Thursday, October 13, 2011

Melayu harus bangga dengan pencapaian

8 Okt 2011

SINGAPURA

'Melayu harus bangga dengan pencapaian'

Mantan Presiden Nathan: Pelajar dan pekerja catat kemajuan

Oleh
Shamsul Jangarodin
MASYARAKAT Melayu/Islam setempat telah mencatatkan kemajuan besar dan seharusnya berasa bangga dengan pencapaian yang telah diraih selama ini.

Pencapaian itu bukan sahaja dicapai oleh para pelajar Melayu yang cemerlang di institusi pengajian tinggi malah oleh para pekerja yang telah mengikuti kursus-kursus latihan kemahiran.

Namun, mereka tidak seharusnya berpeluk tubuh dengan pencapaian yang ada, sebaliknya terus berusaha lebih gigih dengan pendidikan sebagai pemacu kemajuan.

Demikian pandangan berterus-terang mantan Presiden S R Nathan tentang masyarakat Melayu/Islam dalam satu temu bual eksklusif dengan Berita Harian selepas beliau bersara, baru-baru ini.

Menurut Encik Nathan, beliau telah menyaksikan kedudukan masyarakat Melayu naik ke tahap lebih tinggi sepanjang beliau memegang jawatan tertinggi negara itu selama 12 tahun lalu.

Katanya, pendidikan dan kemahiran lebih baik itu telah mampu menaikkan taraf masyarakat Melayu dan membolehkan mereka hidup lebih selesa tetapi beliau akur kadar kemajuan itu tidak secepat yang diinginkan.

'Semakin ramai anak Melayu maju dalam pelajaran mereka, baik di universiti, politeknik mahupun Institut Pendidikan Teknikal (ITE).

'Kemahiran mereka dapat dipertingkatkan dan dalam banyak industri pengeluaran ramai anak Melayu yang tidak berpendidikan tinggi tapi ada kemahiran, bukan sahaja mampu bekerja malah maju dalam kerjaya.

'Ramai anak Melayu bekerja di ST Engineering, di Sats, membaiki pesawat. Ia bukan doktor atau peguam sahaja. Mereka kini mampu bergerak ke sektor lain. Jadi keseluruhannya saya katakan kemajuan anda besar.

'Anda telah bergerak, sama ada bergerak daripada menggunakan basikal kepada motosikal, kemudian kepada kereta kecil. Semua ini adalah kemajuan dan saya mahu melihat lebih banyak kemajuan dicatatkan. Dan jawapannya ialah pendidikan,' kata Encik Nathan, 87 tahun.

Beliau berkata, usaha lanjut juga perlu dilakukan, khususnya dalam menyedarkan ibu bapa tentang pentingnya pendidikan, bagi memastikan masyarakat Melayu terus mencatat kemajuan.

Beliau juga menegaskan supaya masyarakat Melayu usah menyalahkan orang lain jika mereka lambat atau gagal mencatatkan kemajuan.

'Saya fikir mereka (orang Melayu) telah menunjukkan peningkatan tetapi tidak sepantas yang dimahukan.

'Saya berharap dengan bantuan Mendaki, anda akan dapat mencungkil pelajar cemerlang, mungkin mereka boleh menjadi cendekiawan,' katanya.

Menurutnya, beliau sendiri pernah menemui tiga anak Melayu cemerlang itu yang menuntut di Universiti Cambridge dan Universiti Oxford, yang mencapai kejayaan mereka atas usaha mereka sendiri.

Ditanya nasihat beliau kepada masyarakat Melayu, Encik Nathan berkata selain belajar dengan gigih, seseorang itu harus juga berasa bangga dengan apa yang di lakukannya.

'Walaupun sekadar menjaja, atau bekerja sebagai mekanik atau di kilang pengeluaran, lakukan yang terbaik, tetapi pastikan anak-anak anda tidak melakukan (pekerjaan) yang sama.

'Mereka harus melakukan satu tangga lebih tinggi. Saya rasa ramai ibu bapa Melayu sedang berusaha untuk melakukan sedemikian,' kata Encik Nathan.

No comments:

Post a Comment