Tuesday, January 3, 2012

Menilai Pantun

3 Jan 2012

EKSTRA!

MARI BERPANTUN
Mari kenali, fahami dan menilai pantun

Oleh
Mohamed Ashik
Hiasan meja alas berenda,
Dibeli orang dari tanjung;
Warisan Pantun menemui anda,.
Melestari pantun pusaka dijunjung

PARA pembaca yang bistari lagi jauhari, kali ini saya ingin mengajak anda mengenali dan memahami serta menilai pantun, pusaka ibunda.

Sebagaimana yang dimaklumi, pantun adalah cabang puisi lama, yang mempunyai pelbagai jenis mengikut keadaan, di mana situasi pemantun berada.

Ada pantun nasihat, pendidikan, ditinggal pergi, luahan rasa cinta, kasih sayang, merindu kekasih, mengenang nasib diri, pantun masuk melamar dan meminang dan sebagainya.

Terdapat juga pantun yang mempunyai maksud atau pengertian yang mendalam yang menghendaki kita menafsir apa yang tersurat dan yang tersirat, serta memerlukan kita bermakrifat dan berfirasat.

Apakah yang dimaksudkan makrifat?

Makrifat ialah pengetahuan.

Seperti pengetahuan kita tentang kewujudan dan keesaan Tuhan, sehingga membawa kita kepada satu aras, atau tingkat penyerahan diri kepada Allah swt yang naik setingkat demi setingkat, sehingga akhirnya sampai kepada tingkat keyakinan yang kuat.

Kesannya ialah kita akan menjadi seorang yang mengenal Tuhan dari segi zat dan sifatnya, sehingga akhirnya dapat mengetahui rahsia-rahsia ketuhanan.

Ia membuatkan kita bermakrifat, iaitu memikirkan sedalam-dalamnya tentang sesuatu hingga kita mengetahui benar-benar tentang apa yang kita anuti selama ini.

Kini, kita telah mengerti tentang apa yang dikatakan makrifat.

Tetapi apa pula yang dikatakan firasat?

Firasat ialah keadaan yang dirasakan atau diketahui akan terjadi sesuatu, setelah melihat tingkah laku atau gejala tertentu.

Jadi andainya ada pemantun yang mengemukakan pantun-pantun yang berunsurkan makrifat, dan yang ingin mengukur firasat kita, maka sekurang-kurangnya kita telah bersedia menjawab apa saja pantun yang dijual atau pantun soalan yang dikemukakan kepada kita.

Sekarang cuba teliti pantun ini:

Puteri Kencana bertudung hijau,
Duduk bersemi menjahit perca
Memecah cahaya intan berkilau;
Mengapa bersembunyi di balik kaca.

Pantun ini membawa pengertian bahawa orang yang ada bakat mempunyai ilmu tersendiri, tetapi mengapa masih hendak menipu diri sendiri atau tidak yakin.

Sebagai menjawab pantun yang jual itu, begini jawapannya:

Rempah jintan, di Kota Raya,
Anyaman ramin, nampak berbinar;
Kilauan intan, bertabur cahaya,
Kerana cermin, memusnah sinar.

Cuba perhatikan rima hujung kata dalam pantun itu, baris pertama sama dengan baris ketiga, baris kedua serupa dengan baris keempat. Jintan dengan intan, raya dengan cahaya, ramin dengan cermin, berbinar dengan sinar.

Makrifat maksud pantun tadi, kilauan intan bertabur cahaya.

Sebagaimana yang kita maklumi, intan itu bersegi petaknya, dan melantunkan cahaya yang memercik, mentelah lagi di tempat gelita. Oleh kerana cahayanya terpantul ke cermin, maka sinar intan itu seakan-akan tertangkis.

Firasatnya, diumpamakan seperti orang berilmu, tetapi ada segelintirnya yang berperasaan inferiority complex atau berasa rendah diri, takut-takut kalau-kalau ada cendekiawan lain yang kepintarannya melebihi diri beliau.

Tetapi sayang oleh kerana kurang makrifatnya, maka cermin yang kurang status keilmuannya ditakuti tanpa berasas.

Itu sebabnya firasat itu perlu, dalam pada itu, kita juga perlu kaya dengan makrifat.

Sebelum berpisah terimalah salam perpisahan berpantun daripada saya, Mohamed Ashik:

Megah kota berkibar bendera,
Taman indah pandang tak jemu;
Berpisah kita untuk sementara,
Sepekan sudah kita bertemu.

No comments:

Post a Comment