8 Mei
2012
EKSTRA!
WARISAN KITA
Hulu Keris: Kemuncak Seni Ukir Melayu
Oleh
Muhammad Jalani Abu Talib
SEKIRANYA inginkan rumah yang berkonsepkan Melayu, perkara pertama yang
sering menjadi penelitian ialah kayu-kayu yang berukir. Hal ini langsung berbeza
daripada konsep estetika dalam tamadun-tamadun lain yang menjadikan batu mahupun
besi sebagai tumpuan utama.
Bahkan, bagi menilai keagungan tamadun tersebut, evolusi peradaban lazimnya
dilihat dalam konteks artifak-artifak besi dan batu.
Namun, dalam konteks ketamadunan Melayu, kayu memainkan peranan yang lebih
besar. Apatah lagi, ekologi rantau ini kaya dengan sumber kayu.
Dalam rangka pemikiran Melayu, setiap perkara dalam dunia mempunyai roh dan
semangat yang tersendiri.
Tidak terkecuali, kayu dipercayai sebagai bahan yang dianugerahkan Tuhan
dengan kekuatan-kekuatan tertentu.
Kayu yang bersemangat tinggi dibataskan penggunaannya buat
peralatan-peralatan yang setara.
Lantaran itu, tidak menghairankan, kayu- kayu yang bersemangat tinggi
lazimnya digunakan buat seni pertukangan keris.
Apatah lagi, keris merupakan antara seni budaya yang menjadi lambang jati
diri manusia Melayu. Malahan, segala perbincangan tentang kedaulatan dan jati
diri masyarakat Melayu tidak akan lengkap tanpa kaitan dengan keris.
Sejak zaman awal lagi, keris bukan sahaja menjadi lambang kepahlawanan
semata.
Selain bertindak selaku senjata, keris turut dianggap sebagai simbol status
serta pusaka bagi pemilik.
Menariknya, dahulu, majlis pernikahan boleh dilangsungkan tanpa kehadiran
mempelai lelaki, yakni dengan menggunakan keris sebagai
pengganti.
Tidak menghairankan, tukang-tukang kayu Melayu tidak memandang remeh terhadap
pembikinan keris.
Mentelah lagi, mereka menyedari bahawa keris tersebut akan disimpan sesebuah
keluarga buat berzaman. Malah, hayat keris tersebut dijangkakan akan melampaui
jangka hayat hidup mereka sendiri.
Dalam membangunkan keris, tukang keris akan menyimpan bekalan kayu buat hulu
(pemegang) dan sarung keris dalam rumah padi. Kononnya, lewat kaedah tersebut,
semangat kayu akan menjadi semakin menyerlah.
Sementara itu, reka bentuk pakaian keris tersebut akan dilakarkan bersesuaian
dengan kedudukan penempah serta penggunaannya.
Jelasnya, keris tersebut akan dibangunkan bergantung pada perwatakan dan niat
penempah.
Hal ini jelas dapat dilihat dalam reka bentuk hulu kerdas yang sesuai
digunakan dalam pertempuran.
Sementara itu, secara khususnya, reka bentuk hulu tajung dibangunkan untuk
mencerminkan kedudukan dan jawatan pemilik keris.
Mencerminkan kehalusan dan ketelitian para tukang Melayu, pakaian keris
menjadi kebanggaan pemilik pusaka senjata Melayu.
Tanpa disedari ramai, hasil daripada ketelitian yang lebih terhadap pakaian
keris Melayu, seni ukiran pada hulu dan sarung keris menjadi semacam sumber
rujukan.
Lewat pembangunan keris tersebut, dapatlah diteliti sosio-budaya dan akal
fikiran masyarakat pengguna keris tersebut.
Paling jelas sekali, sebelum kedatangan Islam, hulu-hulu keris Melayu
kebanyakannya kuat dipengaruhi gambaran dewa-dewa.
Antaranya termasuklah simbol-simbol dewa Hindu-Buddha seperti Siva, Vishnu,
Garuda, Ganesh, Bima, dan Arjuna.
Lebih penting lagi, bentuk-bentuk tersebut tidak pernah diambil secara
sewenang- wenangnya.
Dalam mengukir hulu mahupun sarung keris yang sesuai, gambaran dewa-dewa yang
dipaparkan haruslah sesuai dengan niat utama bagi pembangunan keris.
Mengambil iktibar daripada hakikat tersebut, bagi menaikkan semangat badi
ataupun gerun pada pihak lawan, gambaran watak Kala digunakan pada
hulu.
Hal ini sengaja dilakukan bagi menaikkan semangat keris agar sesuai dengan
kehendak dan keperluan keris.
Sedangkan demikian, keris yang digunakan dalam acara-acara adat semata akan
menampilkan watak-watak yang berbeza.
Meski begitu, Islam membawa angin perubahan pada gaya ukiran hulu
keris.
Gambaran-gambaran tersebut lama- kelamaan terhakis untuk membentuk gaya yang
abstrak dan moden.
Merujuk pada bentuk garuda, gambaran tersebut kemudiannya telah direka semula
untuk memperlihatkan bentuk ala manusia dalam keadaan menggigil. Bentuk tersebut
digelar sebagai bentuk Jawa Demam.
Menariknya, tanpa disedari ramai, bentuk Jawa Demam turut mencerminkan
psikologi orang Melayu.
Secara politik, masyarakat Melayu belum pernah berhadapan dengan sebarang
kemenangan dengan masyarakat Jawa, khususnya dalam medan perang.
Hakikat tersebut boleh diteliti dalam segenap hikayat dan teks sejarah
Melayu.
Lantaran itu, hulu Jawa Demam merupakan tindak balas songsang masyarakat
Melayu terhadap orang Jawa.
Merumuskan penulisan ini, pembangunan hulu keris, khususnya daripada sudut
seni ukir Melayu merupakan sebuah khazanah yang wajar
dibanggakan.
Sedangkan terdapat pelbagai peradaban luar yang mempunyai seni ukir mereka
tersendiri, seni ukir Melayu mempunyai keunikan tertentu, khususnya atas
kesedaran akan konsep semangat dalam hasil ciptaan Tuhan.
Jelasnya, seni ukir Melayu sekadar menaikkan semangat tersebut dan tidak
berhasrat memberikan bentuk-bentuk tertentu pada perkara yang
mati.
Seni ukir, bagi masyarakat Melayu, ibarat sebuah pelestarian terhadap zat
Tuhan yang langsung ditumpahkan pada alamnya.
No comments:
Post a Comment