Sunday, February 7, 2010

Amalkan Sikap Suka Membaca Dalam Keluarga

3 Feb 2010
FORUM

Amalkan sikap suka membaca dalam keluarga

BUDAYA membaca sebagai salah satu amalan harian mesti disemai oleh masyarakat kita. Sudah tiba masanya kita menukar daripada budaya suka berkaraoke atau gemar berhiburan kepada budaya membaca.
Kita harus semaikan pada diri anak kita sikap suka membaca seawal mereka berusia dua atau tiga tahun. Pada umur sebegini, otak mereka cepat menyerap pelbagai macam maklumat.
Satu amalan yang baik ialah ibu bapa meluangkan masa membaca bersama anak-anak mereka sebelum anak itu masuk tidur, atau semasa waktu lapang keluarga.
Apabila anak kita kian dewasa, kita harus pantau agar anak kita tidak terdedah terhadap bahan bacaan lucah, hiburan atau tahyul kerana ini boleh merosakkan cara pemikiran dan minda mereka.
Dedahkanlah mereka kepada buku ilmiah seperti sains dan teknologi yang boleh menanam minat dalam bidang itu. Buku-buku seperti ini mudah didapati di perpustakaan atau toko-toko buku.
Sebagai orang dewasa, kita harus mengorak langkah dengan amalan membaca yang dapat dicontohi anak-anak kita.
Saya mempunyai beberapa saranan kepada ibu bapa untuk memupuk minat membaca dalam keluarga khususnya dan dalam kalangan masyarakat kita umumnya.
Luangkan masa pergi ke perpustakaan bersama anak untuk meminjam dan membaca buku.
Sering membawa anak-anak ke kedai atau toko buku untuk meninjau buku-buku terbitan terbaru.
Bawa anak-anak ke pesta-pesta atau pameran buku.
Sediakan ruang kecil atau perpustakaan mini di rumah.
Galakkan ahli keluarga membaca surat khabar Melayu dan Inggeris setiap hari.
Bina suasana membaca di rumah dan kurangkan menonton televisyen atau main permainan komputer.
Berikan ganjaran berupa hadiah apabila anak dapat menghabiskan membaca beberapa buku dalam tempoh yang diberikan.
Sering pada hujung minggu, keluarga saya pergi ke perpustakaan, namun saya dapati hanya segelintir keluarga Melayu berada di situ. Ini agak membimbangkan dan kita perlu fikirkan sesuatu demi menanam sikap suka membaca dalam kalangan masyarakat kita.
Selalu, pada hujung minggu, orang kita terlalu sibuk dengan kegiatan berkhemah di tepi pantai atau majlis perkahwinan. Sebaiknya, kita gunakan masa itu untuk membaca, dan bukan setakat beriadah atau bersosial.

Azmi Abdul Aziz

No comments:

Post a Comment