Monday, April 15, 2013

MELESTARI BUDAYA MELAYU


Cabaran melestari budaya Melayu

KEBUDAYAAN Melayu memang indah kerana adanya unsur Islam yang dapat menjadi jambatan antara budaya sebelumnya dan budaya masa kini.
Namun, kebudayaan Melayu dan Islam juga berdepan dengan pelbagai bentuk tentangan dan halangan silih berganti sejak dari zaman awal Islam lagi.
Antara cabaran yang dihadapi ialah gerakan liberalisme serta pluralisme agama dan gelombang globalisasi.
Kededua unsur ini berupaya memberi kesan negatif terhadap kehidupan beragama dan kebudayaan bangsa pada jangka masa panjang.
Liberalisme adalah fahaman bahawa semua agama itu baik dan menuju kepada Tuhan. Ertinya, Islam tiada bezanya dengan agama lain. Fahaman begini berasal dari Barat dan popular dalam kalangan sarjana, terutama di Indonesia.
Al-Quran sering dikritik seperti buku sastera dan sunah atau hadis pula dipertikai kesahihan atau ketulenannya.
Cabaran kedua adalah globalisasi atau penyejagatan. Ia satu proses dan fenomena berbilang dimensi merangkumi ekonomi, politik, kemasyarakatan, budaya dan ideologi.
Fahaman songsang 'jihad' oleh Al-Qaeda adalah akibat globalisasi dan disebar secara berkesan menerusi Internet.
Dunia kian tanpa sempadan, hujah wartawan terkemuka, Thomas L Freidman dalam The Lexus and the Olive Tree (2000), yang menyifatkan globalisasi sebagai sistem antarabangsa yang membentuk politik tempatan dan hubungan antarabangsa setiap negara.
Globalisasi tidak mengenali pusaka bangsa tersebut. Gelombang itu juga tidak peduli adat sopan, tradisi bangsa, agama dan lain-lain.
Salah satu definisi Melayu itu sendiri ialah bangsa beragama Islam, berbahasa Melayu dan berbudaya Melayu.
Di Singapura, jika kita ingin memelihara budaya kita agar indah, maka langkah berikut perlu dilakukan:
  • Mencari ilmu dan mengamalkan budaya Melayu
Selain pendidikan di sekolah dan madrasah (termasuk hujung minggu di masjid), orang Melayu perlu sering mengikuti bahan baca berbahasa Melayu, seperti akhbar Berita Harian.
  • Melestari dan mengembangkan kebudayaan Melayu.
Dengan adanya perancangan pemerintah dan penggalakannya, budaya Melayu boleh terus mekar. Mentelah terdapat usaha badan besar seperti Majlis Bahasa Melayu Singapura sehingga kegiatan teater seperti Ekamatra.
Tugas kita di sini adalah menyuburkan azam atau semangat, kesedaran dan kerjasama yang utuh diperlukan untuk terus berkembang sambil mempertahankan semua unsur jati diri bangsa Melayu ini;
  • Pupuk generasi muda
Mengapa orang Melayu yang bermastautin di Australia Barat atau di Cape Town, Afrika Selatan, didapati kian menipis pengenalan bangsa dan diri mereka sendiri?
Jelas ini berlaku kerana kebudayaan Melayu diabaikan dari segi penuturan, penulisan sehingga kegiatan harian.
Bahkan di Singapura, kajian menunjukkan anak yang kurang berbahasa Melayu di rumah sering mendapati sukar menguasai bahasa Melayu untuk peperiksaan.
Tak kenal, maka tak cinta.

No comments:

Post a Comment