Wednesday, January 6, 2010

Dr Mahathir gigih bela bahasa Inggeris

5 Jan 2010
KOMENTAR

Dr Mahathir gigih bela bahasa Inggeris

BENARKAH daya saing negara ditentukan oleh bahasa Inggeris sebagai bahasa antarabangsa?
Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad, masih bertegas mengenai hal ini.

Selepas lama membisu, beliau kini kembali berkempen agar bahasa Inggeris tidak dinyahkan begitu sahaja selepas pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak menukar semula dasar pendidikan.

Sebelum ini, beliau mengadakan semacam tinjauan di laman blognya dan mendapati ramai rakyat Malaysia yang menyokongnya.

Hakikatnya, Bahasa Malaysia akan kembali digunakan untuk pembelajaran dan pengajaran mata pelajaran Matematik dan Sains (PPSMI) di hampir semua sekolah (kebangsaan, Cina dan Tamil) mulai 2012.

Perubahan berpaling ini diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan juga Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pada Julai lalu.

Menurut beliau, keputusan itu diambil berdasarkan dapatan kajian tuntas yang menunjukkan pengajaran dua subjek itu dalam bahasa Inggeris gagal menepati sasaran.

Dasar mengajar dua subjek itu dalam bahasa Inggeris dilakukan oleh pentadbiran Dr Mahathir hampir sedekad lalu.

Para pejuang bahasa Melayu seperti Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) telah mempersoalkan kejayaannya kerana kekurangan guru yang cekap dalam bahasa Inggeris dan suasana tidak sesuai di kawasan luar bandar.

Dr Mahathir telah mengkritik dasar kerajaan Najib dalam satu sidang akhbar kelmarin selepas menyampaikan ucapan penting dalam persidangan Islamic World Academy of Sciences yang berlangsung di sebuah hotel di Shah Alam, Selangor. Persidangan itu telah dibuka secara rasmi oleh Sultan Selangor.

Sejak kembali menjadi anggota Umno (berhenti kerana menentang dasar penggantinya, Tun Abdullah Ahmad Badawi), Tun Mahathir sering dinilai sebagai 'menteri kanan' secara tidak rasmi kepada kabinet Datuk Seri Najib.

Sejak media perdana tidak menyiarkan pendapatnya, Tun Mahathir telah menggunakan blognya, Che Det, untuk menyelar dasar kerajaan.

Menurut Dr Mahatir, langkah menimba dan menguasai ilmu amat penting dalam menentukan masa depan negara. Bahasa Inggeris, hujahnya, sudah terbukti sebagai wahana bagi menimba ilmu sedunia.

Tambahnya, dengan bercakap dalam bahasa Inggeris tidak bererti bahawa seseorang rakyat itu kurang setia atau tidak patriotik kepada negaranya. Fahaman saperti ini adalah salah dan perlu diperbetulkan.

Beliau mengesyorkan rakyat Malaysia agar cekap menguasai bahasa Inggeris, selain bahasa Melayu, agar dapat maju setanding dengan bangsa-bangsa lain.

Ada kalangan yang berpendapat isu bahasa Inggeris yang ditimbulkan oleh Dr Mahathir itu masih boleh dibahaskan. Tetapi ada juga yang berpendapat bahawa banyak negara seperti China, Jerman, Jepun dan Korea Selatan tetap maju jaya walaupun hanya segelintir rakyatnya fasih bahasa Inggeris.

Yang utama ialah sistem pendidikan Malaysia perlu menjadi yang terbaik untuk menancapkan ilmu dalam dada setiap rakyatnya. Bahkan ada saranan agar sekolah di bandar utama menawarkan Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris atau Melayu sebagai pilihan.

No comments:

Post a Comment