Thursday, April 26, 2012

busana Melayu

24 Apr 2012

EKSTRA!

Pengaruh Dalam Busana Melayu

Perkembangan busana cerminkan kehidupan dan selera masyarakat yang dinamik

Oleh
Muhammad Jalani Abu Talib

BAYANGKAN situasi seorang laksamana yang berdiri segak atas anjung kapal. Bajunya seolah-olah melambai-lambai atas hembusan angin laut.

Berdasarkan lakaran tersebut, dapatlah ditafsirkan kecenderungan busana dan fesyen untuk berkembang mengikut tuntutan dan keperluan tertentu.

Fesyen memainkan peranan besar dalam perkembangan sebarang tamadun.

Hal yang sama malah dapat dilihat dalam busana Melayu.

Sesuai dengan peredaran zaman, busana Melayu turut berkembang bagi mencerminkan kehidupan dan selera masyarakat yang dinamik.

Busana sebarang peradaban dipengaruhi pelbagai faktor. Antaranya termasuk faktor cuaca, alam persekitaran, pengalaman, kepercayaan, nilai dan norma sesebuah masyarakat.

Sebagai sebuah masyarakat, bangsa Melayu mempunyai sistem sosial yang jelas sejak zaman dahulu.

Lewat busana yang dikenakan, dapatlah dibezakan antara golongan marhaen, pendekar, istana dan sebagainya. Perbezaan tersebut antaranya dapat diperhatikan menerusi perlengkapan harian.

Menjelaskan status sosial seseorang, masyarakat Melayu telah mencipta sejenis busana rasmi sekitar dua abad yang lalu.

Bergantung pada daerah dan fahaman, busana tersebut antaranya dapat dikenali sebagai baju sikap, baju layang, baju mengan dan baju alang.

Di daerah Singapura, baju tersebut dikenali sebagai baju sikap.

Sehingga kini, baju sikap merupakan sebahagian daripada pakaian rasmi sultan di Malaysia dalam istiadat-istiadat rasmi.

Dipercayai, baju sikap mula dipakai dua abad lalu di kalangan keluarga diraja Kedah.

Di samping itu, pada 1910, Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah mengenakan Baju Sikap semasa menghadiri Istiadat Pertabalan King George V di London.

Hal ini secara langsung menunjukkan bagaimana busana Melayu dapat dianggap sebagai pakaian formal, waimah dalam persekitaran Barat sekalipun.

Ia berbeza daripada tanggapan masyarakat kini berkenaan baju Melayu yang dianggapnya kuno.

Sejarah busana Melayu dipercayai bertunas sekitar 1424-1444. Pada ruang waktu tersebut, di bawah kerajaan Sultan Muhammad Syah, Sultan ketiga daripada empayar Kesultanan Melayu Melaka, orang Melayu ditekankan dengan kepentingan mempunyai identiti sendiri.

Lantaran itu, beliau bertitah supaya rakyatnya menghindari pemakaian cara 'atas angin' mahupun 'bawah angin'.

Cara pemakaian 'atas angin' merujuk pada cara pakaian kaum Arab, India dan Eropah manakala 'bawah angin' merujuk pada China dan Khmer.

Dikenakan dengan tengkolok, seluar, kain sampin, bengkung dan keris, baju ini membawa imej Melayu yang kental.

Malahan, sehingga kini, sukar dicari sebarang potongan baju Melayu moden yang dapat menandingi nilai ketampanan yang mampu diberikannya.

Atas dasar tersebut, sewaktu mula diperkenalkan, baju sikap hanya dikenakan golongan kerabat diraja, bangsawan, dan bergelar.

Selayaknya, baju sikap hanya dipakai oleh golongan Bangsawan yang berdarah raja di samping individu yang bergelar.

Jadi, bukan semua orang boleh memakai baju sikap ini.

Tanpa disedari, pemakaian baju tersebut menggariskan perbezaan antara golongan marhaen dan ternama.

Menekankan perbezaan tersebut, kesusasteraan seterusnya digunakan sebagai alat utama dalam memastikan rakyat memahami perbezaan yang digariskan.

Fenomena tersebut antaranya dapat diperhatikan dalam Hikayat Malim Deman. Lewat sastera tradisional itu, baju layang ataupun baju sikap kepunyaan Puteri Bongsu telah dicuri Malim Deman yang ketika itu dalam penyamaran.

Akibatnya, Puteri Bongsu tidak dapat pulang semula ke kayangan lalu menetap di Bandar Muar bersama Malim Deman.

Namun Malim Deman akhirnya terperangkap dalam kancah negatif sehinggakan isterinya merajuk.

Akhirnya, setelah menemui baju layang yang disembunyikan, Puteri Bongsu pulang ke kayangan bersama anak mereka.

Mempamerkan kecenderungan serupa dengan keadaan hari ini, fesyen pada waktu tersebut turut menerima pengaruh daripada tamadun-tamadun besar yang lain.

Reka bentuk asas baju sikap dijangka berasal dari Jawa atau Aceh.

Atas dasar pragmatik, seluar yang dikenakan biasanya mengikut potongan 'gunting Aceh' dengan kepanjangan melepasi lutut.

Menariknya, hal ini selaras dengan sistem aurat dalam Islam. Secara langsung, potongan-potongan tertentu digunakan bagi menjaga aib tubuh pemakai.

Setelah kemasukan Islam, konsep tersebut dimurnikan dan diperindahkan untuk zaman-zaman mendatang. Secara tidak langsung, ia sekali gus menjelaskan keakraban budaya Melayu dengan Islam.

Berbeza daripada tanggapan ramai, Islam tidak pernah bertindak seperti satu tamparan terhadap budaya Melayu. Malahan, Islam sekadar mengimbuhkan budaya tersebut bagi menghasilkan nilai falsafah dan budaya yang lebih utuh dan kaya.

No comments:

Post a Comment