2 Mei
2012
KOMENTAR
PANDANGAN
Penolakan konsep rumpun Melayu di
Indonesia
Oleh
Zin Mahmud
TIDAK lama dahulu, akhbar Kompas, Indonesia, menyiarkan laporan
ini:
'Anggapan yang salah jika dikatakan Indonesia merupakan bangsa serumpun
dengan Malaysia. Indonesia lebih hebat dan lebih beragam dibandingkan
Malaysia.
'Kalau disebut bangsa serumpun, identik dengan Melayu saja, sedangkan suku
bangsa, bahasa, dan budaya suku lain dinihilkan (ditiadakan).
'Serumpun apanya? Dalam bidang suku dan budaya, Malaysia tidak ada kaitannya
sama sekali dengan budaya Papua, Flores, maupun budaya lainnya yang ada di
Indonesia. Indonesia lebih luas, hebat, dan beragam!' kata sejarawan Dr Anhar
Gonggong dalam Seminar Cross Cultural Fertilization: Sebuah Strategi Kebudayaan
yang berlangsung di Universiti Paramadina Jakarta.
Saya tertarik dengan laporan itu kerana ia menunjukkan bahawa gagasan rumpun
Melayu antara Malaysia dengan Indonesia rupanya ditolak oleh pihak-pihak
tertentu di Indonesia.
Sedangkan di Malaysia, sekurang-kurangnya konsep rumpun Melayu yang meliputi
Malaysia dan Indonesia itu adalah sesuatu yang diterima sebagai fakta sejak
negara ini belum merdeka lagi.
Ia seolah-olah hanya pihak Malaysia, atau lebih tepat lagi orang Melayu di
negara ini, yang terhegeh mahu menjadi saudara serumpun kepada Indonesia,
sedangkan di sebelah seberang sana, ada antara mereka tidak dapat
menerimanya.
Tetapi, saya berasakan penolakan mereka terhadap gagasan rumpun Melayu itu
adalah kerana konsep bangsa Melayu yang ditafsirkan secara berbeza oleh
kedua-dua pihak.
Bagi orang Malaysia, apabila disebut rumpun Melayu, ia meliputi keseluruhan
peribumi yang mendiami seluruh gugusan kepulauan Melayu, dari segi sempadan
politiknya kini meliputi Malaysia dan Indonesia.
Melayu itu hanyalah nama suatu bangsa keluarga besar bagi keseluruhan
bumiputera kepulauan Melayu. Ia merujuk bukan saja Melayu di Semenanjung
Malaysia dan Sumatera, malah semua suku kaum, besar dan kecil, termasuk Jawa,
Aceh, Batak, Iban, Kadazan, Bugis, Banjar hinggalah ke Maluku, Flores malah
Papua. Maknanya keseluruhan peribumi di kepulauan Malaysia dan
Indonesia.
Justeru apabila ada pihak menyebut bahawa Malaysia tidak ada kaitan dengan
Flores dan Papua, maka negara ini dan Indonesia tidak boleh dianggap serumpun,
adalah tidak tepat.
Dalam Malaysia pun, kalau dikira daripada suku kaum, Melayu tidak ada kaitan
dengan Iban dan Kadazan di Sarawak dan Sabah. Tetapi kalau dikira sebagai
serumpun, maka sudah tentu Melayu, Iban, Kadazan dan lain-lain Bumiputera adalah
serumpun. Dari segi suku kaum, sudah tentu Iban di Sarawak dan Kalimantan adalah
berkaitan walaupun mereka berada di negara berbeza.
Dalam Indonesia, kalau dikirakan suku kaum, tentulah Melayu di Sumatera
berbeza daripada peribumi Flores. Begitu juga dengan Jawa.
Bagaimanapun, kini kesemuanya dianggap sebagai satu bukan kerana
masing-masing berada dalam negara yang sama iaitu Indonesia, tetapi dari segi
leluhur adalah menduduki suatu kawasan besar yang berkaitan dan
berhubungan.
Maka Melayu yang disebut sebagai rumpun hanyalah satu istilah. Nama lain
boleh digunakan, umpamanya rumpun Nusantara bagi merujuk pada keseluruhan bangsa
peribumi Malaysia dan Indonesia.
Tetapi perkataan Melayu dipilih kerana kededua negara Malaysia dan Indonesia
menggunakan bahasa Melayu. Maka adalah wajar rumpun bangsa di Malaysia dan
Indonesia ini disebut sebagai Melayu walaupun dari segi darah keturunan atau
budaya adalah berbeza.
Hakikatnya, pemisahan antara Malaysia dengan Indonesia adalah hasil daripada
proses sejarah dengan kehadiran penjajah di rantau ini. Indonesia mewarisi tanah
jajahan Belanda, dan Malaysia tanah jajahan Britain. Tetapi dari segi rumpun,
kedua-dua negara memiliki hubungan yang wajar dicari persamaan, dan bukannya
perbezaan.
Persamaan utama adalah kededuanya menggunakan bahasa Melayu yang menjadi
Bahasa Indonesia dan Bahasa Malaysia. Tetapi ia tetap dikenali sebagai bahasa
Melayu di Brunei, Singapura dan Thailand Selatan.
Orang Malaysia mengakui kehebatan keluasan dan kepelbagaian Indonesia, jauh
lebih daripada Malaysia.
Tetapi itu tidak bermakna apabila orang Malaysia mendukung gagasan rumpun
Melayu, ia bertujuan mahu memperkecilkan kedudukan bangsa Indonesia, atau
'menihilkan' peribumi bukan Melayu.
Ini kerana dalam laporan Kompas itu, Dr Anhar menyatakan bahawa bangsa
Indonesia jangan mahu direndahkan oleh bangsa mana pun dengan imingiming
(pujukan) sahabat dekat, bangsa serumpun, dan sebagainya, tetapi di belakang
merendahkan bangsa Indonesia dengan sebutan Indon dan
sebagainya.
'Ingat, Indonesia dalam sejarahnya ketika masih dalam kekuasaan Kerajaan
Sriwijaya dan Majapahit, wilayahnya sangat luas serta mencakup beberapa negara
tetangga sehingga disebut Nusantara,' kata Dr Anhar.
Sebutan Indonesia, kata Dr Anhar, merupakan buah fikiran genius para pendiri
bangsa yang bervisi jauh ke depan untuk menyatukan suku-suku bangsa, bahasa, dan
kebudayaan yang sangat beragam.
Cendekiawan Harry Tjan Silalahi menyatakan jika Indonesia dan Malaysia
dianggap serumpun, maka keberadaan suku dan budaya lain di luar Melayu dianggap
tak ada. 'Pandangan ini sesat dan berbahaya,' ujarnya.
Sungguh keras mereka menolak gagasan rumpun Melayu itu.
Tetapi hakikat sejarahnya, Sri Wijaya, Majapahit dan Melaka adalah serumpun
jua. Mereka berbahasa Melayu. Justeru mereka memiliki memori kolektif serupa
berasaskan sastera serumpun. Air dicincang tidak akan putus.
Nota: Penulis ialah penulis pojok 'Untung Sabut Timbul', di
Mingguan Malaysia. Makalah ini disiarkan kelmarin.
No comments:
Post a Comment