Thursday, January 19, 2012

Pantun

17 Jan 2012

EKSTRA!

MARI BERPANTUN
Biar pantun sedap didengar

Oleh
Mohamed Ashik

Pulau Serimbun nampak tepian,
Ombak beralun kolek berlima
Pantun Warisan dalam Asean,
Melestari pantun milik bersama

DATUK, nenek, ayah dan ibu menghantar kita ke sekolah dengan harapan supaya jadi anak berilmu dan pandai.

Bukan saja pandai, bahkan juga diharapkan agar kita jadi bijak, pintar, cerdik, cekap, mahir, pakar dan sebagainya sehingga bergelar sarjana, pendeta dan cendekiawan.

Tetapi sungguh sayang sekali jika di sebalik ilmu yang kita timba itu, kita masih tidak dapat membezakan antara kaca dengan intan untuk menerima nilai-nilai kebaikan dalam hidup.

Dalam menjalani hidup ini yang penuh dengan pancaroba, kita digalakkan supaya bijak membuat penilaian, setelah kita benar-benar memahami sesuatu.

Apabila kita telah pandai, jangan sekali-kali kepandaian kita itu mengubah corak keperibadian, sehingga kita jadi lupa diri, angkuh, sombong dan bermegah-megah. Takut bak dikata dalam pantun:

Pantai landai berteluk empat,
Bahtera berlabuh tidak berlaga;
Sepandai-pandai tupai melompat,
Akhirnya jatuh ke tanah juga.

Berbalik ke tujuan asal, dalam mempelajari pantun, kita juga digalakkan supaya pandai menilai, dan bijak memilih perkataan yang sesuai, supaya pantun bermutu dan sedap kedengaran di telinga. Kita tidak mahu mengarang pantun atas dasar asal boleh, sehingga tidak menghiraukan soal mutu.

Cuba dengar pantun berikut:


Budak-budak atas jambatan,
Campak batu seorang satu;
Ramai duduk di medan,
Campak pantun seorang satu.

Pembayang maksud pantun tadi memang cantik, menggambarkan kebiasaan budak-budak di kampung, yang suka bermain di atas jambatan sambil mencampak batu ke air.

Masyarakat di kampung juga memang suka duduk berkumpul di tanah lapang atau di serambi rumpun, sambil bergurau senda dan berpantun yang menjadi warisan lama ibunda.

Maka lahirlah pantun tadi:

Budak-budak atas jambatan,
Campak batu seorang satu,
Ramai duduk di medan,
Campak pantun seorang satu.

Cuba perhatikan suku kata pada baris ketiga pantun tadi, yang berbunyi 'ramai duduk di medan' tidak cukup dan kalau dipantunkan, kendengarannya janggal: Ramai duduk di medan, kalau ditambah satu perkataan, tentu sedap dipantunkan.

Ramai orang duduk di medan. Hujung ayat pada baris kedua dan keempat sama, 'Campak batu seorang satu, dengan campak pantun seorang satu. Dalam syarat berpantun salah. Pantun tadi semoleknya ditulis begini:


Permai sungguh kampung bertaman,
Nampak dari Tanjung Batu;
Ramai orang duduk di laman,
Campak pantun seorang satu.

Sekian dahulu buat kali ini dan sehingga bertemu lagi di lain terbitan, terimalah salam perpisahan berpantun:


Anak penghulu bermain layang,
Ramai berhimpun di padang terbuka;
Jauh dirindu dekat disayang,
Pantun Warisan jangan dilupa.

No comments:

Post a Comment