Monday, September 12, 2011

Kenapa Malu Mengaku Melayu?

11 Sep 2011

KOMENTAR

KENAPA MALU MENGAKU MELAYU?

Masyarakat kita bukanlah hina sangat dan tidak ada maruah sampai kita malu hendak memperkenalkan diri sebagai orang Melayu


ANDA perasan tak? Ada orang Melayu kita yang berasa segan diri mereka dikenali sebagai orang Melayu.

Mereka bagaikan malu untuk mengenalkan diri mereka sebagai orang Melayu, walaupun nama mereka asalnya Melayu dan ibu bapa mereka orang Melayu, bahkan bergelar haji dan hajah.

Mereka kekok hendak bergaul dengan orang Melayu, bagaikan terasa diri terasing dalam masyarakat sendiri.

Mereka cuba menunjukkan gaya hidup Barat dan moden: Makan di restoran makanan Barat, bersantai di pub dan kelab malam... walhal mereka dibesarkan dengan nasi lemak, sayur lodeh, lontong, sambal tumis dan sebagainya.

Mereka seakan-akan berat untuk berbahasa Melayu, asyik berbahasa Inggeris dan kadangkala diselangi perkataan-perkataan asing untuk tunjukkan mereka ada class... walaupun lidah mereka sebenarnya 'lidah belacan'.

Bahkan, kalau boleh, nama dalam kad pengenalan pun mereka nak tukar.

JAUH KETINGGALAN?

Mereka ini malu mengaku Melayu, mungkin kerana mereka menganggap orang Melayu tidak maju, tidak dinamik, tidak ada standard dan jauh ketinggalan di belakang orang lain.

Mungkin mereka bimbang, jika mengaku Melayu, akan jatuhlah nanti taraf dan kedudukan mereka di mata kawan-kawan mereka yang bukan Melayu.

Maklumlah, siapa yang suka dikaitkan dengan masyarakat yang bermasalah: Masalah keciciran dalam pelajaran, cerai-berai, tiada rumah sampai berkhemah di tepi pantai, menagih dadah, kenakalan remaja, jenayah dan pelbagai masalah sosial lain.

Mungkin anda pernah berjumpa orang-orang seperti ini. Mungkin orang itu juga merupakan orang yang rapat dengan anda.

Bilangan mereka mungkin masih kecil... segelintir saja sekarang ini.

Itu sebabnya kita rasa tak payahlah nak buang masa fikirkan soal mereka. Seperti kata orang muda sekarang: 'Buat bodoh sudah...'

Namun, jika kita tidak hati-hati, yang segelintir ini boleh bertambah besar. Silap hari bulan, ia boleh menimbulkan masalah besar pula kepada masyarakat kita.

Itulah sebabnya saya menimbulkan perkara tersebut dalam tulisan saya ini.

BUKAN PERKARA REMEH

Bagi saya, ia bukan perkara remeh. Ia perlu diberi perhatian dari sekarang.

Kita perlu sama-sama fikirkan bagaimana hendak mengekang penyakit ini daripada berleluasa.

Jika tidak, suatu hari nanti, mana ada lagi Melayu di muka bumi ini? Menangislah nanti Hang Tuah yang dulu berkata, 'Takkan Melayu hilang di dunia'.

Ada satu lagi sebab mengapa kita harus prihatin dengan kewujudan sikap malu mengaku Melayu di kalangan orang kita ini.

Berkemungkinan besar, orang yang bersikap demikian merupakan golongan terpelajar dalam masyarakat kita; mereka yang berjaya menggenggam ijazah, mereka yang merupakan golongan karyawan - jurutera, arkitek, doktor, guru dan sebagainya.

Golongan terpelajar dan berjaya seperti inilah yang sering menjadi sandaran harapan untuk membantu memajukan masyarakat kita.

Terlalu banyak yang boleh disumbangkan oleh golongan Melayu yang berjaya ini.

Ilmu dan pengalaman mereka sahaja sudah menjadi aset yang amat berharga, apa lagi jika mereka sedia berkongsi dengan anak bangsa sendiri.

Ini sering dilakukan oleh golongan elit dan berjaya dalam kalangan masyarakat bukan Melayu.

Jika anda perhatikan, dalam masyarakat Cina misalnya, mereka mencari kejayaan dan kekayaan, kemudian tidak lokek berkongsi dengan kaum mereka, bahkan menyumbang kepada negara.

Mereka yang berjaya ini bukan sahaja memberi sumbangan wang dan harta dengan membina yayasan, bahkan turut menyingsing lengan menyumbang tenaga dan buah fikiran untuk menjayakan lagi masyarakat mereka.

Tetapi, kalau golongan elit Melayu kita menunjukkan sikap sebaliknya pula, bagaimana kita hendak maju?

Sampai bila kita hendak mengharap bantuan pemerintah dan orang lain sahaja untuk membantu memajukan anak bangsa kita?

Kalau golongan yang berjaya ini segan atau malu mengaku Melayu, bagaimana hendak berkongsi tenaga dan fikiran dengan masyarakat mereka sendiri?

Kalau mereka sudah tidak mahu mengaku Melayu, apalah dihairankan sangat kalau perkara yang lain-lain yang berkaitan dengan masyarakat kita seperti budaya dan bahasa Melayu tidak penting lagi buat mereka?

USAH NASI JADI BUBUR

Saya harap kita dapat sama-sama memikirkan perkara ini. Jangan sampai sudah terhantuk baru kita hendak tengadah. Jangan sampai nasi menjadi bubur.

Kalau anda berjumpa orang-orang seperti ini, cubalah nasihatkan mereka.

Kita tidak perlu berasa malu mengaku diri kita Melayu, beragama Islam dan warga negara Singapura.

Memanglah masyarakat kita ada banyak masalah dan cabaran. Tetapi, mana ada masyarakat yang cukup sempurna tanpa sebarang masalah?

Sedangkan masyarakat maju di Amerika, Jepun dan Korea pun berhadapan dengan pelbagai masalah dan cabaran, inikan pula masyarakat kita!

Masyarakat Melayu kita bukanlah masyarakat yang hina dan tidak mempunyai maruah sampai kita malu hendak memperkenalkan diri sebagai orang Melayu.

BUKAN BANGSA KERDIL Bangsa kita bukanlah bangsa yang kerdil. Kita mempunyai sejarah yang panjang di rantau ini. Kita mempunyai budaya dan warisan bangsa yang wajar disanjung tinggi.

Pelajarilah sejarah. Kita akan dapati orang Melayu pernah membina empayar yang besar, pernah jadi peniaga berjaya, jadi peneroka dan berdiri sama tinggi dengan lain-lain bangsa besar di muka bumi ini.

Bahkan hari ini juga, di sebalik kedudukan sebagai kaum minoriti, masyarakat kita mampu mencapai kejayaan dalam banyak bidang termasuk pendidikan dan ekonomi.

Memanglah, langkah kita masih jauh tetapi kita telah pun membuktikan keupayaan untuk maju.

Ini bukan setakat kata-kata kosong untuk mendabik dada yang tidak kena pada tempatnya. Ini satu hakikat sebenar.

Jadi, apa nak kita malukan mengaku diri kita Melayu?

No comments:

Post a Comment