Thursday, October 13, 2011

Wisma Geylang Serai

5 Okt 2011

FORUM

Beberapa syor hidupkan Wisma Geylang Serai


PERDANA Menteri Lee Hsien Loong melalui Rapat Hari Kebangsaan 2011 telah mengumumkan komitmen pemerintah untuk membangunkan kawasan Geylang Serai sebagai Hab Warisan Masyarakat Melayu Singapura.

Saya yakin ramai anggota masyarakat Melayu Singapura yang ingin melihat kawasan Geylang Serai yang bakal dibangunkan semula itu menjadi ikon kebanggaan masyarakat Melayu.

Kita harapkan semoga Geylang Serai menjadi gemilang seperti kawasan Little India dan Chinatown yang berjaya menarik perhatian pengunjung dari dalam dan luar negara.

Seluruh lapisan masyarakat Melayu perlu berganding bahu dengan pemerintah untuk memastikan projek pembangunan semula kawasan Geylang Serai berjaya menjadi pusat pelbagai kegiatan รข€“ budaya, sosial dan ekonomi yang berunsurkan kemelayuan.

Para pelajar dan karyawan dalam bidang seni halus, binaan dan landskap juga diharap dapat memberikan usulan berkaitan reka bentuk bangunan Wisma Geylang Serai dan hiasan untuk kawasan sekitarannya.

Perkataan 'Kampung Melayu' mungkin merupakan suatu istilah yang akrab dan membawa kenangan nostalgik dalam sanubari setiap anggota masyarakat Melayu Singapura.

Namun, sesuai dengan perubahan masa dan konsep pembangunan yang bakal dilakukan, saya ingin menyarankan agar nama Kampung Melayu Geylang Serai dipertingkat menjadi Hab Melayu Geylang Serai.

Istilah 'hab' akan memberi gambaran yang dinamik kepada kawasan Geylang Serai.

Semoga kawasan Geylang Serai yang baru akan menjadi pusat/nadi yang senantiasa berdenyut dengan pelbagai kegiatan masyarakat Melayu Singapura.

Para usahawan Melayu/Islam serta Dewan Perniagaan dan Perusahaan Melayu Singapura (DPPMS) diharapkan dapat merancakkan kegiatan ekonomi dengan perniagaan yang beraneka jenis dan mesra pengguna.

Alangkah baiknya jika ada pusat beli-belah di situ yang menjadi hab produk keperluan Melayu dari pelbagai pelosok dunia.

Semoga hab itu juga menjadi pusat mendapatkan khidmat daripada karyawan Melayu/Islam seperti peguam, doktor, pereka hias dan sebagainya.

Selain itu, pertubuhan Melayu/Islam seperti PPIS, Jamiyah, Persatuan Ain dan beberapa lagi bolehlah diberi peluang bertapak dan mendapat ruang di Wisma Geylang Serai agar memudahkan masyarakat Melayu/Islam yang memerlukan khidmat/bantuan badan-badan tersebut.

Kehadiran restoran makanan halal bertaraf antarabangsa di hab itu juga boleh menjadi daya tarikan kepada pengunjung luar negara agar menjamu selera sambil membeli-belah di kawasaan Hab Melayu Geylang Serai.

Tidak kurang pentingnya ialah peranan yang perlu dimainkan penggiat seni untuk memastikan Hab Melayu Geylang Serai dapat dijadikan hab seni dan kebudayaan Melayu.

Saya ingin menyarankan supaya diadakan kegiatan seni dan kebudayaan secara berkala.

Setelah penat membeli-belah, alangkah baiknya jika berhampiran Wisma Geylang Serai dibangunkan sebuah Taman Aromatik (Aromatic Garden) untuk membolehkan pengunjung menikmati udara harum dan menyegarkan.

Taman tersebut boleh dihiasi dengan tanam-tanaman yang menghasilkan bau wangi lagi menyegarkan.

Tanam-tanaman seperti cempaka, tanjung, melati, mawar, melur, pandan, serai wangi, siantan, limau purut dan lain-lain lagi sesuai untuk mengisi sekitaran taman tersebut.

Kehadiran Taman Aromatik dan Wisma Geylang Serai akan menjadikan Hab Melayu Geylang Serai suatu destinasi yang unik lagi menarik bagi para pengunjung.

Morni Sulaiman

No comments:

Post a Comment