Tuesday, May 1, 2012

bahasa dapat buka pintu peluang

28 Apr 2012

SINGAPURA

WAWANCARA BERSAMA ZAQY MOHAMAD
'Bahasa dapat buka pintu peluang'


SETIAP penduduk di Singapura harus berupaya bertutur dengan fasih dalam sekurang-kurangnya dua bahasa.

Menurut Pengerusi Bulan Bahasa 2012, Encik Zaqy Mohamad, kebolehan bertutur dalam beberapa bahasa penting memandangkan penduduk di negara ini terdiri daripada pelbagai kaum.

'Kita harus boleh berkomunikasi dengan kaum lain menggunakan bahasa ibunda mereka kerana ia akan membuka banyak pintu peluang untuk kita.

'Kefasihan bertutur dalam beberapa bahasa juga sangat penting sekiranya kita harus berurusan dengan negara lain.

'Ia sangat berguna dalam merobohkan adangan lebih-lebih lagi jika kita merupakan minoriti di dalam konteks lebih besar,' sambungnya.

Encik Zaqy, yang fasih dalam bahasa Inggeris, bahasa Melayu dan bahasa Perancis, berkata dirinya sendiri telah meraih manfaat daripada kebolehan bertutur dalam beberapa bahasa.

Beliau, yang mengambil bahasa Perancis di peringkat sekolah menengah, berkata kebolehannya bertutur dalam bahasa tersebut telah memberinya peluang mengikuti program pertukaran ke Perancis sewaktu menuntut di universiti dan memudahkan urusannya dalam perundingan perniagaan.

'Kadang-kadang apabila berhubung dengan pelanggan dari Perancis, saya bertutur dengan mereka menggunakan bahasa mereka.

'Ini membuat perundingan menjadi lebih santai dan secara tidak langsung membantu saya dalam urusan perniagaan,' kata Encik Zaqy yang memegang jawatan Ketua Sektor Media dan Perhubungan di Dimension Data.

Beliau memutuskan mempelajari bahasa Perancis kerana pada waktu itu, pasaran Perancis dan Jerman sedang membangun dan kebolehan bertutur dalam bahasa ibunda kedua-dua negara itu dilihat sebagai satu kelebihan.

'Tetapi kini kita melihat pasaran China dan Timur Tengah semakin membangun. Jadi berdasarkan trend ini, kita harus mempelajari bahasa Mandarin dan Arab agar kita turut dapat meraih manfaat daripada pembangunan ini.

'Saya sendiri jika mempunyai masa lapang ingin sekali mempelajari bahasa Mandarin dan Arab,' kata Encik Zaqy sambil menambah jika bahasa Mandarin ditawarkan sewaktu zaman persekolahannya dulu, beliau pasti akan mengambilnya.

Encik Zaqy turut membuat pemerhatian bahawa lebih ramai anak Melayu kini mengambil bahasa ketiga seperti Mandarin dan Arab.

Malah, dua anaknya juga sedang mengikuti kelas bahasa Mandarin sebagai bahasa ketiga.

Namun, dalam mempelajari bahasa asing, Encik Zaqy berkata masyarakat tidak harus lupa dengan bahasa ibunda sendiri.

'Masyarakat Melayu di Singapura dan di rantau ini harus melindungi bahasa ini kerana ia adalah satu warisan yang harus terus dipromosikan kepada anak muda kita,' kata Encik Zaqy.

Menurut Banci Penduduk 2010, 26 peratus anak Melayu berusia dari lima hingga 14 tahun kini membesar dalam keluarga yang bertutur dalam bahasa Inggeris berbanding 9.4 peratus pada 2000.

Sekitar 52 peratus daripada penduduk Cina berusia lima hingga 14 tahun dan 50 peratus daripada penduduk India berusia lima hingga 14 tahun dibesarkan dalam keluarga yang bertutur dalam bahasa Inggeris.

Keadaan sebegitu, kata Encik Zaqy lagi, sukar dielakkan memandangkan bahasa Inggeris adalah bahasa rasmi di tempat kerja, di sekolah dan juga di alam siber.

Namun begitu, beliau mengatakan perkembangan tersebut bukan sesuatu yang merisaukan.

'Di Singapura, kefasihan bertutur dalam dua bahasa menjadi keutamaan. Tidak ditetapkan bahasa yang mana dilihat sebagai lebih penting. Kedua-dua bahasa Inggeris dan bahasa ibunda mesti sama baik,' kata Encik Zaqy.

No comments:

Post a Comment