18 Apr
2012
KOMENTAR
PANDANGAN
Bahasa dalam takrif rumpun Melayu
Oleh
Md Ayub Johari
PADA seminar kepimpinan belia sempena perayaan 30 tahun Yayasan Mendaki
baru-baru ini, segelintir belia menunjukkan kemahiran khat kepada tetamu
terhormat, Timbalan Perdana Menteri Tharman Shanmugaratnam.
Khat dan tulisan Jawi merupakan antara warisan Melayu yang kian pupus sejak
tulisan Rumi diperluas pada akhir 1950-an.
Padahal pengembangan bahasa Melayu amat bergantung pada tulisan Jawi sejak
abad kelapan.
Lama sebelum Portugis menjajah Melaka pada 1511, bahasa Melayu dalam tulisan
Jawi telah menjadi lingua franca atau bahasa perhubungan dengan bangsa-bangsa
lain di Asia Tenggara.
Menurut Francois Valentyn (1666-1727), seorang pendeta dan ahli sejarah
Belanda, ketika berada di Melaka:
'Bahasa Melayu berkeupayaan bertindak sebagai alat komunikasi dan lingua
franca yang penting di Asia Tenggara seperti bahasa Perancis atau Latin di
Eropah.'
Pandangannya menggemakan dapatan pengembara asal Italy dalam ekspedisi
Ferdinand Magellan mengelilingi dunia, iaitu Antonio Figafetta, yang juga
penyusun kamus Melayu-Italy pada tahun 1522.
Bahasa Melayu sudah berkembang berdasarkan catatan batu bersurat di Kedukan
Bukit (683 Masihi), Talang Tuwo (684 Masihi), Kota Kapor dan Pulau Bangka (686
Masihi) yang menunjukkan kerajaan Seriwijaya telah
menggunakannya.
Ketika Stamford Raffles mendarat di Singapura pada 1819 dan selanjutnya
membuka pulau ini dengan persetujuan Sultan Husin Shah dan Temenggong Abdul
Rahman pada 1824, bahasa Melayu terus luas digunakan.
Antara 1850 dengan 1960, Singapura merupakan pusat intelektual Melayu di
rantau ini.
Dasar British menjadikan Singapura sebagai pelabuhan bebas dan membawa masuk
ramai pendatang dari Nusantara, India, China, Arab, Eropah dan lain-lain.
Bahasa Melayu ketika itu menjadi bahasa perhubungan di Singapura.
Raffles mempunyai guru bahasa Melayu seperti Munsyi Abdullah bin Abdul Kadir
untuk menuliskan perutusan beliau yang dikirimkan kepada para pemimpin dan
raja-raja Melayu di Nusantara.
Antara peranan terpenting bahasa Melayu yang dipercayai berasal dari kawasan
Sungai Melayu di Sumatera ialah peranannya menyatukan semua suku kaum menjadi
rumpun Melayu.
Hal ini diakui oleh Jose Rizal, bapa kemerdekaan Filipina yang menyeru
penyatuan rumpun Melayu.
Bahkan, bahasa Melayu turut mentakrifkan 'golongan Peranakan' seperti India
Muslim yang juga dipanggil Jawi Peranakan dan kaum Cina Selat atau Baba
Peranakan.
Umumnya, rumpun Melayu terbahagi dua - yang majoriti beragama Islam dan yang
tidak beragama Islam.
Namun, yang menguntai mereka ialah bahasa Melayu sebagai
pengantarnya.
Golongan Peranakan berperanan penting dalam memajukan bahasa Melayu.
Misalnya, banyak pantun Melayu merupakan sumbangan Baba
Peranakan.
Akhbar Melayu terawal ialah Jawi Peranakan pada tahun 1876. Ia dimiliki
seorang Jawi Peranakan yang bernama Gulam al-Hindi.
Kemuncak zaman intelektual Melayu ialah ketika terdapat industri perfileman,
percetakan dan persuratkhabaran di sini.
Di Cecil Street, Syarikat Percetakan Utusan menerbitkan akhbar Utusan Melayu,
Utusan Zaman, Utusan Kanak-Kanak dan majalah Mastika serta Majalah Filem dan
Sport.
Kampong Gelam pernah menjadi pusat sasterawan, budayawan dan ahli sejarah
seperti Harun Aminurrashid, Mahmud Ahmad, Buyong Adil, Ramli Abdul Hadi, Keris
Mas, Osman Awang, Muhammad Ariff Ahmad dan lain-lain termasuk penulis buku-buku
agama yang terkenal seperti Kiai Muhammad Fadhlullah Suhaimi yang hasil
karangannya banyak diterbitkan oleh Percetakan H.M. Ali di Arab Street.
Di Geylang pula terdapat di antaranya percetakan Qalam, Melayu Raya, Geliga
dan Usaha Printers yang menerbitkan akhbar dan majalah.
Antara majalah yang terkenal ialah Qalam terbitan sasterawan Syed Idrus yang
pernah dibantu mufasir Sheikh Abdullah Basmeih.
Qalam pernah menampung tulisan Profesor Ahmad Ibrahim, seorang pakar
perundangan, dan bahasawan Pendeta Za'ba.
Sejak sekolah aliran Melayu pupus di Singapura pada 1970-an, bahasa Melayu
sebagaimana bahasa ibunda yang lain disokong kelanjutannya oleh Dasar Dwibahasa.
Sayangnya, semangat kebahasaan anak muda kita kini agak luntur dan perlu
dijana lewat pendidikan dan kegiatan seperti anjuran Majlis Bahasa Melayu.
Oleh itu, kita perlu memikirkan dengan serius dan kreatif akan masa depan
bahasa Melayu - tidak sekadar melihat keindahan tulisan Jawi atau khat, bahkan
mengembalikan semangat pada penggunaannya di rumah, dalam berkarya dan di mana
saja yang terluang.
No comments:
Post a Comment