Wednesday, January 6, 2010

Pencemaran - Pemanasan bumi

6 Jan 2010

KOMENTAR

Kita boleh elak pencemaran yang cetuskan pemanasan bumi

ANTARA isu hangat yang dibicarakan di arena dunia ialah perubahan iklim yang dikaitkan dengan pemanasan sejagat. Ini ada kaitan dengan teknologi dan sikap manusia.

Penciptaan alat canggih seperti komputer, telefon bimbit dan sebagainya sudah tentu menggunakan lebih tenaga elektrik. Begitu juga teknologi kenderaan, pesawat atau jentera kerja seperti mesin basuh dan alat hawa dingin.

Hal itu dapat dikurangkan, jika tidak diatasi, dengan menggunakan bahan atau alat mesra alam dan kurang menggunakan tenaga elektrik.

Pembuangan sampah atau najis secara sembarangan pula mencemari ruang udara dan alam sekitaran. Pembakaran hutan belantara hendaklah dihentikan dan pelakunya dihukum.
Pembaziran kertas dapat dielakkan dengan menggunakan kededua halaman kecuali dokumen yang perlu dicetak menggunakan sehalaman sahaja. Surat khabar lama boleh digunakan semula untuk mengelap tingkap.
Oleh kerana kertas berasal daripada kayu, pembazirannya secara langsung menghapuskan pokok-pokok di hutan sehingga menimbulkan pemanasan suhu bumi.

Kain baju lama yang tidak ingin lagi digunakan serta tidak lagi sesuai untuk diberi kepada orang lain sebagai pakaian atau sedekah, boleh dijadikan kain buruk sebagai mengelap lantai, perabot, kereta dan tingkap sebelum ia dibuang.
Ia juga boleh dijahit dan dibuat kain perca yang boleh digunakan sebagai alas meja, selimut dan sebagainya.

Sebagai Muslim, kita hendaklah menjimatkan air di saat berwuduk dan mandi. Terdapat sebahagian Muslim yang mengambil masa yang lama sewaktu berwuduk.
Sementara itu, projek pembinaan rumah pangsa atau kondominium hendaklah peka dengan faktor alam. Janganlah kerana tamakkan keuntungan menyebabkan penebangan tanaman dan penggondolan semak samun sehingga mengurangkan oksigen dan udara segar yang dihasilkan tumbuh-tumbuhan itu.

Al-Quran menyatakan bahawa kerosakan di darat dan di laut adalah hasil tangan manusia yang memperkosa alam (Surah ArRum: 41).
Selagi kita tidak melakukan sesuatu untuk memperbaiki keadaan ini, akibatnya akan ditanggung oleh semua penduduk dunia.

Zulkiflee Ali

No comments:

Post a Comment