1 Jul 2010
EKSTRA!
PANTUN WARISAN
Berbudi dan berbahasa
Luahan mengenang budi menerusi coretan pantun
Oleh
Mohd Ashik
Semarak budaya berjiwa bangsa,
harum kenanga kembang serumpun;
bersempena kita di Bulan Bahasa,
mari bersama melestari pantun.
SEMPENA dengan Bulan Bahasa 2010, saya ingin mengajak anda menilai apa yang tersurat dan tersirat dalam pantun pusaka lama, yang tidak asing lagi didengar di seluruh nusantara kita.
Pantunnya berkenaan dengan budi ikhlas, budi luhur dan curahan budi yang tidak minta dibalas, lantaran kemurnian hati sanubari.
Pantun budi yang saya maksudkan, berbunyi begini:
Pisang emas dibawa belayar,
masak sebiji di atas peti,
hutang emas boleh dibayar,
hutang budi dibawa mati.
Cuba sama-sama kita analisis, pembayang maksud pantun pusaka tadi.
Pisang emas dibawa belayar, masak sebiji di atas peti.
Kalau dikatakan masak sebiji, tentulah pisang yang dibawa belayar itu adalah setandan. Tetapi mengapa sebiji saja yang masak, mengapa tidak semua? Pengertiannya begini, mungkin setandan itu diumpamakan seperti masyarakat ramai yang berbagai budi pekerti dan isi hatinya, dan kalau dikatakan pisang emas, tentunya daripada golongan ningrat atau berada.
Jadi, dalam masyarakat yang ramai itu, ada seorang saja yang baik budi hatinya, yang suka berjasa dan mencurahkan bakti tanpa mengharap balas, sehingga diumpamakan seperti sebiji pisang emas yang masak.
'Dibawa belayar' bermaksud pisang emas setandan itu dibawa mengembara jauh ke rantau orang dan diharapkan jauh perjalanan banyak pandangan, jauh mengembara banyak pula pengalaman.
Harap-harap apabila berada di rantau orang, pandai-pandailah membawa diri, yang baik jadikan teladan dan yang buruk jadikan sempadan. Apa yang disebutkan tadi, adalah pembayang maksud pantun yang ada kaitannya dengan maksud pantun. Itulah pantun bermutu.
Kini maksud pantunnya pula:
Hutang emas boleh dibayar,
hutang budi dibawa mati.
Bagi orang yang ditakdir berubah nasib, lantas mewah dan kaya raya harta bertimbun, apa ada pada hutang emas, pasti mudah saja boleh dibayar.
Tetapi hutang budi pula, bagi orang yang benar-benar ikhlas berbudi dan berjasa, tentunya tidak mengharap balas, walaupun si penerima budi itu, mati-matian ingin membalas, namun si pemberi budi itu betul-betul tidak mahu menerimanya, sehinggalah beliau mati atau meninggal dunia.
Jadi si penerima budi tadi akan terus mengenang budi orang sehingga ke mati. Demikian pantun pusaka Pisang Emas Dibawa Belayar, yang mempunyai makna tersirat, lagi bermutu.
Indah menawan halaman kota,
pohon nan rimbun disinar mentari;
setakat ini pertemuan kita,
mohon saya mengundur diri.
Nota: Penulis ialah mantan penyiar dan terkenal dengan gelaran 'Raja Pantun' di radio.
Saturday, July 10, 2010
Orang Melayu Penentu Bahasa Melayu
Forum Berita Harian 30 Jun 2010
Orang Melayu penentu bahasa Melayu hidup atau mati
SEMPENA Bulan Bahasa ini, ingin saya mengutarakan pandangan berkaitan penggunaan bahasa Melayu.
Pelbagai cara dan usaha telah dijalankan dan sedang dicari demi melestari bahasa kita dan ia turut melibatkan kenyataan para menteri kita tentang pentingnya bahasa Melayu memandangkan kita tinggal dalam Nusantara Melayu.
Namun, yang paling penting agar bahasa Melayu kekal ialah orang Melayu sendiri tidak segan menggunakannya pada setiap peluang yang ada, termasuk dalam majlis, seminar dan forum yang dihadiri orang Melayu.
Banyak penganjur memberi alasan bahawa ini payah dilakukan kerana sebilangan hadirin majlis-majlis tersebut bukan Melayu atau tidak fasih berbahasa Melayu.
Tetapi saya mendapati ada juga orang Melayu yang tidak mahu bertutur dalam bahasa Melayu kerana segan, tidak fasih atau menganggap bahasa itu agak kuno.
Sebaliknya, saya mengamati ramai aktivis akar umbi Cina menggunakan bahasa Mandarin tatkala berbincang dan bermesyuarat sedangkan ramai daripada mereka berpendidikan tinggi.
Mereka tidak segan menggunakan bahasa itu.
Kini tiba Bulan Bahasa dan banyaklah persatuan menganjur pelbagai acara dan kegiatan demi merancakkan suasana sempena kempen bahasa itu.
Ramai pemimpin menyatakan perlunya dikekalkan penggunaan bahasa Melayu, tetapi sayangnya dan selalunya apabila Bulan Bahasa berakhir, entah ke mana tekad dan semangat kita untuk menghidupkan bahasa Melayu.
Jika kita sendiri tidak ambil peduli akan bahasa kita, saya bimbang bahasa ini boleh terkubur seperti lenyapnya sekolah Melayu.
Ini telah berlaku pada banyak bahasa nenek moyang kita, seperti Jawa, Bawean, Minang, Bugis dan sebagainya, dengan ramai golongan muda kita tidak lagi tahu bahasa asal masing-masing.
Apakah kita mahu bahasa Melayu terus kekal? Tepuk dada tanya selera.
Haji Diman Ahadi
Orang Melayu penentu bahasa Melayu hidup atau mati
SEMPENA Bulan Bahasa ini, ingin saya mengutarakan pandangan berkaitan penggunaan bahasa Melayu.
Pelbagai cara dan usaha telah dijalankan dan sedang dicari demi melestari bahasa kita dan ia turut melibatkan kenyataan para menteri kita tentang pentingnya bahasa Melayu memandangkan kita tinggal dalam Nusantara Melayu.
Namun, yang paling penting agar bahasa Melayu kekal ialah orang Melayu sendiri tidak segan menggunakannya pada setiap peluang yang ada, termasuk dalam majlis, seminar dan forum yang dihadiri orang Melayu.
Banyak penganjur memberi alasan bahawa ini payah dilakukan kerana sebilangan hadirin majlis-majlis tersebut bukan Melayu atau tidak fasih berbahasa Melayu.
Tetapi saya mendapati ada juga orang Melayu yang tidak mahu bertutur dalam bahasa Melayu kerana segan, tidak fasih atau menganggap bahasa itu agak kuno.
Sebaliknya, saya mengamati ramai aktivis akar umbi Cina menggunakan bahasa Mandarin tatkala berbincang dan bermesyuarat sedangkan ramai daripada mereka berpendidikan tinggi.
Mereka tidak segan menggunakan bahasa itu.
Kini tiba Bulan Bahasa dan banyaklah persatuan menganjur pelbagai acara dan kegiatan demi merancakkan suasana sempena kempen bahasa itu.
Ramai pemimpin menyatakan perlunya dikekalkan penggunaan bahasa Melayu, tetapi sayangnya dan selalunya apabila Bulan Bahasa berakhir, entah ke mana tekad dan semangat kita untuk menghidupkan bahasa Melayu.
Jika kita sendiri tidak ambil peduli akan bahasa kita, saya bimbang bahasa ini boleh terkubur seperti lenyapnya sekolah Melayu.
Ini telah berlaku pada banyak bahasa nenek moyang kita, seperti Jawa, Bawean, Minang, Bugis dan sebagainya, dengan ramai golongan muda kita tidak lagi tahu bahasa asal masing-masing.
Apakah kita mahu bahasa Melayu terus kekal? Tepuk dada tanya selera.
Haji Diman Ahadi
Dwibahasa - Taufik Batisah

Ekstra: 02 Jul 2010
Duta Minggu Ini
Resipi Dwibahasa
Taufik: Jangan Segan Bertanya Untuk Perbaiki Silap Kata
BAHASA UTUH: Taufik Batisah mahu penguasan bahasanya, baik bahasa Melayu mahupun Inggeris, sama-sama utuh. Kita akan lebih mudah mendekati orang jika penguasaan bahasa kita baik, katanya.
Belakang parang diasah lagikan tajam. Usah mudah mengaku kalah jika terasa pelat atau tidak lancar bertutur dalam bahasa Melayu. Itulah prinsip peribadi penghibur dan Idola Singapura yang pertama, Taufik Batisah, selaku salah seorang daripada lapan Duta Bahasa yang dipilih untuk melestarikan bahasa dan menggalakkan penggunaannya di kalangan masyarakat sekeliling. Ikuti temu bual bersamanya.
MINDANYA sudah fokus untuk berbahasa Melayu sedaya upaya apabila berdepan dengan wartawan Malaysia, baru-baru ini.
Namun, Taufik Batisah dipelawa pula menghadiri program sembang pagi dalam bahasa Inggeris. Yang lucunya, meskipun selalu berbahasa Inggeris, Idola Singapura itu mendapati beliau terus 'kaku membeku' untuk menjawab soalan-soalan yang diajukan sebab awal sebelum itu terpahat di ingatannya ialah kata-kata indah dalam bahasa Melayu.
'Sejak daripada peristiwa tersebut, Taufik menyedari bahawa kita harus bersedia dalam apa jua keadaan untuk beralih bahasa mengikut keperluan.
'Kalau diminta bertutur dalam bahasa Melayu, usahakan bertutur dalam bahasa Melayu yang lengkap lagi fasih. Begitu juga apabila berbahasa Inggeris. Usah dicampuradukkan.
'Penguasaan bahasa kita, baik bahasa Melayu mahupun Inggeris, mesti sama-sama utuh. Kita akan lebih mudah mendekati orang jika penguasaan bahasa kita baik,' ceritanya ketika ditemui di majlis pelancaran Bulan Bahasa 2010 di The Pod, bangunan Perpustakaan Negara, Sabtu lalu.
Taufik yang berbual lancar dengan hanya beberapa patah perkataan Inggeris disebutkan sepanjang interviu lebih 20 minit itu, terharu bercampur gementar dipilih sebagai salah seorang Duta Bahasa - usaha sulung yang diusulkan Jawatankuasa Bulan Bahasa 2010, dalam mencari contoh penyebar bahasa Melayu yang boleh diteladani masyarakat.
'Bahasa Melayu Taufik bukan 100 peratus sempurna. Kadang nak fikirkan terjemahan perkataan dalam bahasa Inggeris ke bahasa Melayu pun terpinga-pinga. Namun, bagi Taufik, ini adalah amanah yang akan Taufik jalankan untuk menggalak remaja sekarang berbahasa Melayu tanpa mencampuradukkannya dengan bahasa Inggeris.
'Diharapkan dengan adanya Bulan Bahasa, remaja kita dapat semarakkan minat pada bahasa ibunda sebab merekalah penyambung warisan. Remaja harus sedari bahawa memperjuangkan bahasa Melayu adalah tanggungjawab kita bersama. Kalau tidak orang Melayu yang melakukannya, siapa lagi?' ujar beliau dengan penuh semangat dan dedikasi.
Penguasaan bahasa Melayu beliau, kata Taufik, berada di tahap sederhana. Sewaktu menuntut di Sekolah Menengah Jurong, beliau lulus dalam bahasa Melayu tetapi hanya mencapai di dalam lingkungan gred B.
'Kalau berbual pun, dalam bahasa pasar. Sekarang ini, nak usahakan berbual secara formal. Kata orang, bahasa Johor-Riau. Apa yang penting, Taufik ingin orang ramai akur bahawa biarpun tidak sempurna pertuturan atau penulisan mereka, minat dan kemahuan untuk tekankan penggunaan bahasa Melayu merupakan semangat yang harus dibangkitkan,' jelasnya.
Taufik mendapati bahasa Melayu itu suatu aset dan berfaedah bagi kerjayanya sebagai penghibur, pencipta lagu dan penulis lirik. Sebabnya, dengan penguasaan bahasa Melayu yang mantap, lirik lebih menarik dapat dihasilkan.
BANYAK PERCUBAAN DAN KESILAPAN
Irama lagu tema Bulan Bahasa, Bahasa Menjunjung Budaya, didendangkan Taufik dengan penuh kesyahduan diiringi petikan gitar bak satu persembahan flamenco di Sepanyol. Beliau mengambil masa yang agak lama, mencuba dan membuat kesilapan sepanjang proses menggubah semula lagu tersebut di dalam dua versi - salah satu daripadanya lebih rancak dan membangkitkan keinginan untuk menari.
'Irama lagu tersebut macam lagu raya atau lagu keramaian! Emak Taufik sendiri mendengarnya dan bertanya mengapa lagunya sebegitu? Macam lagu raya. Lantas, Taufik menjelaskan bahawa semangat meriah itulah yang ingin ditonjolkan dalam lagu ini.
'Dua irama disiapkan sebab versi yang lebih rancak seperti muzik dansa itu sesuai untuk remaja. Bagaimanapun, secara peribadi, Taufik cuba sematkan ciri-ciri tradisional dan moden untuk dapatkan keseimbangan. Diharapkan semua orang dapat menikmatinya. Yang lebih penting liriknya untuk diamati,' kata Taufik lagi.
Mengarang lirik-lirik dalam bahasa Melayu merupakan satu latihan bagi Taufik yang belajar sendiri cara merangkaikan kata-kata dalam bahasa Melayu untuk dijadikan lagu.
'Apabila kita belajar sendiri, masalahnya, apabila kita salah pun kita tidak tahu. Jadi, kita tidak harus segan untuk meminta tolong. Kalau terlalu segan, kita juga yang rugi.
'Taufik banyak tanya abang, ibu dan juga teman-teman yang bukan dalam industri muzik tetapi memiliki penguasaan bahasa Melayu yang baik. Hasilnya memuaskan dan di akhir proses penciptaan, rasa bangga yang Taufik mampu melakukannya,' tambahnya, keceriaan jelas terbayang.
Pokoknya, dalam menggarap penguasaan bahasa Melayu, seseorang itu tidak harus mudah berkecil hati dengan kritikan orang lain, tambah Taufik yang akan menjayakan muzikal Fried Rice Paradise sebagai Johan, pemuda yang suka menolong orang dan senang dijadikan kawan.
'Latihan penting. Satu cara yang Taufik amalkan ialah sebutkan dengan kuat dan secara lisan apa yang kita baca dalam buku atau surat khabar. Kalau kita amalkan pembacaan sebegini, kita akan ingat sebutannya. Kita tahu penggunaannya dan ada idea untuk terapkan dalam perbualan kita. Berbual dengan teman-teman dalam bahasa Melayu juga satu latihan,' jelasnya.
*********************
APA KATA TAUFIK...
Perkataan Melayu baru yang dipelajari...:
'Penggugah' dan 'pernatar' di dalam lagu tema Bulan Bahasa, Bahasa Menjunjung Budaya. 'Penggugah' bererti pembangkit dan pernatar adalah akronim bagi naik taraf.
Perkataan Melayu yang sering digunakan:
'Usah' sering digunakan dalam penulisan lirik. Taufik tidak gunakan 'jangan' sebab usah lebih manis didengar.
Monday, May 31, 2010
Jangan sampai kehilangan punca oleh Pasuni Maulan
31 Mei 2010
KOMENTAR
PANDANGAN
Jangan sampai kehilangan punca
Oleh
Pasuni Maulan
SEBAHAGIAN masyarakat kita masih lagi mewarisi pelbagai masalah sejak beberapa dekad yang lalu - penagihan dadah, jenayah, kehamilan remaja, penceraian dan sebagainya
Perangkaan penghuni di pusat tahanan bagi kesalahan juvena dan jenayah dewasa kurang diketahui umum. Namun bersandarkan kes-kes yang dipaparkan di media massa, dapat disimpulkan jumlah pesalah 'berbangsa Melayu' melebihi kadar penduduk Melayu/Islam Singapura.
Masalah sosial bak tiada akan berakhir - laksana membawa tepung dalam karung reput. Ditutup lubang yang bocor, tempat lain pula yang merekah sehingga tepung bertaburan.
Telah tiba masanya usaha gigih yang dilakukan berbagai pihak perlu dinilai semula. Dalam ruangan terhad ini, saya ingin menyentuh betapa penting mendisiplinkan peri laku anak muda kita.
Program pendidikan seks remaja
Banyak wang yang telah dibelanjakan untuk menjayakan program pendidikan seks remaja. Apakah ukur tara kejayaan yang telah ditetapkan sudah dicapai?
Adakah program sedemikian sekadar meningkatkan kesedaran atau megurangkan kes salah laku seks? Hal ini perlu disemak dengan tuntas.
Jangan jadi anjing menyalak bukit. Jika hubungan bebas anak-anak di peringkat sekolah dan remaja dibiarkan, bererti apa jua program asuhan seks untuk remaja mungkin tidak berkesan.
Kian ketara pelajar seawal menengah dua dan tiga berpimpin tangan ketika pergi dan pulang dari sekolah. Bagi yang lebih lebih tinggi umurnya pula, pergaulan mereka semakin memualkan - seperti tidak segan silu bercumbu di pengangkutan awam dan ditempat umum.
Usaha meningkatkan umur perkahwinan dari 16 tahun kepada 18 tahun diharapkan dapat mengurangkan pasangan muda yang ingin bernikah.
Namun di sebalik itu, ia hanyalah sekadar melambatkan mereka menjadi pasangan suami isteri yang sah tetapi hubungan bebas terus berkembang.
Kajian menyeluruh perlu diadakan tentang hubungan seks bebas dan kaitannya dengan penghayatan beragama keluarga dan tahap sosio ekonomi mereka serta pendidikan agama yang dilalui para remaja.
Masjid dan badan Islam wajar diserahkan tugas menyampaikan pendidikan seks bersendikan agama secara khusus atau diselitkan dalam kurikulum madrasah hujung minggu.
Mewajibkan pendidikan agama
Pemerintah menekankan peri penting pendidikan dan sudah melaksanakan Pendidikan Wajib (CE) sejak hampir sedekad yang lalu untuk memastikan semua anak Singapura diberikan peluang asas meraih ilmu bagi menyahut cabaran masa depan Negara.
Mereka yang tidak mendaftarkan anak bagi pengambilan murid ke darjah satu akan dikesan dan ibu bapa mereka akan dinasihatkan sehingga didenda jika melengahkan tanggungjawab asas ini.
Sayangnya, pendidikan agama tidak termasuk dalam CE. Hal ini dapat difahami kerana konteks sekular Singapura. Namun, ia menjadi kewajipan pada diri ibu bapa untuk memastikan anak-anak mereka diberikan pendidikan agama.
Sehingga kini jumlah anak Islam yang tidak menghadiri kelas-kelas agama dikatakan masih banyak. Bukankah ini merupakan satu cabaran untuk kita atasi?
Tanpa pendidikan agama yang disampaikan dengan berkesan kepada anak-anak kita, dikhuatiri akan kehilangan jati diri mereka sebagai Muslim yang bertanggungjawab.
Memang ibu bapa tidak boleh dipaksa untuk memastikan pendidikan agama anak mereka, tetapi tekanan sosial boleh dikenakan sehingga membuat mereka berasa 'malu' dan terdorong untuk tidak membiarkan anak-anak mereka.
Asatizah terlatih serta kurikulum dan pedogogi (cara pengajaran) agama yang disusun dengan baik diperlukan agar anak-anak kita berasa terangsang untuk belajar agama.
Mengukuhkan iman anak kita merupakan sebaik-baik bekalan ibu bapa dalam menghadapi cabaran dunia yang pesat berubah. Bahkan cara ini melindungi mereka dari jerat ajaran sesat, termasuk fahaman pelampau yang boleh mengancam keharmonian negara.
Ingatlah bahawa asas Islam bermula dengan wahyu pertama ialah 'Bacalah' - seruan mencari ilmu, terlebih utama ilmu agama.
Kita berdosa jika membiarkan anak kita 'diyatimkan' oleh ilmu agama dek kesilapan dan pengabaian peranan ibu bapa.
Oleh itu, masjid dan pertubuhan Islam perlu memikirkan strategi berkesan di peringkat kejiranan demi memastikan setiap anak Islam menghadiri kelas agama.
Tentulah untuk lebih mudah mendekati umat Islam, masjid dan badan Islam perlu memiliki daftar umat Islam di kawasan masing-masing. Ini boleh diperolehi daripada daftar pembayar zakat.
Tiada suatu tugas yang mudah dalam membetulkan masyarakat. Namun dalam setiap kesukaran, akan menanti jalan keluar ke arah kesenangan.
Oleh itu, amat wajar agar usaha mendekati keluarga yang tidak menghantar anak-anak mengikuti kelas agama dijadikan sebagai satu dari kayu ukur kelakonan (berdasarkan Indeks Kelakonan Utama) sesebuah masjid kejiranan.
Kita perlu bertindak sebelum mengeluh seolah-olah kehilangan punca.
Nota: Penulis ialah seorang ustaz, pemimpin masyarakat dan pemikir.
KOMENTAR
PANDANGAN
Jangan sampai kehilangan punca
Oleh
Pasuni Maulan
SEBAHAGIAN masyarakat kita masih lagi mewarisi pelbagai masalah sejak beberapa dekad yang lalu - penagihan dadah, jenayah, kehamilan remaja, penceraian dan sebagainya
Perangkaan penghuni di pusat tahanan bagi kesalahan juvena dan jenayah dewasa kurang diketahui umum. Namun bersandarkan kes-kes yang dipaparkan di media massa, dapat disimpulkan jumlah pesalah 'berbangsa Melayu' melebihi kadar penduduk Melayu/Islam Singapura.
Masalah sosial bak tiada akan berakhir - laksana membawa tepung dalam karung reput. Ditutup lubang yang bocor, tempat lain pula yang merekah sehingga tepung bertaburan.
Telah tiba masanya usaha gigih yang dilakukan berbagai pihak perlu dinilai semula. Dalam ruangan terhad ini, saya ingin menyentuh betapa penting mendisiplinkan peri laku anak muda kita.
Program pendidikan seks remaja
Banyak wang yang telah dibelanjakan untuk menjayakan program pendidikan seks remaja. Apakah ukur tara kejayaan yang telah ditetapkan sudah dicapai?
Adakah program sedemikian sekadar meningkatkan kesedaran atau megurangkan kes salah laku seks? Hal ini perlu disemak dengan tuntas.
Jangan jadi anjing menyalak bukit. Jika hubungan bebas anak-anak di peringkat sekolah dan remaja dibiarkan, bererti apa jua program asuhan seks untuk remaja mungkin tidak berkesan.
Kian ketara pelajar seawal menengah dua dan tiga berpimpin tangan ketika pergi dan pulang dari sekolah. Bagi yang lebih lebih tinggi umurnya pula, pergaulan mereka semakin memualkan - seperti tidak segan silu bercumbu di pengangkutan awam dan ditempat umum.
Usaha meningkatkan umur perkahwinan dari 16 tahun kepada 18 tahun diharapkan dapat mengurangkan pasangan muda yang ingin bernikah.
Namun di sebalik itu, ia hanyalah sekadar melambatkan mereka menjadi pasangan suami isteri yang sah tetapi hubungan bebas terus berkembang.
Kajian menyeluruh perlu diadakan tentang hubungan seks bebas dan kaitannya dengan penghayatan beragama keluarga dan tahap sosio ekonomi mereka serta pendidikan agama yang dilalui para remaja.
Masjid dan badan Islam wajar diserahkan tugas menyampaikan pendidikan seks bersendikan agama secara khusus atau diselitkan dalam kurikulum madrasah hujung minggu.
Mewajibkan pendidikan agama
Pemerintah menekankan peri penting pendidikan dan sudah melaksanakan Pendidikan Wajib (CE) sejak hampir sedekad yang lalu untuk memastikan semua anak Singapura diberikan peluang asas meraih ilmu bagi menyahut cabaran masa depan Negara.
Mereka yang tidak mendaftarkan anak bagi pengambilan murid ke darjah satu akan dikesan dan ibu bapa mereka akan dinasihatkan sehingga didenda jika melengahkan tanggungjawab asas ini.
Sayangnya, pendidikan agama tidak termasuk dalam CE. Hal ini dapat difahami kerana konteks sekular Singapura. Namun, ia menjadi kewajipan pada diri ibu bapa untuk memastikan anak-anak mereka diberikan pendidikan agama.
Sehingga kini jumlah anak Islam yang tidak menghadiri kelas-kelas agama dikatakan masih banyak. Bukankah ini merupakan satu cabaran untuk kita atasi?
Tanpa pendidikan agama yang disampaikan dengan berkesan kepada anak-anak kita, dikhuatiri akan kehilangan jati diri mereka sebagai Muslim yang bertanggungjawab.
Memang ibu bapa tidak boleh dipaksa untuk memastikan pendidikan agama anak mereka, tetapi tekanan sosial boleh dikenakan sehingga membuat mereka berasa 'malu' dan terdorong untuk tidak membiarkan anak-anak mereka.
Asatizah terlatih serta kurikulum dan pedogogi (cara pengajaran) agama yang disusun dengan baik diperlukan agar anak-anak kita berasa terangsang untuk belajar agama.
Mengukuhkan iman anak kita merupakan sebaik-baik bekalan ibu bapa dalam menghadapi cabaran dunia yang pesat berubah. Bahkan cara ini melindungi mereka dari jerat ajaran sesat, termasuk fahaman pelampau yang boleh mengancam keharmonian negara.
Ingatlah bahawa asas Islam bermula dengan wahyu pertama ialah 'Bacalah' - seruan mencari ilmu, terlebih utama ilmu agama.
Kita berdosa jika membiarkan anak kita 'diyatimkan' oleh ilmu agama dek kesilapan dan pengabaian peranan ibu bapa.
Oleh itu, masjid dan pertubuhan Islam perlu memikirkan strategi berkesan di peringkat kejiranan demi memastikan setiap anak Islam menghadiri kelas agama.
Tentulah untuk lebih mudah mendekati umat Islam, masjid dan badan Islam perlu memiliki daftar umat Islam di kawasan masing-masing. Ini boleh diperolehi daripada daftar pembayar zakat.
Tiada suatu tugas yang mudah dalam membetulkan masyarakat. Namun dalam setiap kesukaran, akan menanti jalan keluar ke arah kesenangan.
Oleh itu, amat wajar agar usaha mendekati keluarga yang tidak menghantar anak-anak mengikuti kelas agama dijadikan sebagai satu dari kayu ukur kelakonan (berdasarkan Indeks Kelakonan Utama) sesebuah masjid kejiranan.
Kita perlu bertindak sebelum mengeluh seolah-olah kehilangan punca.
Nota: Penulis ialah seorang ustaz, pemimpin masyarakat dan pemikir.
Kenapa Perlu belajar Mandarin oleh Ismail Pantek
30 Mei 2010
EKSTRA!
Kenapa perlu belajar Mandarin?
Usah anggap ia bahasa asing yang hanya akan menyusahkan diri dan anak-anak kita, sebaliknya anggap ia alat tingkatkan daya saing
TIDAK berapa lama lagi, Majlis Bahasa Melayu kita akan memulakan Bulan Bahasa Melayu.
Ia satu usaha murni untuk menggalakkan masyarakat kita, terutama anak-anak muda, agar lebih cintakan bahasa ibunda mereka.
Namun, bukan soal itu yang ingin saya ketengahkan dalam rencana saya kali ini, tetapi sebaliknya bahasa Cina, atau lebih khusus lagi, Mandarin.
Terus terang, kita perlu mempercepat langkah belajar bahasa tersebut demi penakatan kita dalam era globalisasi ini.
Mungkin ada daripada anda menganggap Mandarin itu hanya untuk orang-orang Cina dan kita tidak perlu menggunakannya, apa lagi sampai nak bersusah payah  belajar bahasa tersebut.
Buat apa nak pikul satu beban lagi, sedangkan sekarang sahaja kita menghadapi cabaran besar menguasai dua bahasa - Melayu dan Inggeris? Itu belum termasuk bahasa Arab, bahasa agama kita.
Terserah pada anda membuat kesimpulan.
Tetapi, bagi saya, kita perlu bersikap pragmatik dan membuka minda kita kepada tuntutan zaman sekarang serta keperluan masa depan.
Kita kini berada dalam era globalisasi atau pensejagatan yang melihat kemunculan China sebagai satu kuasa besar ekonomi dan politik yang baru. Ia menuntut satu perubahan paradigma dalam diri kita.
Cakap mudahnya, kita perlu buat perubahan pada pemikiran kita kerana pemikiran lama tidak akan mampu membawa kita untuk bersaing dengan orang lain.
Sekarang sahaja, kita makin sering mendengar keluhan anak-anak Melayu kita (dan juga orang bukan Cina) yang kecewa apabila pekerjaan yang diiklankan memerlukan mereka sekurangkurangnya boleh bertutur Mandarin.
Kita anggap ini satu diskriminasi dan amalan tidak adil.
Ia bahkan turut diberi perhatian pemerintah dan juga kesatuan sekerja, yang kemudian menasihatkan majikan agar bersikap lebih adil dan tidak mengamalkan diskriminasi kaum, agama dan juga bahasa.
Tetapi, kita juga mesti bersikap realistik. Sampai bila kita dapat menahan arus penggunaan Mandarin daripada melanda kita?
Apakah kita masih mahu berdegil hingga akhirnya membiarkan diri ditenggelami arus tersebut?
Mengapa perlu belajar Mandarin?
Faktor utamanya ialah negara China yang kian muncul sebagai kuasa besar dunia dengan penduduk lebih 1 bilion orang.
Dengan pasaran sebesar itu ( melebihi jumlah penduduk Amerika, Eropah dan Jepun keseluruhannya), tiada siapa yang mampu untuk tidak mempedulikan peluang-peluang perniagaan dengan negara tersebut.
Walaupun kian ramai rakyat dan pengusaha China sendiri yang berusaha belajar bahasa Inggeris, bahasa perdagangan antarabangsa sekarang ini, mereka tentunya lebih senang dan percaya berurusan dengan orang asing yang mampu menjalin komunikasi dengan menggunakan bahasa Mandarin yang baik.
Berjuta-juta orang bukan Cina kini giat mempelajari Mandarin, dengan pemerintah China sendiri menganggarkan angka ini sudah menghampiri 100 juta orang sekarang.
Pentingnya mempelajari Mandarin juga disedari oleh orang-orang bukan Asia seperti Amerika dan Eropah.
Bahkan, Indonesia sendiri, negara jiran terdekat kita, kian menggalakkan rakyatnya menguasai Mandarin.
Hakikatnya, Mandarin kian menjadi mata pelajaran bahasa asing utama di banyak negara, mengatasi kedudukan bahasa-bahasa asing lainnya seperti Perancis, Jerman, Jepun dan Sepanyol.
Bagaimana dengan Singapura sendiri?
Keadaan kita di sini sudah jelas, umpama pepatah 'sudah terang lagi bersuluh'.
Dengan kaum Cina yang membentuk 75 peratus jumlah penduduk Singapura, dan dengan urusan perniagaan yang semakin berlipat ganda dengan negara China, peri pentingnya Mandarin sudah tidak perlu diperdebat.
Cuma, yang menjadi persoalan, sampai bila masyarakat Melayu kita hendak berdiam diri dan menutup mata daripada hakikat tersebut?
Jawabnya mudah. Kita harus mempercepat langkah mempelajari bahasa tersebut.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa Mandarin adalah salah satu bahasa yang amat sulit untuk dipelajari, terutama dari segi tulisan.
Tetapi itu tidak harus mematikan semangat kita. Tambahan pula, sudah ada anak-anak Melayu kita yang mula mempelajarinya, bahkan ada yang sudah meraih manfaat daripada kelebihan menguasai bahasa tersebut.
Memang tidak semua mampu belajar sampai tiga bahasa. Lantaran itu, kita perlu mendekatinya selangkah demi selangkah.
Nasihat saya, anda yang mampu, belajarlah dari sekarang.
Galakkan anak-anak kita agar ambil kesempatan mengikuti dengan serius kelas-kelas Mandarin yang ditawarkan di sekolah sebagai tambahan kepada bahasa Inggeris dan bahasa ibunda.
Bagi yang dewasa, carilah kelas-kelas Mandarin yang diadakan di kelab-kelab masyarakat dan sebagainya.
Yang paling penting, bagi saya, kita betulkan sikap kita terhadap Mandarin.
Jangan anggap ia sebagai bahasa asing yang hanya akan menyusahkan diri dan anak-anak kita.
Tetapi, anggaplah ia sebagai satu alat untuk meningkatkan daya saing kita, bukan sahaja di Singapura, bahkan di luar negara, terutama China.
Bagi saya, Mandarin tidak akan mengancam kedudukan bahasa Melayu kita, selagi kita yakin dan berpegang teguh pada jati diri kita.
EKSTRA!
Kenapa perlu belajar Mandarin?
Usah anggap ia bahasa asing yang hanya akan menyusahkan diri dan anak-anak kita, sebaliknya anggap ia alat tingkatkan daya saing
TIDAK berapa lama lagi, Majlis Bahasa Melayu kita akan memulakan Bulan Bahasa Melayu.
Ia satu usaha murni untuk menggalakkan masyarakat kita, terutama anak-anak muda, agar lebih cintakan bahasa ibunda mereka.
Namun, bukan soal itu yang ingin saya ketengahkan dalam rencana saya kali ini, tetapi sebaliknya bahasa Cina, atau lebih khusus lagi, Mandarin.
Terus terang, kita perlu mempercepat langkah belajar bahasa tersebut demi penakatan kita dalam era globalisasi ini.
Mungkin ada daripada anda menganggap Mandarin itu hanya untuk orang-orang Cina dan kita tidak perlu menggunakannya, apa lagi sampai nak bersusah payah  belajar bahasa tersebut.
Buat apa nak pikul satu beban lagi, sedangkan sekarang sahaja kita menghadapi cabaran besar menguasai dua bahasa - Melayu dan Inggeris? Itu belum termasuk bahasa Arab, bahasa agama kita.
Terserah pada anda membuat kesimpulan.
Tetapi, bagi saya, kita perlu bersikap pragmatik dan membuka minda kita kepada tuntutan zaman sekarang serta keperluan masa depan.
Kita kini berada dalam era globalisasi atau pensejagatan yang melihat kemunculan China sebagai satu kuasa besar ekonomi dan politik yang baru. Ia menuntut satu perubahan paradigma dalam diri kita.
Cakap mudahnya, kita perlu buat perubahan pada pemikiran kita kerana pemikiran lama tidak akan mampu membawa kita untuk bersaing dengan orang lain.
Sekarang sahaja, kita makin sering mendengar keluhan anak-anak Melayu kita (dan juga orang bukan Cina) yang kecewa apabila pekerjaan yang diiklankan memerlukan mereka sekurangkurangnya boleh bertutur Mandarin.
Kita anggap ini satu diskriminasi dan amalan tidak adil.
Ia bahkan turut diberi perhatian pemerintah dan juga kesatuan sekerja, yang kemudian menasihatkan majikan agar bersikap lebih adil dan tidak mengamalkan diskriminasi kaum, agama dan juga bahasa.
Tetapi, kita juga mesti bersikap realistik. Sampai bila kita dapat menahan arus penggunaan Mandarin daripada melanda kita?
Apakah kita masih mahu berdegil hingga akhirnya membiarkan diri ditenggelami arus tersebut?
Mengapa perlu belajar Mandarin?
Faktor utamanya ialah negara China yang kian muncul sebagai kuasa besar dunia dengan penduduk lebih 1 bilion orang.
Dengan pasaran sebesar itu ( melebihi jumlah penduduk Amerika, Eropah dan Jepun keseluruhannya), tiada siapa yang mampu untuk tidak mempedulikan peluang-peluang perniagaan dengan negara tersebut.
Walaupun kian ramai rakyat dan pengusaha China sendiri yang berusaha belajar bahasa Inggeris, bahasa perdagangan antarabangsa sekarang ini, mereka tentunya lebih senang dan percaya berurusan dengan orang asing yang mampu menjalin komunikasi dengan menggunakan bahasa Mandarin yang baik.
Berjuta-juta orang bukan Cina kini giat mempelajari Mandarin, dengan pemerintah China sendiri menganggarkan angka ini sudah menghampiri 100 juta orang sekarang.
Pentingnya mempelajari Mandarin juga disedari oleh orang-orang bukan Asia seperti Amerika dan Eropah.
Bahkan, Indonesia sendiri, negara jiran terdekat kita, kian menggalakkan rakyatnya menguasai Mandarin.
Hakikatnya, Mandarin kian menjadi mata pelajaran bahasa asing utama di banyak negara, mengatasi kedudukan bahasa-bahasa asing lainnya seperti Perancis, Jerman, Jepun dan Sepanyol.
Bagaimana dengan Singapura sendiri?
Keadaan kita di sini sudah jelas, umpama pepatah 'sudah terang lagi bersuluh'.
Dengan kaum Cina yang membentuk 75 peratus jumlah penduduk Singapura, dan dengan urusan perniagaan yang semakin berlipat ganda dengan negara China, peri pentingnya Mandarin sudah tidak perlu diperdebat.
Cuma, yang menjadi persoalan, sampai bila masyarakat Melayu kita hendak berdiam diri dan menutup mata daripada hakikat tersebut?
Jawabnya mudah. Kita harus mempercepat langkah mempelajari bahasa tersebut.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa Mandarin adalah salah satu bahasa yang amat sulit untuk dipelajari, terutama dari segi tulisan.
Tetapi itu tidak harus mematikan semangat kita. Tambahan pula, sudah ada anak-anak Melayu kita yang mula mempelajarinya, bahkan ada yang sudah meraih manfaat daripada kelebihan menguasai bahasa tersebut.
Memang tidak semua mampu belajar sampai tiga bahasa. Lantaran itu, kita perlu mendekatinya selangkah demi selangkah.
Nasihat saya, anda yang mampu, belajarlah dari sekarang.
Galakkan anak-anak kita agar ambil kesempatan mengikuti dengan serius kelas-kelas Mandarin yang ditawarkan di sekolah sebagai tambahan kepada bahasa Inggeris dan bahasa ibunda.
Bagi yang dewasa, carilah kelas-kelas Mandarin yang diadakan di kelab-kelab masyarakat dan sebagainya.
Yang paling penting, bagi saya, kita betulkan sikap kita terhadap Mandarin.
Jangan anggap ia sebagai bahasa asing yang hanya akan menyusahkan diri dan anak-anak kita.
Tetapi, anggaplah ia sebagai satu alat untuk meningkatkan daya saing kita, bukan sahaja di Singapura, bahkan di luar negara, terutama China.
Bagi saya, Mandarin tidak akan mengancam kedudukan bahasa Melayu kita, selagi kita yakin dan berpegang teguh pada jati diri kita.
Masa depan bahasa perlu jiwa kepimpinan oleh Yahya Hamid
23 Mei 2010
FORUM
Masa depan bahasa perlu jiwa kepimpinan
SAYA terpanggil mengusulkan suatu perubahan sikap mendasar orang Melayu terhadap bahasa ibundanya kerana keterkaitan budaya dan jati diri kita sebagai orang Melayu. Dua perkara yang perlu ditekankan adalah: Nilai niaga dan rasa bangga.
Pertama, penekanan terhadap bahasa Melayu sebagai bahasa yang bernilai niaga. Bahasa Melayu adalah bahasa Nusantara dengan sekitar 300 juta pengguna. Jumlah yang begitu besar tentulah mengundang pasaran niaga yang juga besar.
Kedua, tingkatkan rasa bangga terhadap bahasa Melayu dan keupayaan berbahasa Melayu. Sebenarnya bahasa Melayu sudah pun 'berakar umbi' sejak zaman Kerajaan Sriwijaya kira-kira 1,600 tahun lalu.
Menurut Darwis Harahap dalam bukunya Sejarah Pertumbuhan Bahasa Melayu terbitan Universiti Sains Malaysia:
"Aksara Rencong ialah huruf Melayu Tua yang lebih tua daripada aksara Jawa Kuno (tulisan Kawi). Masyarakat yang telah memiliki kemahiran bertulis dianggap sebagai masyarakat yang telah tinggi peradabannya dan tentu telah mempunyai masyarakat yang berkurun- kurun lamanya."
Para pedagang dari India dan negeri Arab, dan pendakwah Islam dan penjajah umumnya, menggunakan bahasa Melayu dalam hubungan mereka dengan orang-orang tempatan kerana bahasa Melayu sudah pun menjadi lingua franca atau bahasa perantaraan di Nusantara pada ketika itu.
Dengan dilaungkan Sumpah Pemuda pada 28 Oktober 1928 oleh pejuang kemerdekaan Indonesia dan dengan tercapainya kemerdekaan Indonesia pada 1945, bahasa Melayu dimartabatkan dengan diangkatnya bahasa Indonesia sebagai bahasa kesatuan dan persatuan Indonesia.
Dalam buku bertajuk Cermat Berbahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi tulisan Zaenal Arifin dan Amran Tasai, persoalan ini ditimbulkan: "Mengapakah Bahasa Melayu Diangkat Menjadi Bahasa Indonesia?"(Halaman 8). Mereka mengemukakan empat sebab sebagai berikut:
1. Bahasa Melayu sudah merupakan lingua franca (bahasa perantara) di Indonesia, bahasa perhubungan dan bahasa perdagangan.
2. Sistem bahasa Melayu sederhana, mudah dipelajari kerana bahasa ini tidak dikenal sebagai tingkatan bahasa, seperti dalam Bahasa Jawa (ngoko, kromo) atau perbezaan bahasa kasar dan halus seperti dalam Bahasa Sunda (kasar, lemes).
3. Suku Jawa, suku Sunda dan suku-suku lain dengan sukarela menerima bahasa Indonesia sebagai bahasa nasional.
4. Bahasa Melayu mempunyai kesanggupan untuk dipakai sebagai bahasa kebudayaan dalam erti yang luas.
Keputusan yang diambil para pejuang kemerdekaan Indonesia mengangkat bahasa Melayu menjadi Bahasa Indonesia adalah bijaksana dan tepat, dan kerana inilah kita dapat berhubungan lebih erat lagi sesama kita melewati perbatasan negara.
Jadi, tidak ada alasan baik bagi para pemimpin Melayu di Singapura tidak menguasai bahasa Melayu dan tidak menggunakannya dalam suasana yang sesuai.
Yahya Hamid
FORUM
Masa depan bahasa perlu jiwa kepimpinan
SAYA terpanggil mengusulkan suatu perubahan sikap mendasar orang Melayu terhadap bahasa ibundanya kerana keterkaitan budaya dan jati diri kita sebagai orang Melayu. Dua perkara yang perlu ditekankan adalah: Nilai niaga dan rasa bangga.
Pertama, penekanan terhadap bahasa Melayu sebagai bahasa yang bernilai niaga. Bahasa Melayu adalah bahasa Nusantara dengan sekitar 300 juta pengguna. Jumlah yang begitu besar tentulah mengundang pasaran niaga yang juga besar.
Kedua, tingkatkan rasa bangga terhadap bahasa Melayu dan keupayaan berbahasa Melayu. Sebenarnya bahasa Melayu sudah pun 'berakar umbi' sejak zaman Kerajaan Sriwijaya kira-kira 1,600 tahun lalu.
Menurut Darwis Harahap dalam bukunya Sejarah Pertumbuhan Bahasa Melayu terbitan Universiti Sains Malaysia:
"Aksara Rencong ialah huruf Melayu Tua yang lebih tua daripada aksara Jawa Kuno (tulisan Kawi). Masyarakat yang telah memiliki kemahiran bertulis dianggap sebagai masyarakat yang telah tinggi peradabannya dan tentu telah mempunyai masyarakat yang berkurun- kurun lamanya."
Para pedagang dari India dan negeri Arab, dan pendakwah Islam dan penjajah umumnya, menggunakan bahasa Melayu dalam hubungan mereka dengan orang-orang tempatan kerana bahasa Melayu sudah pun menjadi lingua franca atau bahasa perantaraan di Nusantara pada ketika itu.
Dengan dilaungkan Sumpah Pemuda pada 28 Oktober 1928 oleh pejuang kemerdekaan Indonesia dan dengan tercapainya kemerdekaan Indonesia pada 1945, bahasa Melayu dimartabatkan dengan diangkatnya bahasa Indonesia sebagai bahasa kesatuan dan persatuan Indonesia.
Dalam buku bertajuk Cermat Berbahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi tulisan Zaenal Arifin dan Amran Tasai, persoalan ini ditimbulkan: "Mengapakah Bahasa Melayu Diangkat Menjadi Bahasa Indonesia?"(Halaman 8). Mereka mengemukakan empat sebab sebagai berikut:
1. Bahasa Melayu sudah merupakan lingua franca (bahasa perantara) di Indonesia, bahasa perhubungan dan bahasa perdagangan.
2. Sistem bahasa Melayu sederhana, mudah dipelajari kerana bahasa ini tidak dikenal sebagai tingkatan bahasa, seperti dalam Bahasa Jawa (ngoko, kromo) atau perbezaan bahasa kasar dan halus seperti dalam Bahasa Sunda (kasar, lemes).
3. Suku Jawa, suku Sunda dan suku-suku lain dengan sukarela menerima bahasa Indonesia sebagai bahasa nasional.
4. Bahasa Melayu mempunyai kesanggupan untuk dipakai sebagai bahasa kebudayaan dalam erti yang luas.
Keputusan yang diambil para pejuang kemerdekaan Indonesia mengangkat bahasa Melayu menjadi Bahasa Indonesia adalah bijaksana dan tepat, dan kerana inilah kita dapat berhubungan lebih erat lagi sesama kita melewati perbatasan negara.
Jadi, tidak ada alasan baik bagi para pemimpin Melayu di Singapura tidak menguasai bahasa Melayu dan tidak menggunakannya dalam suasana yang sesuai.
Yahya Hamid
Jangan Sampai sekadar menjadi bahasa pasar oleh Mohamad Farhan
23 Mei 2010
FORUM
Jangan sampai sekadar menjadi bahasa pasar
MEMBACA surat Encik Wahid Noordin (Tiada jalan pintas kuasai dan cintai bahasa Melayu, BH, 19 Mei), saya terpanggil untuk mengongsi pandangan.
Masalah penguasaan bahasa Melayu, terutama sekali di kalangan pelajar dan golongan muda, hangat dibincangkan semenjak usulan semakan ke atas kurikulum bahasa ibunda ditimbulkan oleh Kementerian Pendidikan (MOE).
Kebimbangan atas kesannya jelas terlihat daripada kepantasan tindakan Kesatuan Guru-guru Melayu Singapura (KGMS) dan Persatuan Guru-guru Bahasa Melayu (PGBM) membincangkannya dengan pihak MOE.
Huraian bagi masalah penguasaan bahasa Melayu, terutama di kalangan pelajar dan golongan muda, sebenarnya telah lama dibincangkan bahasawan dan guru-guru bahasa Melayu kita.
Antaranya ialah perlunya mendidik anak-anak kita dengan penggunaan bahasa Melayu yang betul semenjak kecil lagi, sesuai dengan pepatah melentur buluh dari rebungnya.
Hendaklah kita membiasakan mereka membaca akhbar Berita Harian serta buku dan bahan-bahan bacaan dalam bahasa Melayu.
Tatkala menonton televisyen bersama keluarga, kita boleh membiasakan mereka menonton siaran berita dengan memberi perhatian kepada penyampaiannya yang fasih dan lancar.
Kita juga boleh menjadikan beberapa pengacara televisyen sebagai contoh bagi anak-anak kita.
Pengacara yang fasih dwibahasa seperti Najip Ali pula boleh kita jadikan contoh bahawa tidak mustahil untuk menguasai kedua-dua bahasa Inggeris dan Melayu dengan baik.
Ini bererti kita perlu menjadikan rumah kita sebagai madrasah pertama bagi anak-anak kita menguasai dan mencintai bahasa Melayu.
Selain saranan di atas, hendaklah kita sendiri membiasakan penggunaan bahasa Melayu yang baik bersama ahli keluarga.
Barulah kemudian langkah ini dapat diteruskan bersama saudara-mara dan sahabat-handai.
Akhir sekali, teringat saya akan nasihat imam Masjidil Haram, Allahyarham Syeikh Muhammad bin Salih al-Utsaimin, kepada keluarganya: “Janganlah jadi seperti suatu kaum yang walaupun menguasai bahasa Arab yang fasih, mereka tetap menggunakan bahasa pasar.â€
Saya rasa nasihat itu amat sesuai bagi kita.
Mohamed Farhan
Mohamed Samsudin
FORUM
Jangan sampai sekadar menjadi bahasa pasar
MEMBACA surat Encik Wahid Noordin (Tiada jalan pintas kuasai dan cintai bahasa Melayu, BH, 19 Mei), saya terpanggil untuk mengongsi pandangan.
Masalah penguasaan bahasa Melayu, terutama sekali di kalangan pelajar dan golongan muda, hangat dibincangkan semenjak usulan semakan ke atas kurikulum bahasa ibunda ditimbulkan oleh Kementerian Pendidikan (MOE).
Kebimbangan atas kesannya jelas terlihat daripada kepantasan tindakan Kesatuan Guru-guru Melayu Singapura (KGMS) dan Persatuan Guru-guru Bahasa Melayu (PGBM) membincangkannya dengan pihak MOE.
Huraian bagi masalah penguasaan bahasa Melayu, terutama di kalangan pelajar dan golongan muda, sebenarnya telah lama dibincangkan bahasawan dan guru-guru bahasa Melayu kita.
Antaranya ialah perlunya mendidik anak-anak kita dengan penggunaan bahasa Melayu yang betul semenjak kecil lagi, sesuai dengan pepatah melentur buluh dari rebungnya.
Hendaklah kita membiasakan mereka membaca akhbar Berita Harian serta buku dan bahan-bahan bacaan dalam bahasa Melayu.
Tatkala menonton televisyen bersama keluarga, kita boleh membiasakan mereka menonton siaran berita dengan memberi perhatian kepada penyampaiannya yang fasih dan lancar.
Kita juga boleh menjadikan beberapa pengacara televisyen sebagai contoh bagi anak-anak kita.
Pengacara yang fasih dwibahasa seperti Najip Ali pula boleh kita jadikan contoh bahawa tidak mustahil untuk menguasai kedua-dua bahasa Inggeris dan Melayu dengan baik.
Ini bererti kita perlu menjadikan rumah kita sebagai madrasah pertama bagi anak-anak kita menguasai dan mencintai bahasa Melayu.
Selain saranan di atas, hendaklah kita sendiri membiasakan penggunaan bahasa Melayu yang baik bersama ahli keluarga.
Barulah kemudian langkah ini dapat diteruskan bersama saudara-mara dan sahabat-handai.
Akhir sekali, teringat saya akan nasihat imam Masjidil Haram, Allahyarham Syeikh Muhammad bin Salih al-Utsaimin, kepada keluarganya: “Janganlah jadi seperti suatu kaum yang walaupun menguasai bahasa Arab yang fasih, mereka tetap menggunakan bahasa pasar.â€
Saya rasa nasihat itu amat sesuai bagi kita.
Mohamed Farhan
Mohamed Samsudin
Labels:
bahasa ibunda,
bahasa Melayu,
nasib bahasa melayu
Subscribe to:
Posts (Atom)