1 Mei
2012
EKSTRA!
Gamelan Melayu: Menimang Burung Ke Pangkuan
Jelata
Oleh
Muhammad Jalani Abu Talib
DALAM persekitaran serba moden dan canggih, muzik Timur sering dianggap
sebagai hiburan yang kuno dan purba.
Turut menjadi mangsa, muzik tradisional Melayu yang menerima kesan pukulan
daripada alam yang menganggap Barat sebagai kiblat kemodenan.
Kesannya, pengaruh dan kepentingan peradaban sendiri dianaktirikan anak jati
dan bangsa.
Di samping itu, anak jati Melayu yang cenderung terhadap budaya leluhurnya
dibiarkan mencari jati dirinya sendiri.
Menambahkan garam pada kesan luka, tanpa kesedaran yang mendalam, jati diri
mereka dicari daripada gugusan-gugusan pulau yang lain sekitar
Nusantara.
Atas dasar realiti masa kini serta kurangnya sumber-sumber kajian mahupun
bahan pengajian tentang budaya Melayu, budaya seputar Indonesia menjadi
'santapan' utama.
Dalam konteks muzik gamelan, gamelan Jawa menjadi pilihan.
Sebagai pengenalan, gamelan merupakan himpunan alat muzik yang antara lain
menonjolkan gambang, gendang, kenung, bonang, dan gong.
Tanpa disedari ramai, selain daripada versi Jawa, gamelan turut hadir di
beberapa daerah lain. Antaranya termasuklah Madura, Bali, Lombok, Sunda dan
Semenanjung Malaysia.
Bergantung pada daerah, terdapat variasi-variasi tertentu bagi melahirkan
identiti yang kental dan unik.
Misalnya, dalam konteks gamelan Bali, rentak permainan lazimnya lebih rancak
manakala gamelan Sunda cenderung ditandai tiupan seruling.
Namun, sesuai dengan istilah 'gamel' ataupun tukul, kesemua versi permainan
yang disebut menampilkan peralatan besi yang berdengung apabila dipukul.
Meneliti perkembangan gamelan di tanah Melayu, permainan muzik tersebut
pertama kali didedahkan kepada dunia Barat pada 1875 apabila Frank Swettenham
menjadi Pesuruhjaya Tinggi Negeri-negeri Melayu Bersekutu pada waktu
itu.
Biarpun demikian, gamelan Melayu sebenarnya telah pun hadir jauh lebih awal
lagi dan dibawa ke Pahang daripada kerajaan Riau-Lingga.
Malahan, dalam sorotan sejarah, gamelan Melayu masih lagi aktif di Istana
Pulau Penyengat, Riau, sekitar 1883-1911 dan dijangkakan telah pun hadir jauh
lebih awal lagi.
Terkait dengan sejarah Singapura, Tan Sri Mubin Sheppard, seorang cendekiawan
dalam sejarah Melayu, mencatatkan permainan gamelan Melayu di Pekan, Pahang,
pada 1811.
Menurutnya, gamelan Melayu telah dimainkan untuk mengiringi majlis
persandingan Tengku Hussain dari Singapura dan Wan Esah, adinda kepada Bendahara
Tun Ali.
Seterusnya pada 1885, permainan gamelan Melayu telah berkembang ke Terengganu
apabila Sultan Zainal Abidin dari Terengganu mula menunjukkan minat terhadap
kesenian tersebut.
Terkesan dengan alunan gamelan Melayu, baginda meminjam set gamelan berserta
pemainnya daripada kesultanan Lingga.
Kini, permainan gamelan Melayu akhirnya berkembang mekar di Terengganu
sedangkan permainan tersebut kian tidak lagi berkembang secara aktif di Pahang
mahupun Riau.
Ibarat bunga melati yang kembang mekar, sejak diperkenalkan ke daerah Melayu,
gamelan Melayu kini subur dengan lebih daripada 30 rentak asas.
Himpunan lagu-lagu tersebut turut membentuk rentak utama dalam gamelan
Melayu.
Sementara itu, permainan gamelan lazimnya diiringi tarian.
Menariknya, tarian-tarian tersebut dirujuk penari gamelan sebagai 'cerita'.
Dalam erti kata lain, karya yang mengiringi tarian sekali gus menampilkan
sebuah persembahan teater yang lengkap dengan kesan bunyiannya.
Hal ini antara lainnya dapat dilihat tarian rentak 'timang burung'. Menurut
cerita, pada zaman dahulu, ada seorang raja yang telah kehilangan burung
kesayangan.
Dalam keadaan serba hiba, baginda cuba mencari burung kesayangannya.
Namun, beliau akhirnya pulang dengan tangan kosong.
Bagi mengubat rindu baginda terhadap burung kesayangannya, beliau akhirnya
bertitah agar sejenis tarian dicipta bersempenakan
kehilangannya.
Harapnya, lewat tarian tersebut, hatinya yang berduka dapat terubat.
Menggambarkan fenomena masyarakat serta persekitarannya, gamelan Melayu
bertindak sebagai wadah bagi merakamkan sosio-budaya, pola pemikiran dan emosi
masyarakat Melayu.
Biarpun selaras dengan gamelan Jawa, gamelan Melayu jelasnya lebih dekat
dengan jiwa orang Melayu. Apatah lagi pola permainan gamelan Melayu turut jauh
lebih ringkas berbanding gamelan Jawa.
Dalam konteks persekitaran seni Melayu Singapura, gamelan Melayu jelasnya
lebih dekat dan sesuai dengan selera masyarakat tempatan.
Lewat seni gamelan Melayu, masyarakat tempatan sekali gus didedahkan kepada
persekitaran kerajaan Riau-Lingga yang secara langsung terkait dengan sejarah
Singapura.
Sayangnya, tanpa kesedaran tersebut dalam kalangan penggiat seni Singapura,
seni Melayu yang lebih dekat dengan jiwa tempatan akan terhakis secara bertahap.
Lantaran, bagi mengubat rindu yang teraniaya, penggiat seni hari muka
terpaksa bertopangkan seni yang dipinjam namun tidak pernah berkembang secara
nyata dalam sejarah bumi sendiri.
No comments:
Post a Comment