6 Nov 2011
EKSTRA!
Ciri-ciri penyajak yang baik oleh Peter Augustine Goh
PENYAJAK yang baik banyak merancang.
Dia mengambil waktu yang lama untuk mengarang sajaknya dari peringkat awal yang belum punya rupa penuh atau suara lengkap hingga ke tahap dalam bahasa yang lebih sesuai, tepat dan segar.
Dengan kata lain, dia tidak terburu-buru memberi ruang sajaknya itu untuk bersatu supaya menjadi naratif yang lebih lengkap, rinci dan dikarang oleh sebuah plot atau jalan cerita yang berwawasan dan makna yang baharu.
Sekali gus sajak yang baik boleh membawa pembaca bersama beberapa kalimat yang bukan sahaja indah tetapi juga penuh bererti.
Sebagai contoh, cuba hayati sajak oleh A. Samad Said yang berjudul 'Jika':
Jika bukit menjadi gunung
Gunung menyuburi rimba
Jika sakit mendorong menung
Menung merangsang dewasa
Lorong hidup banyak cabarnya
Jika rakit menjadi kapal
Kapal meningkat bahtera
Jika bangkit melawan gagal
Gagal membimbit hemah
Landas hidup banyak tuahnya.
Usman Awang tidak banyak menggunakan bahasa berbunga. Dia hanya menggunakan kata-kata biasa tetapi padat, berkesan dan disampaikan dengan begitu bersahaja untuk mencapai maksud yang diperkatakan di atas.
Sajak oleh Usman Awang ini juga satu contoh jelas bahawa sajak bukan sekadar luahan emosi, tetapi merupakan lontaran idea, pemikiran dan falsafah kehidupan untuk direnungkan dan difikirkan.
Seseorang penyajak harus ingat untuk memberikan semacam 'sengatan' dalam sajak-sajak yang dihasilkannya.
Terdapat banyak sajak yang baik yang dihasilkan oleh penulis kita, tetapi kurang bermutu atau tidak begitu berkesan dan mengelus jiwa kerana tidak menyengat.
Selain daripada itu, penyajak yang baik tidak harus melupakan bahasa yang baik juga. Bahasa yang baik sahajalah yang dapat membawa makna sesarat mungkin dan mengesankan.
Penyajak harus memperbaharui bahasanya dengan kembali kepada ketepatan kata-kata lama untuk mengelak klise.
Sesungguhnya klise adalah perosak sajak yang baik dan bermutu. Pembaca tidak teragak-agak untuk menolak karya yang sedemikian rupa.
Tugas penyajak ialah untuk selalu mendahului bahasa zamannya.
Penulis yang baik dan penuh tanggungjawab serta amanah yang dikurniakan Ilahi sering mengumpulkan makna karyanya dalam hanya beberapa patah perkataan sahaja - singkat tetapi padat di sebalik yang tersurat dan yang tersirat.
Dunia puisi moden (sajak) sering padat dengan pengalaman manusia. Di sinilah penyajak yang baik harus menghasilkan sajak-sajak yang sarat dengan nilai positif dan pengajaran yang sesuai dengan bentuk pemikiran dan tahap perkembangan minda pembaca, pencinta sastera dan masyarakat keseluruhannya.
Penyajak yang baik tidak menghasilkan sajak dengan cerita cinta anak muda semata-mata.
Cuba lihat sajak 'Aku' ciptaan penyair Indonesia, Chairil Anwar. Walaupun karya ini dilihat untuk 'diri sendiri', sebenarnya merujuk kepada 'aku-aku' yang bersifat sejagat dan penuh semangat untuk terus hidup demi satu matlamat dan perjuangan yang belum selesai:
Kalau sampai waktuku
'Ku mau tak seorang 'kan merayu
Tidak juga kau
Tak perlu sedu sedan itu
Aku ini binatang jalang
Dari kumpulannya terbuang
Biar peluru menembus kulitku
Aku tetap meradang menerjang
Luka dan bisa kubawa berlari
Berlari
Hingga hilang pedih peri
Dan aku akan lebih tidak peduli
Aku mau hidup seribu tahun lagi
Sajak yang dihasilkan dengan penuh tanggungjawab boleh membuka dunia kehidupan.
Ia dapat menajamkan kesedaran kita dan mengembangkan kepekaan kita sebagai manusia di alam maya ini.
No comments:
Post a Comment