Sunday, February 7, 2010

PUPUK SIKAP SUKA MEMBACA

1 Feb 2010
EKSTRA!
KAM-BUZZ

Pupuk sikap suka membaca

Oleh Noorkiah Hashim

BOLEHKAH anda meneruskan kegiatan harian anda tanpa membaca sepatah perkataan pun?
Besar kemungkinan, ini mustahil kerana amalan membaca tidak boleh dipisahkan daripada kehidupan kita.

Seorang ibu yang ingin mencuba resipi baru perlu membaca buku masakannya untuk mengenal pasti bahan-bahan yang diperlukan dan cara menyiapkan hidangan tersebut.
Seorang pemandu harus membaca papan tanda (directional signs) yang ada di sepanjang jalan raya untuk mengarahnya kepada tempat yang ingin ditujunya.
Manakala seorang penuntut pula perlu membaca arahan-arahan kertas peperiksaan sebelum memulakannya. Ini kerana jika tersalah menjawab soalan, alamatnya kosonglah markah yang diperolehi.
Natijahnya, membaca itu penting. Ini kerana membaca merupakan 'kunci' kepada ilmu pengetahuan.

Kendatipun, terdapat pelbagai bahan bacaan, surat khabar adalah sumber utama untuk kita memperolehi maklumat dan hal-ehwal semasa.
Bagi sesetengah orang, ia sudah menjadi satu kebiasaan untuk memulakan hari mereka dengan membaca surat khabar. Sayangnya, kanak-kanak dan golongan remaja pada zaman sekarang kurang berminat membaca surat khabar.
Sememangnya, tidak dinafikan kita boleh memperolehi berita daripada sumber-sumber lain seperti televisyen, radio dan juga Internet tetapi surat khabar lazimnya mengetengahkan sesuatu berita itu dengan lebih terperinci.
Oleh itu, pelbagai manfaat boleh diraih dengan mengamalkan tabiat membaca surat khabar, lantas budaya membaca akhbar perlu dipupuk pada usia yang muda.
Pada hemat saya, ini penting kerana ia membentuk golongan pembaca yang ambil tahu tentang kejadian atau perkara yang berlaku di sekeliling mereka.
Dengan membaca akhbar, seseorang itu akan bersikap lebih prihatin tentang isu-isu sosial yang dihadapi oleh masyarakat mereka sendiri dan dunia secara am.
Pendek kata, ia tidak melahirkan generasi yang hidup seperti katak di bawah tempurung dan hanya mementingkan diri sendiri.

Selain itu, memupuk sikap membaca akhbar pada usia yang awal bukan sahaja memperkayakan pembendaharaan kata tetapi menyemai minat terhadap bahasa ibunda.
Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya.
Minat terhadap satu-satu bahasa itu tidak mungkin berputik dengan serta-merta. Malah, pendedahan awal kepada bahasa ibunda boleh dilakukan oleh ibu bapa dengan mengajak anak-anak mereka untuk turut sama membaca akhar tersebut.
Apa yang lebih ketara dan membimbangkan lagi ialah terdapat satu trend di mana kanak-kanak dan remaja Melayu kini kurang fasih berbahasa Melayu. Malahan, penguasaan bahasa tersebut begitu lemah sehinggakan ada yang gagal dalam mata pelajaran bahasa Melayu. Bukankah itu satu ironi.
Ketidakfasihan berbahasa Melayu mungkin berpunca daripada sikap ibu bapa yang terlalu menitikberatkan penguasaan bahasa Inggeris memandangkan ia adalah lingua franca Singapura.
Namun demikian, keseimbangan perlu wujud untuk memastikan bahasa Melayu tidak luput begitu sahaja. Bayangkan di mana letaknya identiti kita sebagai orang Melayu jika kita tidak fasih bertutur dalam bahasa ibunda kita?
Selain ibu bapa, golongan pendidik juga memainkan peranan. Mereka perlu bersikap kreatif dalam menyampaikan pembelajaran bahasa Melayu sealiran dengan peredaran zaman demi merangsang minat pelajar dalam bahasa.
Yang pasti, membaca adalah kunci kepada cinta bahasa dan jati diri. Bahasa Melayu belum lagi di peringkat bahasa Latin, yang penggunaannya benar-benar terancam. Namun, usaha gigih harus dilakukan mulai sekarang sebelum terlewat.

Nota: Penulis mahasiswa Universiti Teknologi Nanyang (NTU).

No comments:

Post a Comment