika kita gagal berbakti kepada kedua
orang tua, apatah lagi membiarkan mereka terabai dan menderita, maka ia mampu
menjadi penyebab terhalangnya pintu syurga buat kita pada hari akhirat nanti.
Tidakkah Baginda s.a.w.
pernah mengingatkan kita dalam sepotong hadith yang diriwayatkan oleh Abu
Hurairah r.a. yang bermaksud: “Amat
malanglah, Amat malanglah, Dan amat malanglah! Maka Rasulullah ditanya: “Siapakah
orang yang amat malang itu wahai Rasulullah?” Baginda menjawab: “Seseorang yang
mendapati kedua ibu bapanya atau salah seorang daripada keduanya telah tua
namun dia masih gagal memasuki syurga (Yakni lantaran gagal berkhidmat kepada
mereka).” Hadith riwayat Imam Muslim.
Saudaraku kaum Muslimin
yang dirahmati sekalian,
Perlu juga ditegaskan di
sini, bahawa memberi nafkah kepada kedua ibu bapa ini juga tidak hanya terhad
kepada anak lelaki, tetapi juga kepada anak perempuan. Dengan ini bagi anak
perempuan yang sudah berumahtangga, maka hak untuk memberi nafkah dan berbakti
kepada kedua orang tua tertakluk kepada keizinan suami. Namun, selaku seorang
suami yang mempunyai sikap rahmah dan ihsan serta bertimbang rasa, pastinya
tidak akan menghalang dan membiarkan isterinya dari menyantuni kedua ibu
bapanya.
Dengan itu, jika isteri
kita mempunyai kemampuan kerana dia bekerja, atau ada sedikit kelebihan untuk
membantu kedua ibu bapanya, usahlahlah kita halang, bahkan kita perlu menggalakkan
isteri kita untuk berbakti, kerana pemberian itu suatu sedekah yang pasti
membawa keberkatan dalam kehidupan seharian kita, Insya Allah. Bahkan jika kita
mempunyai sedikit kelebihan, tiada salahnya kita juga menghulurkan habuan
bulanan kepada kedua mertua kita yang seumpama ibu bapa kandung kita sendiri juga.
Malah ini merupakan salah
satu tanda kita untuk berterima kasih kepada mereka, seperti yang diserukan
oleh Allah dalam surah Luqman ayat 14:
Ingatlah dan sedarlah,
apabila kedua ibu bapa kita berasa berbesar hati, gembira dan bersyukur dengan
pemberian kita itu, doa dan harapan mereka buat diri kita akan menjadi salah
satu penyebab kebahagiaan hidup kita di dunia dan di akhirat kelak.
Kaum Muslimin yang
dikasihi Allah sekelian,
Izinkan saya untuk
merumuskan tiga perkara penting di dalam khutbah hari ini. Pertama, suruhan
berbuat baik dan memberi nafkah kepada ibu bapa adalah perintah Allah yang
wajib kita taati. Kedua, memberi nafkah kepada kedua ibu bapa kita dan
mertua kita adalah tanggungjawab dan tanda berterima kasih kita kepada mereka. Ketiga,
kebaikan yang kita lakukan kepada kedua ibu bapa akan membawa kebahagiaan hidup
kita di dunia dan di akhirat.
Semoga Allah membantu kita dalam usaha kita membantu dan berbuat baik
kepada dua manusia yang banyak berjasa dalam hidup kita. Amin, Ya Rabbal ‘Alamin.
No comments:
Post a Comment