Sunday, May 13, 2012

gamelan

1 Mei 2012

EKSTRA!

Gamelan Melayu: Menimang Burung Ke Pangkuan Jelata

Oleh
Muhammad Jalani Abu Talib

DALAM persekitaran serba moden dan canggih, muzik Timur sering dianggap sebagai hiburan yang kuno dan purba.

Turut menjadi mangsa, muzik tradisional Melayu yang menerima kesan pukulan daripada alam yang menganggap Barat sebagai kiblat kemodenan.

Kesannya, pengaruh dan kepentingan peradaban sendiri dianaktirikan anak jati dan bangsa.

Di samping itu, anak jati Melayu yang cenderung terhadap budaya leluhurnya dibiarkan mencari jati dirinya sendiri.

Menambahkan garam pada kesan luka, tanpa kesedaran yang mendalam, jati diri mereka dicari daripada gugusan-gugusan pulau yang lain sekitar Nusantara.

Atas dasar realiti masa kini serta kurangnya sumber-sumber kajian mahupun bahan pengajian tentang budaya Melayu, budaya seputar Indonesia menjadi 'santapan' utama.

Dalam konteks muzik gamelan, gamelan Jawa menjadi pilihan.

Sebagai pengenalan, gamelan merupakan himpunan alat muzik yang antara lain menonjolkan gambang, gendang, kenung, bonang, dan gong.

Tanpa disedari ramai, selain daripada versi Jawa, gamelan turut hadir di beberapa daerah lain. Antaranya termasuklah Madura, Bali, Lombok, Sunda dan Semenanjung Malaysia.

Bergantung pada daerah, terdapat variasi-variasi tertentu bagi melahirkan identiti yang kental dan unik.

Misalnya, dalam konteks gamelan Bali, rentak permainan lazimnya lebih rancak manakala gamelan Sunda cenderung ditandai tiupan seruling.

Namun, sesuai dengan istilah 'gamel' ataupun tukul, kesemua versi permainan yang disebut menampilkan peralatan besi yang berdengung apabila dipukul.

Meneliti perkembangan gamelan di tanah Melayu, permainan muzik tersebut pertama kali didedahkan kepada dunia Barat pada 1875 apabila Frank Swettenham menjadi Pesuruhjaya Tinggi Negeri-negeri Melayu Bersekutu pada waktu itu.

Biarpun demikian, gamelan Melayu sebenarnya telah pun hadir jauh lebih awal lagi dan dibawa ke Pahang daripada kerajaan Riau-Lingga.

Malahan, dalam sorotan sejarah, gamelan Melayu masih lagi aktif di Istana Pulau Penyengat, Riau, sekitar 1883-1911 dan dijangkakan telah pun hadir jauh lebih awal lagi.

Terkait dengan sejarah Singapura, Tan Sri Mubin Sheppard, seorang cendekiawan dalam sejarah Melayu, mencatatkan permainan gamelan Melayu di Pekan, Pahang, pada 1811.

Menurutnya, gamelan Melayu telah dimainkan untuk mengiringi majlis persandingan Tengku Hussain dari Singapura dan Wan Esah, adinda kepada Bendahara Tun Ali.

Seterusnya pada 1885, permainan gamelan Melayu telah berkembang ke Terengganu apabila Sultan Zainal Abidin dari Terengganu mula menunjukkan minat terhadap kesenian tersebut.

Terkesan dengan alunan gamelan Melayu, baginda meminjam set gamelan berserta pemainnya daripada kesultanan Lingga.

Kini, permainan gamelan Melayu akhirnya berkembang mekar di Terengganu sedangkan permainan tersebut kian tidak lagi berkembang secara aktif di Pahang mahupun Riau.

Ibarat bunga melati yang kembang mekar, sejak diperkenalkan ke daerah Melayu, gamelan Melayu kini subur dengan lebih daripada 30 rentak asas.

Himpunan lagu-lagu tersebut turut membentuk rentak utama dalam gamelan Melayu.

Sementara itu, permainan gamelan lazimnya diiringi tarian.

Menariknya, tarian-tarian tersebut dirujuk penari gamelan sebagai 'cerita'.

Dalam erti kata lain, karya yang mengiringi tarian sekali gus menampilkan sebuah persembahan teater yang lengkap dengan kesan bunyiannya.

Hal ini antara lainnya dapat dilihat tarian rentak 'timang burung'. Menurut cerita, pada zaman dahulu, ada seorang raja yang telah kehilangan burung kesayangan.

Dalam keadaan serba hiba, baginda cuba mencari burung kesayangannya.

Namun, beliau akhirnya pulang dengan tangan kosong.

Bagi mengubat rindu baginda terhadap burung kesayangannya, beliau akhirnya bertitah agar sejenis tarian dicipta bersempenakan kehilangannya.

Harapnya, lewat tarian tersebut, hatinya yang berduka dapat terubat.

Menggambarkan fenomena masyarakat serta persekitarannya, gamelan Melayu bertindak sebagai wadah bagi merakamkan sosio-budaya, pola pemikiran dan emosi masyarakat Melayu.

Biarpun selaras dengan gamelan Jawa, gamelan Melayu jelasnya lebih dekat dengan jiwa orang Melayu. Apatah lagi pola permainan gamelan Melayu turut jauh lebih ringkas berbanding gamelan Jawa.

Dalam konteks persekitaran seni Melayu Singapura, gamelan Melayu jelasnya lebih dekat dan sesuai dengan selera masyarakat tempatan.

Lewat seni gamelan Melayu, masyarakat tempatan sekali gus didedahkan kepada persekitaran kerajaan Riau-Lingga yang secara langsung terkait dengan sejarah Singapura.

Sayangnya, tanpa kesedaran tersebut dalam kalangan penggiat seni Singapura, seni Melayu yang lebih dekat dengan jiwa tempatan akan terhakis secara bertahap.

Lantaran, bagi mengubat rindu yang teraniaya, penggiat seni hari muka terpaksa bertopangkan seni yang dipinjam namun tidak pernah berkembang secara nyata dalam sejarah bumi sendiri.

No comments:

Post a Comment